• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Serafine 84

Intressant, cff! Lite märkligt att det bara var i ålderskategorin >35 år som tjockleken var signifikant. Ska man gå efter det resultatet så verkar tjockleken inte spela någon större roll när man är ung, men blir viktig efter 35.

• Bambi2

Cff - Men kan man inte bara ta Progynon eller annat Östradiolpreparat, som man tar inför FET? Som jag förstår ska den tjocka på slemhinnan, trots att man inte får ÄL. Sen ska man fortsätta ta dem efter FET för att fortsätta att stötta slemhinnan, tillsammans med Progesteron. Men du menar kanske andra metoder, utöver denna?

Jag blir inte riktigt klok på detta med chanserna vid ET kontra FET! På CFC säger de att ET alltid ger större chans till graviditet än FET. Men detta verkar inte stämma med den där andra studien där man fryser alla ägg för att enbart återföra i en ostimulerad cykel. Men kanske fungerar denna sistnämnade metod endast på lite yngre kvinnor, under 35 med konstatedad bra äggkvalitet? Hur som helst tycker jag att det mest logiska vore att ett embryo som har tålt att frysas och tinas och odlas vidare och delat sig vidare borde ha betydligt bättre chanser än ett ET på dag 2, då man inte vet lika mycket om embryot ännu.

• Serafine 84
    Bambi2 skrev 2013-04-01 10:55:37 följande:
    Cff - Men kan man inte bara ta Progynon eller annat Östradiolpreparat, som man tar inför FET? Som jag förstår ska den tjocka på slemhinnan, trots att man inte får ÄL. Sen ska man fortsätta ta dem efter FET för att fortsätta att stötta slemhinnan, tillsammans med Progesteron. Men du menar kanske andra metoder, utöver denna?

Jag blir inte riktigt klok på detta med chanserna vid ET kontra FET! På CFC säger de att ET alltid ger större chans till graviditet än FET. Men detta verkar inte stämma med den där andra studien där man fryser alla ägg för att enbart återföra i en ostimulerad cykel. Men kanske fungerar denna sistnämnade metod endast på lite yngre kvinnor, under 35 med konstatedad bra äggkvalitet? Hur som helst tycker jag att det mest logiska vore att ett embryo som har tålt att frysas och tinas och odlas vidare och delat sig vidare borde ha betydligt bättre chanser än ett ET på dag 2, då man inte vet lika mycket om embryot ännu.
    Enligt de studier jag har läst så beror de lägre chanserna vid FET på att embryona ofta tappar celler vid upptiningen. Men ett embryo som har klarat upptiningen intakt har samma chans som vid ET. Ska se om jag kan hitta studierna igen!
  • Bambi2

Tack Serafine! Men när jag nyligen gjorde min FET satte de in ett embryo som fortsatte att dela sig från 4 till 8 celler efter tining och helt bevisligen levde och mådde bra men de svamlade ändå något om att det var mindre chanser än vid min ET då jag fick ett 4-celligt 2 dagars tillbaks. Jag förstår inte logiken.

• Serafine 84

Bambi: Det låter lite märkligt att din läkare sa så. Jag hittade studien och i den kunde man inte se någon skillnad i graviditetsfrekvens mellan färska embryon odlade 2 dagar och intakta frysta embryon. 

En annan studie visade att det är antalet celler efter upptining som avgör chanserna. Ett intakt 8-celligt embryo odlat i 3 dagar hade hela 44% chans att lyckas!

Ursäkta att det blev lite OT nu, men kanske kan det vara av intresse för vissa ändå!

• Bambi2

Intressant Serafine! - Men jag tycker statisktiken för färsk implantation ser väldigt låga ut i den 1:a tabellen. Tänk bara på embryodonation med färskt embryo, då chanserna att lyckas bedöms någonstans över 70% ibland. Förvisso har äggdonatorerna oftast ovanligt bra ägg men i tabellen finns inga högre siffror än ca 17% chans.Beror skillnaden endast på hur många dagar embryot odlats? D.v.s. att de med 70% chans är 8-celliga A-blastocyster? eller med ännu fler celler?

Jag tycker inte att det OT för det är ju avgörande för hur länge man vill odla äggen innan frysning, eller om man rent av vill testa att enbart använda sig av FET för att vissa studier antyder att det skulle ge högre chanser till implantation.

• Serafine 84
    Bambi2 skrev 2013-04-02 11:06:33 följande:
    Intressant Serafine! - Men jag tycker statisktiken för färsk implantation ser väldigt låga ut i den 1:a tabellen. Tänk bara på embryodonation med färskt embryo, då chanserna att lyckas bedöms någonstans över 70% ibland. Förvisso har äggdonatorerna oftast ovanligt bra ägg men i tabellen finns inga högre siffror än ca 17% chans.Beror skillnaden endast på hur många dagar embryot odlats? D.v.s. att de med 70% chans är 8-celliga A-blastocyster? eller med ännu fler celler?

Jag tycker inte att det OT för det är ju avgörande för hur länge man vill odla äggen innan frysning, eller om man rent av vill testa att enbart använda sig av FET för att vissa studier antyder att det skulle ge högre chanser till implantation.
    Ja, jag reagerade också på att det såg lite lågt ut i första tabellen, men en förklaring är att man definierade implantation som hjärtslag vid ultraljud (alltså inte bara positivt gravtest).  Sen det är ju också så olika från klinik till klinik beroende på vilka metoder de använder. 70% chans har jag aldrig hört talas om, men det är klart att chansen är hög om man t.ex. gör embryoadoption med en väldigt ung kvinnas ägg och kanske odlar ända till blastocyststadiet och sätter in fler embryon än ett. Därför är det ju egentligen bara skillnader inom en och samma studie man kan jämföra, inte siffror från olika studier.

Det är större chans att ett embryo ska implantera om det har odlats fler dagar, men å andra sidan riskerar du att förlora embryon i odlingsprocessen som kanske hade klarat sig i livmodern. Så i slutändan är de inte säkert att man har nåt att vinna på att odla längre.
  • cff
    Bambi2 skrev 2013-04-01 10:55:37 följande:

När man skall göra FET kan man koncentrera sig på att bygga upp en fin slemhinna. Det är svårare i en färsk cykel. Östrogen fungerar t.ex. inte (påverkar äggutvecklingen på ett eller annat sätt tror jag). 
  • cff

FET INNEBÄR HÖGRE SANNOLIKHET ATT LYCKAS JÄMFÖRT MED FÄRSK CYKEL

I en meta-analys från 2013 (Fresh embryo transfer versus frozen embryo transfer in in vitro fertilization cycles www.fertstert.org/article/S0015-0282(12)02181-4/abstract) konstaterade man att det är större sannolikhet att lyckas i en transfer i en fryst cykel. Den var baserad på tre studier – en med ”normal responders” och två med ”high responders”. Det fanns inte med någon information om huruvida antalet återförda embryos skiljde sig åt mellan de frysta och färska cyklerna. Resultatet visas i nedanstående grafer – jag har räknat om siffrorna till procentsatser vilka jag visar i tabellen nederst.

Anledningen till att FET lyckas bättre tror man beror på att slemhinnan är bättre förberedd i en FET – då den inte är negativt påverkad av hormonstimuleringen. Enligt rapporten beror 2/3 av ”implantation failure” på slemhinnan och endast 1/3 på att embryot är dåligt.

Sammanfattning av siffrorna ovan
                                                            FET cycle               Fresh cycle

A – ongoing pregnancy rate    39.0%-63.3%         27.8%-54.8%

B – clinical pregnancy rate      41.7%-65.0%         31.0%-54.8%

C – miscarriage rate                  2.7%-8.6%              3.2%-10.4%
  • Serafine 84

Oj, det var värst! Underlaget var ju inte så stort trots att det var en metastudie, men ändå väldigt intressant. Hade de tagit någon hänsyn till huruvida de frysta embryona hade tappat celler, eller hade man bara räknat rakt av på alla återföringar totalt?

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!