• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Benjimom

Grattis faglin! =)

Själv måste jag få klaga lite, har haft en hemsk dag! Va hos bm idag, min har gått på semester så fick en ny. En riktigt gammal tant. Jag försökte berätta om hur jag mår, att jag har fruktansvärt ont och att jag är rädd att gå över tiden för jag är rädd att det kommer bli en jätte bebis och att det dessutom inte känns som att jag orkar pga att jag har så ont. Jag försökte även förklara att jag skulle vilja kolla hur tappen ser ut, om den krymt något eller öppnat sig något då jag är orolig för en snabb förlossning och jag gick tre cm öppen länge med min son så ville veta om jag va något öppen så jag isf är beredd på att det kan gå snabbt. Helt enkelt massa saker jag ville få fram.
    Lyssnade hon?
    NEJ! Tanten avbröt mig, bytte samtalsämne, skickade ut mig ur rummet, och total ignorerade allt jag sa, frågade saker som inte alls hörde till det jag försökte berätta. Och vägrade göra någon kontroll alls på mig. Sa att det inte behövdes. Och att jag borde ju inte va orolig för jag har ju fött innan. Men herregud det är ju till viss del därför jag ÄR orolig! Sen när hon tex kollade bebisen, hur den låg så sa hon inte ens om den va rörlig eller inte, va tvungen att själv kolla i pappret efteråt.
    Hade dessutom inte varit där sen den 18/6 för jag inte fått någon tid, detta reagerade hon på och sa att man måste va där minst en gång i veckan i slutet. Sen sa hon "men du har väl fler tider inbokade?" jag - "nej eftersom min bm gick på semester sa hon att den jag skulle ha istället skulle fixa det..." bm- "jaha de va ju dumt för det finns inga tider knappt.." hon letade en evighet och hittade tillslut en tid kl kvart över fyra den 23/7 alltså när jag gått två dagar över... 
    Känner mig riktigt sur och irriterad och besviken på sjukvården.  

Ursäkta den långa texten. 

• majsis08

igår morse kl 9.40 kom majas lillebror till världen=) 3580 gram och 50cm lång han kom 11 dagar innan bf !! hoppas de tittar ut mer bebisar nu:)åhh grattis faglin=)

• faglin
    majsis08 skrev 2013-07-11 21:18:24 följande:
    igår morse kl 9.40 kom majas lillebror till världen=) 3580 gram och 50cm lång han kom 11 dagar innan bf !! hoppas de tittar ut mer bebisar nu:)åhh grattis faglin=)

Grattis själv! Lyx att få föda innan! Min kom två dagar efter bf!
  • Brumma

Grattis till alla nya bebisar!!
    Åh, vad jag vill att detta ska sätta igång nu!!!
    BF +3 idag (imorgon....)

Vinkel - har ingen "skötväska", tycker de är löjligt dyra...
    Gjorde som till sonen istället - köpte en rymlig, slitstark "unisex" väska (min mans önskemål - själv kollade jag på mer... kvinnliga väskor...) med MASSOR av fack.
    På sidorna till flaskor, på framsidorna till nappar, våtservetter mm. O ett stort fack till blöjor o kläder..
    100:- på loppmarknad :)

• Lillasyster82

Grattis till alla bebisar som tittat ut!!

Med oss är det fortfarande bra men amningen vill inte riktigt komma igång fast har ju inte hunnit gå så många dagar än så bara att ha tålamod... Lättare sagt än gjort!

• Brumma

Lillasyster - det tog några dagar med amningen för mig med sonen.
    Mjölken kom inte igång "på riktigt" förrän efter tre eller fyra dygn...
    Så sista dygnet var vi tvungna att komplettera med ersättning - sen lossnade det :)
    Hoppas det löser sig..
    Är ni kvar på BB?
    Kolla om de har ngn från amningshjälpen där, så ni kan få hjälp i lugn o ro.
    Stressa o hetsa inte - det löser sig ;)
    Kram!

• Lillasyster82
    Brumma skrev 2013-07-12 05:22:30 följande:
    Lillasyster - det tog några dagar med amningen för mig med sonen.

Mjölken kom inte igång "på riktigt" förrän efter tre eller fyra dygn...

Så sista dygnet var vi tvungna att komplettera med ersättning - sen lossnade det :)

Hoppas det löser sig..

Är ni kvar på BB?

Kolla om de har ngn från amningshjälpen där, så ni kan få hjälp i lugn o ro.

Stressa o hetsa inte - det löser sig ;)

Kram!

Vi åkte hem igår vilket var skönt. Fick mycket hjälp av de på bb, tips och tricks även om vissa av de som jobbade där kunde vara lite för på. När vi väl bestämde oss för att åka hem tyckte barnmorskorna att det inte var så mycket mer att göra utan att fortsätta i samma spår. Så det försöker vi göra hemma i lugn och ro. Känner att mer mjölk håller på att rinna till vilket är skönt. Så känner allt att det kommer lösa sig. Men dock är det som du säger att det är vanligt att amningen inte kommer igång förrän 3-4 dagar kan även ta längre tid än så.

Vår Doula som var med på förlossningen är aktiv i amningshjälpen också så har även bra stöd från henne. Hon är bara ett telefonsamtal bort.

Är mycket som varit upp och ner de senaste dagarna och mycket känslor som svallar. Gråter för allt, minsta lilla även när min man säger snälla saker till mig. Har blivit helt knäpp men har förstått att det också är vanligt att känslorna svämmar över.
  • Angelica

Nu är man orolig att när det är dags kanske man får åka långt då det är fullt överallt i Skåne. Bor ca 2 mil från Kristianstad och kanske får åka 10-14 mil för att föda för att det inte finns plats. Kommer ju inte hinna fram då. Med mina kraftiga förvärkar så kan bebben komma när som.

Svar på tråden - bf juli 2013 -