Förra gravididteten gick jag upp 14kg efter att jag skrivit in mig - så MINST 16/17 kg från plusset - jag går nämligen upp som en raket första halvan av graviditeten..
Och jag är redan överviktig sen innan..
Denna gången ställde jag mig på vågen samma dag som jag plussade, och har därefter fyllt i min vikt i gravidappen "WomanLog Pregnancy" (gratisvarianten) lite då o då, så jag har fått ett fint diagram över min viktuppgång - vikten är EXTREMT hoppande..
Ligger still i flera veckor o sedan klämmer jag flera kilo på en vecka.. typ..
Från plusset har jag gått upp 8-9 kg, varav de första 5kg var under den första 1,5 månaden..
Jag åt väldigt lite kolhydrater innan graviditeten, och, dum som jag är, så fick jag för mig att jag var tvungen att börja med det igen..
Nu har jag fått gå hos en dietist som lugnat mig på den punkten..
Så länge jag äter lite gröt (gör en frukostgröt på fiberhavregryn med quinoa, linfrö, rostad mandel o hasselnöt o ganska mkt kanel - inget socker), ngn smörgås och ordentligt med grönsaker i form av kål o bönor (förutom tomat o gurka då) så behöver jag inte äta massa potatis,ris eller pasta.
Jag får dock äta lite av det till maten, men äter iallafall hälften av portionen grönsaker.
Det stör mig lite att jag bara antog att jag var tvungen att äta "som vanligt", hade jag kollat upp det lite så hade jag nog gått upp betydligt mindre..
Men, jag är nöjd ändå - bulan på magen är ordentligt stor nu o jag ser GRAVID ut - inte bara tjock 
Jag hoppas jag får samma "skjuts" som med sonen, när jag ammat i två månader hade jag gått ner alla gravidkilon samt ganska många till..
Men visst stör det att man inte får ta en promenad ens, för då sätter foglossningen igång..
Håller den hyfsat i schack genom att inte tänka - jag klarar det här.. Utan tänka på hur varje rörelse kommer att påverka mig några timmar senare.
Så jag tar hissen på jobbet - även om jag bara arbetar en trappa upp. Jag promenerar INTE.. Jag håller ihop benen när jag går och går med små steg.. Jag sitter ner när jag tar på mig strumpor, skor o byxor..
Det tog ca en vecka av benhårt - NEJ, du SKA inte göra detta, även om du "klarar det".. för att det skulle bli mkt bättre!
Hoppas det håller i sig!!