• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Amie77

Tack för svar!!

Får se om jag ringer VC eller inte, jag drar mig alltid för att ringa dit och "ta upp tid i onödan". :)

• Sweetiepai

Sitter här med 3 misslyckade syskonförsök i ryggen där befruktningsgraden varit 0 alla gånger. Har dock en son på 2,5 år som det tog 3 IVF:er att "baka". I vårt fall är det äggkvaliteten som är problemet. Nu senast fick vi ut 9 ägg varav 6 var mogna, men inget befruktades. Äter en massa tillskott som DHEA, Inofolic, Larginine osv men tänkte ni titta mer även på kosten. Åt tidigare kost som var gluten-, mejeri- och sojafri men slarvade lite under hösten. Måste väl skärpa till mig igen. Men vad är egentligen optimalt att äta? Googlar man blir det i princip bara grönsaker och kött. Ni flinka tjejer, har ni hittat några bra riktlinjer för detta?

• Kattflickan

Fast det är doser över 100 ug/ dag som de säger är skadliga. Jag tar totalt 20 ug per dag. Svårt att komma upp i skadliga doser med piller. Men solen ska ju ge mycket mer än piller kan göra. Är det farligt att vara ute i solen då?

• Amie77

Inte en aning, jag länkade bara till artikeln för att man ska vara så informerad som möjligt. Särskilt då det finns piller som ligger över RDI på marknaden. Jag har tagit 30µg per dag i ett tag, men är alltså det 30 mikrogram eller mer/mindre?

• Kattflickan

Det är 30 mikrogram, dvs du är långt under 100 ug så det är ok.

I studien på Karolinska tog de väl 25 ug/ dag?

Jo, lite otäckt att det finns piller med riktigt höga halter på marknaden.

• Yrja M
    Sweetiepai skrev 2013-01-18 21:14:40 följande:
    Sitter här med 3 misslyckade syskonförsök i ryggen där befruktningsgraden varit 0 alla gånger. Har dock en son på 2,5 år som det tog 3 IVF:er att "baka". I vårt fall är det äggkvaliteten som är problemet. Nu senast fick vi ut 9 ägg varav 6 var mogna, men inget befruktades. Äter en massa tillskott som DHEA, Inofolic, Larginine osv men tänkte ni titta mer även på kosten. Åt tidigare kost som var gluten-, mejeri- och sojafri men slarvade lite under hösten. Måste väl skärpa till mig igen. Men vad är egentligen optimalt att äta? Googlar man blir det i princip bara grönsaker och kött. Ni flinka tjejer, har ni hittat några bra riktlinjer för detta?
    Jag har PCO och då "rekommenderas" LCHF eller GI så jag har försökt köra med det. Och även försökt äta/dricka sådant som ska vara bra för immunförsvaret. Jag tycker Zinfandels sida är en bra utgångspunkt: www.fertilitetsguiden.com/alternativ/kost_kramer.php fast allt beror ju på vad som är "problemet".
Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!