• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • LindaMJ
    ThereseJohansson skrev 2013-03-12 12:58:59 följande:
    LindaMJ: vi beställde den på pyret och snäckan och hämtade ut den i butik då slapp vi frakten...men det går ju bara om man bor i närheten, lite jobbigt annars :)
    ja vi har tyvärr ca 40 mil till butiken :/  Jag beställde den från pyret o snäckan först men tog bort beställningen när jag hittade den andra sidan och försöker läsa mig till om den är bra :)
  • Baby Lei
    Hannathu skrev 2013-03-12 10:37:39 följande:

baby lei om du läser inlägget ovanför ditt så står maxbeloppet

Viss betyder det att man får  80% av 39000, dvs ca 31 000 / månad före skatt (om man nu tar ut 7 dagar /vecka)

Tänker jag rätt då?? 
  • Hannathu
    Baby Lei skrev 2013-03-12 13:03:46 följande:

Viss betyder det att man får  80% av 39000, dvs ca 31 000 / månad före skatt (om man nu tar ut 7 dagar /vecka)

Tänker jag rätt då?? 

ja fast det blir lite mindre ändå  hittade detta på försäkringskassans hemsida

Räkna ut din ersättning

Föräldrapenningen ger dig knappt 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst delat med 365. Du kan räkna ut hur mycket du får så här:
    Ta din sjukpenninggrundande inkomst.
    Multiplicera den med 0,97.
    Multiplicera igen med 0,8.
    Dela summan med 365.
    Resultatet är din ersättning per dag.

• Oreos

Behöver eran hjälp nu! Imorse då jag vaknade var (ursäkta för äcklig info nu) hela trosorna fulla med bruna flytningar, inte det minsta blod men brunt som typ diarré. Har kommit lite mera idag men inte lika mycket som inatt. Känner inget konstigt med magen och bebis bökar på som vanligt.

Ska man ändå kontakta förlossningen? Eller kanske vänta nån dag och se om det går över. Har inte ansträngt mig mer än vanligt och i te haft sex.

• Kickilina
    Oreos skrev 2013-03-12 16:16:17 följande:
    Behöver eran hjälp nu! Imorse då jag vaknade var (ursäkta för äcklig info nu) hela trosorna fulla med bruna flytningar, inte det minsta blod men brunt som typ diarré. Har kommit lite mera idag men inte lika mycket som inatt. Känner inget konstigt med magen och bebis bökar på som vanligt.

Ska man ändå kontakta förlossningen? Eller kanske vänta nån dag och se om det går över. Har inte ansträngt mig mer än vanligt och i te haft sex.
    Hej på dig!
    Bruna flytningar = gammalt blod. Kan bero på sköra slemhinnor, lågt sittande moderkaka, polyp på livmodershalsen...Blödning under graviditet skall alltid kollas upp men som sagt nu är det ingen färsk blödning vi pratar om här så jag hade avvaktat lite och sett vart det tar vägen.
  • Kickilina

Hittade denna info...

Vid blodblandade flytningar är det mängden blod samt färgen som avgör. Rör det sig om en droppe blod, rosafärgad flytning eller brunare flytning vid enstaka tilfälle och graviditetsymptomen inte avtar så är det sannolikt en ofarlig blödning. Men om blödningen består av färskt blod eller är brunfärgad och inte avtar då skall man direkt söka hjälp på närmaste gynakut! För stor mängd blod används som tumregel 5 kronors mynt – är fläcken större än så, så skall man uppsöka hjälp. Vid blodblandade flytningar som gör ont skall man alltid söka läkare oavsett utseendet på blödningen. Tänk på att det är bättre att söka läkare en gång för mycket än en gång för lite!

• Oreos

Tack för svaret. :) får väl se om det slutar efter några dagar eller om det fortsätter.

• ThereseJohansson

Varit hos BM idag, min syster och systerson på 5år följde med för systersonen längtar sååå efter sin första kusin!

Han fick vara med när BM kollade järnvärdet och sen fick han vara med när magen mättes och när vi lyssnade på hjärtljuden...han har ju känt bebisen sparka och han lägger örat mot och lyssnar så nu när han fick höra på riktigt så såg man hur stora ögon han fick, han tyckte det var riktigt roligt :)

Allt var bra, magen växer som den ska, hjärtljuden låg på 134, bra blodtryck...det enda var att jag nu ska börja ta järntabletter för värdet går ner för varje gång...

Bara 80dagar kvar nu :)

• Madelen21

Oj oj oj vilken jätte spark jag fick nyss.. hoppade till för så kraftig var den :)
    Min bäbis är jättevaken på kvällarna och sparkar som mest :) mysigt är det. 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~