• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Musungen

Brumma jag har oxå samma "problem" jag hoppas oxå att den flyttar på sig lite :)

Ang förlossningen , jag ska på någon föreläsning om sånt några veckor innan bf. Men jag tror att de är svårt att välja för känner jag mig själv rätt, så tar jag gärna allt som går att få när ja väl ligger där och har ont :) sålänge bebis inte tar skada av det :)
    Min syster skulle absolut inte ha något då hon är livrädd för sprutor.. Hon säger bara, ryggmärgsbedöving is the shit :)

• Brumma

Angående förlossningen.
    Sist valde jag kvaddlar, dvs sterilt vatten som sprutas in under huden. Samt lustgas förstås. Fick även ett rum med badkar eftersom jag bett om det i mitt flrlossningsbrev.
    Var rädd för ryggmärgsbedövning dels för att jag är liiivrädd för att det ska göra ont att sätta den (jag vet, totalt ologiskt då förlossningen såklart gör ännu ondare) dels för att det innebär en liten risk.
    Först så hann jag inte bada, när jag kom om och det var dags (var hemma först i 1,5 dygn med värkar med 5-6 minuters mellanrum) så var det liksom inte läge.
    Kvaddlarna hjälpte inte ett skit!
    När de skulle "sätta" dem frågade de VAR värkarna var som värst - i magen eller bak i ryggen - de vanligaste ställena.
    Grejen är att jag hade varken ont i rygg eller mage - utan mitt emellan benen..
    Kvaddlarna kan bara sättas där de skall verka.. Så jag sa ta de i magen då så får vu se om det hjälper :)
    Lustgasen påverkade mig inte på det sätt som många beskriver, att man blir yr, illamående eller blir "hög", däremot kände jag att det var en slags "livboj".
    Om det hjälpte eller om det var för att jag TRODDE det hjälpte spelar ingen roll..
    En period fick jag sluta med lustgasen o bara ta syrgas då sonen fick för lite syre, men det funkade det oxå :)
    Denna gången vet jag inte. Jag skall iallafall inte ha kvaddlar :)
    Funderar på Tens men vet inte.
    Funderar även på ryggmärgsbedövning men om jag tänker på förra förlossningen så var det inte själva förlossningsskedet som var jobbigt utan öppningskedet hemma.
    Så jag vet inte riktigt. Skall ta upp det o prata ordentligt med min BM.
    Jag vet ju att jag fixade förra gången utan mer bedövning än lustgasen, inte ens den hela tiden.. Men vem säger att det blir likadant nu??
    Vill förresten påpeka att jag INTE lägger någonsomhelst värdering i om man föder med eller utan smärtlindring..
    Det är HELT upp till varoen!

Vill även slå ett slag för andningen.
    Jag hade som sagt en utdragen öppningsfas och andningen jag fick lära mig på föräldragruppen samt det karakteristiska "gungandet" hjälpte mycket.
    Även sista värken, när sonen äntligen "kom igenom" fick jag till ordentligt tack vare att andas ett djupt, långt andetag, istället för ytlig andning.
    Som tur var hjälpte min man mig med att minnas att andas rätt.
    Oj, det här blev långt...
    Tar förlossningsbrevet i nästa inlägg :)

• Laconian

Jag ville inte ha någon medicinsk hjälp mot värkarna sist men fick lov vid 8 cm att ta epidural. Något  som fungerar bra för många och även för min smärta då den knappt kändes efter det. Det som hindrat mig från början och som kommer vara ett av mina anledningar MOT epidural nu nästa gång är att:
    * läkaren stack fel 4 gånger på mig innan den satt - pina att vänta, kände knappt sticken för övrigt...
    * mitt ben domnade bort under förlossningen vilket var jobbigt pga att jag inte kunde röra mig som jag ville.
    * Jag hade värk på bedövningsstället mer än ett år efter förlossningen
    * De riktiga värkarna avtog och jag fick lov att få värkstimulerande dropp
    * barnet i magen blir påverkad av epiduralen.

Inte meningen att skrämma någon men man ska vara medveten om alla sidor av myntet. För min del fyllde den sitt syfte med att ta bort smärtan vilket räddade mig denna gång. Hade inte gått utan men min efterklokhet säger att jag nästa gång inte ska ha den med tanke på min otur kring biverkningar och flertalet stick.

Denna gång vill jag ha bad eller bara TENS. Det hade jag sist och TENS var väldigt bra fram till 8 cm. Annars vetekuddar och iskuddar att varva med för att bedöva naturligt.

Jag skrev brev eftersom jag även läst en del kring tidig avnavling och skrev med att jag INTE ville att de sätter klämmor på navelsträngen förrän allt blod pulserat klart och bebis fått alla viktiga stamceller överförda, vilket sker genom de sista pulseringarna. Sök och läs på mera ni som är intresserade!  Det är lika viktigt för mig denna gång och jag ska skriva brev igen.

• Brumma

Förlossningsbrevet då..
    Får se om jag kommer ihåg..
    Precis som Laconian ville jag försäkra mig om att de inte avnavlade tidigt, så det skrev jag med.
    Vad jag ville ha för bedövning men att de gärna fick komma med råd och funderingar om det skulle hjälpa - DE är de kunniga i detta och jag KAN egentligen inget om det, därför tycker jag det är viktigt att de får min "tillåtelse" att komma med input vid behov.
    Vidare att min man ville klippa navelsträngen och att jag ville amma.

Vill man INTE amma är det nog en bra ide att ta upp det i förlossningsbrevet.

En vän till mig, som är ganska... Tja, aggresiv, lättirriterad och har ett humör som kam få vem som helst att backa skrev in detta i sitt brev.
    Att hon kan låta som om hon skall mörda ngn och skälla på barnmorskor o läkare.
    Hon förvarnade och bad om ursäkt i förväg.

Jag skrev mitt förlossningsbrev tillsammans med min barnmorska så hon hjälpte till med vad som borde stå med.

• Saarensalo

Tack för tips och tankar kring de olika smärtlindringarna!! Glad

Trodde att epidural var en grej man skulle undvika så långt som möjligt. Men nu vet jag att det är okej att använda det. Så skriver nog i mitt förlossningsbrev att jag vill ha epidural om det blir för jobbigt, men prova med annat först..

Finns TENS på förlossningsavdelningarna? Verkar vara något man ska/kan prova på..

• 9111N

Tens brukar finnas. dock fick jag bara mer ont av det tyckte värkarna blev värre. men kanske va något galet barnmorskan gjorde kanske. Men Epidural var min räddning :)

• Brumma

Tens brukar även gå att låna hem så att man kan ställa in och hitta rätt sätt att använda den.
    Själv tänkte jag försöka använda den speciellt under förvärkarna om jag får en lika utdragen öppningsfas denna gång.
    Vi har dock en Tens hemma redan, men jag behöver en sjukgymnast som kan visa mig var jag får sätta den som gravid..
    Sätteran den rätt så kan det även hjälpa mot foglossning.

• Fåret Shaun
    Saarensalo skrev 2013-03-07 11:38:47 följande:
    Har ni bestämt er för vad ni vill ha för olika sorters bedövningar/bedövningmetoder under värkarbetet/förlossningen? Jag vill ev ha lustgas och bad. Men funderar även på epidural, men har hört att det kan vara farligt. Vet ni om det är farligt, ska ni ha den bedövningen? Kanske lite tidigt att bestämma redan nu men jag känner att jag blir mer trygg då jag är rätt orolig inför förlossningen.. Sen kommer jag nog vara öppen för ev förändringar när det väl sker om det tvunget behövs. Hur känner ni inför förlossningen? Ska ni skriva förlossningsbrev och vad skriver ni i så fall?
    Jag har haft NEJ till kvaddlar men annars öppen på förslag från personalen. Epidural har varit guld värt då jag haft värkar 2-3 dygn innan det börjat på riktigt bedövning och vila upp sig är bäst

Det är fint att peka
  • Fåret Shaun

Tens får man här låna/hyra från mvc.

I veckan ringde hon som gjorde ul på mig och hävdade att datumet 22/8 hade jag lagt in i min journal, hur jag nu ska ha kunnat gjort det?
    Att hon sa två datum under ul:et har jag bara drömt, konstigt att jag och min man har drömt exakt samma sak.

Blir samtal med min bm hur jag blivit bemött av denna kvinna. Be om extra kontroller för att inte få en stor bebis, enligt hon som gjorde ul:et kan man inte kolla det med ul. Får se vad som händer. Men jag har ångest då jag vet att jag förra året inte återhämtade mig helt från björkpollen först i slutet av Juli.
    Men jag hoppas på att få en läkartid då jag behöver andra tabletter än tavegyl, jag sover för mycket med dem. Hur ska jag fixa att ha barnen och plugga 100% om jag sover ca 18H/dygn 

Det är fint att peka
  • Laconian
    Fåret Shaun skrev 2013-03-09 09:56:03 följande:
    Tens får man här låna/hyra från mvc.

I veckan ringde hon som gjorde ul på mig och hävdade att datumet 22/8 hade jag lagt in i min journal, hur jag nu ska ha kunnat gjort det?
    Att hon sa två datum under ul:et har jag bara drömt, konstigt att jag och min man har drömt exakt samma sak.

Blir samtal med min bm hur jag blivit bemött av denna kvinna. Be om extra kontroller för att inte få en stor bebis, enligt hon som gjorde ul:et kan man inte kolla det med ul. Får se vad som händer. Men jag har ångest då jag vet att jag förra året inte återhämtade mig helt från björkpollen först i slutet av Juli.
    Men jag hoppas på att få en läkartid då jag behöver andra tabletter än tavegyl, jag sover för mycket med dem. Hur ska jag fixa att ha barnen och plugga 100% om jag sover ca 18H/dygn 
    Men herregud, vad är det för fel på UL-barnmorskan? Kan hon inte erkänna att hon gjort fel istället för att komma med löjliga bortförklaringar! Hahaha ojojoj..  aldrig hört nåt maken till odräglig!

Svar på tråden - bf juli 2013 -