• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Brumma

Fåret shaun - det var inte min mening att hoppa på dig :)
    Jag menar bara att det, i vissa grupper, blivit status att gå upp så lite som möjligt och man skall vara stolt om man lyckas men skämmas om man inte lyckas..
    DET tycker jag är fel.
    Om du mår bra av att inte gå upp mer - och lyckas - så skall du naturligtvis lämpa för det, och vara stolt över att DU klarar det.
    Men jag tror inte du ser ner på oss som inte håller oss under tiokilos strecket :)

Jag själv är ju ganska kraftigt överviktig, har foglossning så promenader o simning är kört.. Finns inte heller ngn vattengympa här.
    Jag har fått hjälp av en dietist för att se över min kost både under graviditeten samt efteråt.
    Jag är superstolt över att jag lyckas hålla mig till "reglerna" iallafall tre dagar i veckan :)
    Men jag anser ju inte att jag är bättre än de som inte gör som jag - eller du :)
    O det tror jag inte du gör heller - det var som sagt inte meningen att du skulle känna dig påhoppad..

• Angelica

Nu är jag orolig. Var hos tandläkaren idag och var tvungen att ta bedövning. Har läst att några har fått missfall efter. Jag talade om att jagvar gravid. Så jag fick nog inte full bedövning för det isade rejält och det började släppa redan efter en halvtimme. Men man blir ju ändå orolig.

• TjenaAnna
    Lillasyster82 skrev 2013-03-11 16:19:24 följande:
    Känner igen det där med sötsuget... Har skenat iväg totalt och som du säger så mår inte heller jag bra av sockret men så svårt att motstå. Ska försöka motstå sockret ett tag framöver med första dag idag vilket är galet svårt, känner ett enormt sug nu. Får försöka vara stark för att jag mår bäst av det! Någon som vet hur barnet påverkas av sockret, är det som för oss att de får värsta sockerkickarna och åker blodsockerberg och dalbana?

Lillasyster82 skrev 2013-03-11 16:19:24 följande:
    Känner igen det där med sötsuget... Har skenat iväg totalt och som du säger så mår inte heller jag bra av sockret men så svårt att motstå. Ska försöka motstå sockret ett tag framöver med första dag idag vilket är galet svårt, känner ett enormt sug nu. Får försöka vara stark för att jag mår bäst av det! Någon som vet hur barnet påverkas av sockret, är det som för oss att de får värsta sockerkickarna och åker blodsockerberg och dalbana?

Jag frågade min barnmorska om detta då jag äter så sinnessjukt mkt choklad och hon sa något i stil ned att såklart barnen får i sig vad jag äter men det är inre farligt i sig att äta mkt socker. Hon tyckte mer jag skulle oroa mig för tänderna. Men om man dricker mkt läsk finns tydligen en större risk att föda för tidigt. Och kvinnor som ätit mkt socker får oftast större barn..
  • Laconian

Nä vikten är ju högst personlig, beror på utgångsläge och det läge man hamnar i under en graviditet. Oavsett vad ska man vara stolt över att man kan bli gravid och inte fokusera på vågen. Fick också pikar av min förra barnmorska om vikten, då är jag "normalviktig" sedan innan och hon tyckte jag gått upp mycket när jag nått 11 kilo i vecka 35.... väldigt bisarrt i min värld att det var så fruktansvärt så hon var tvungen att pika/påpeka det.

Angående sockret så passerar ju allt vi äter in till barnet och socker har ju sedan urminnes tider varit ett sätt för människan att få snabb energi och det är därför vi gärna proppar i oss det- generna från stenåldern som ber oss att "överleva". Sedan är det ju självklart bättre med andra alternativ men jag äter hellre naturligt socker än proppar i mig saker fulla med E-ämnen.. men det är ju jag det =)

Inget man äter/dricker är bra i överdrivna mängder men att ha cravings är också en del av vår naturliga apparat som styr över det som den gravida kroppen behöver. När vi mår illa under graviditet härstammar det också från "stenåldern" då vi skulle passa oss för vissa dåliga saker att äta så låt kroppen tala till er (låter flummigt men då slipper man skam-känslan över att man råkat trycka i sig 12 chokladbollar en dag :P ) Det är nog med stress och press ändå på vad man ska och inte ska göra.

• Musungen

Tycker inte man ska sluta leva för att man är gravid:) har man mått bra innan och inte tänkt på sin vikt ser jag inga problem:) men nu håller jag med om att visst kan man vara extra hungrig, och då kanske man kan ta ett äpple istället för att äta en extra gång :) lättare sagt än gjort :)

• Brumma
    Angelica skrev 2013-03-11 20:20:58 följande:
    Nu är jag orolig. Var hos tandläkaren idag och var tvungen att ta bedövning. Har läst att några har fått missfall efter. Jag talade om att jagvar gravid. Så jag fick nog inte full bedövning för det isade rejält och det började släppa redan efter en halvtimme. Men man blir ju ändå orolig.
    Jag drog en visdomstand när jag var i vecka 30 eller ngt förra graviditeten.
    Det enda som de "skyddade" för eftersom jag var gravid var att jag fick ha på mig världens blyförkläde när de röntgade.
    Ingen varnade om bedövningen och sonen höll sig kvar..

Men var ju tvungen att googla lite på det nu Skrattande
    Hittar inget om att det skall orsaka missfall, däremot några som fått missfall efter de varit hos tandläkaren och funderar på om det kan vara orsaken - men enligt alla seriösa sidor finns det ingen fara med bedövning.

däremot är det väldigt viktigt att sköta tänderna under graviditeten då det kan vara extra lätt att få inflammationer i tandköttet under graviditeten.
    http://www.blimamma.se/tnder-och-graviditet.html

Jag tror inte du behöver oroa dig Glad
  • Fåret Shaun
    Angelica skrev 2013-03-11 20:20:58 följande:
    Jag har tagit bort leverfläckar mm som gravid och får alltid dubbel eller trippeldos då bedövning inte riktigt tar på mig. Inga problem.
    Röntgen bör man undvika.

Lokalbedövning inga problem 
    Det är fint att peka
  • Cilla86

Jag hoppar gärna in här :) Jag och min sambo väntar vårat andra gemensamma barn som blir en flicka, den 23 Juli :) Jag mår förhållandevis ganska bra men har börjat få otrevliga svimmningsanfall, senast igår mirse på jobbet. Ringde bm som sa att det är helt normalt.. Jag hoppas det slutar snarast för annats kan jag inte fortsätta jobba :-/ Ha det bra alla blivande :) kram

• Brumma
    Cilla86 skrev 2013-03-13 07:19:41 följande:
    Jag hoppar gärna in här :) Jag och min sambo väntar vårat andra gemensamma barn som blir en flicka, den 23 Juli :) Jag mår förhållandevis ganska bra men har börjat få otrevliga svimmningsanfall, senast igår mirse på jobbet. Ringde bm som sa att det är helt normalt.. Jag hoppas det slutar snarast för annats kan jag inte fortsätta jobba :-/ Ha det bra alla blivande :) kram
    Välkommen!!
    Svimningsanfallen låter dock mindre trevligt...
    Förra graviditeten hade jag extrema yrselanfall, och fick göra en himla massa tester.. Tillslut kom läkaren fram till att det helt enkelt var stress, och jag blev sjukskriven på halvtid..
    Har faktiskt aldrig hört att det är "vanligt", men förhoppningsvis går det över snart...
  • Cilla86

Nej jag tycker också att det låter konstigt. Hon förklarade att när jag har fått mina anfall så är det troligtvis pga att jag står och duschar brukaren och det blir varmt och då sväller blodkropparna vilket gör att blodet får pumpa mycket snabbare och så svimmar jag, i stora drag.. Det är inte kul och den här graviditeten har varit mycket värre än den första så är lite besviken att det ska behöva vara så här.. Ska kanske inte klaga då andra säkerligen haft det mycket värre än mig..

Svar på tråden - bf juli 2013 -