• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • cff

Angående D-vitamin så är min rekommendation att ni tar ett blodprov på VC för att se var era nivåer ligger. Det ger både en indikation om ni behöver justera dosen och kan förhoppningsvis stilla eventuell oro.

Trots att jag i flera år tagit en multivitamin med 7,5 mcg D-vitamin så låg min nivå på D-vitamin (blodprovet heter S-25-OH Vitamin D) på 58 nmol/L (referensintervall 75-250). Med tanke på att nivån normalt sjunker under vinterhalvåret hade förmodligen min brist förvärrats ytterligare om jag inte höjt dosen rejält.

Följande två månader åt jag 57.5 mcg/dag och då ökade min nivå i blodet till 83 nmol/L. Jag skulle ju gärna vilja få upp den till den övre delen av intervallet så om den inte ökat vid mitt nästa blodprov kommer jag att öka dosen.

• cff

Vid nästa ET, preliminärt 12 februari (ÄP den 9e), kommer läkaren att göra både en hcg-sköljning (i en studie blev 75% av den behandlade gruppen gravida jämfört med 60% för kontrollgruppen) och spruta in 0,2 ml luft i katetern direkt efter transfern (med en insulinspruta) (i en studie med den senare proceduren blev 40% av den behandlade gruppen gravida jämfört med 16% av kontrollgruppen).

Så - statistiken borde ju verkligen tala till min fördel denna gång Skrattande - bara jag kan klämma fram lite ägg.  

• Kattflickan

Jag håller tummarna CFF! Låter som om du maxar dina chanser!

Min man har varit jättetrött under hösten, mycket mer än mig som är gravid. Han gick på hälsokontroll och de kollade inte d-vitamin men sa att en brist skulle ha synts på hans kalciumvärde, vet du om det stämmer?

De kollade inte heller järndepåerna och han löptränar en del. Då kan depåerna gå åt.

Lite irriterad över att de inte kollade detta ordentligt.

Millan

• Sweetiepai

Tack för svar Yrja M!

cff - Vilken klinik går du på? Min vägrar göra något utöver det vanliga.

• cff
    Sweetiepai skrev 2013-01-22 23:30:05 följande:
    Tack för svar Yrja M!

cff - Vilken klinik går du på? Min vägrar göra något utöver det vanliga.

Jag går på Vitanova i Köpenhamn.

Mitt angreppssätt har varit att vara väldig tydlig med stödjande underlag (=kopior av forskningsrapporter) när jag har bett dem att prova nya saker - och varit selektiv i vad jag bett om (sånt som inte är för komplicerat, och som har gett otvetydigt positiva resultat och som inte verkar innebära några förhöjda risker).  

Inför förra IVFen bad jag dem göra hcg-sköjlningen och det sa de ja till.

Efter den IVFen, när jag talade med laboratorieasisstenten (han skulle berätta om några av mina embryon hade klarat sig till frysen eller inte) så frågade jag honom vilken syrenivå de hade i inkubatorn. När han svarade 20% så frågade jag varför de valt denna nivå istället för en "låg-syrehalt" när forskningen stödjer användandet av en lägre syrenivå. När han svarade att man inte funnit stöd för att en lägre syrehalt skulle vara bättre, och att av alla de labb han jobbat på så var det bara ett som kört med "lågsyre" så berättade jag om den nya Cochranstudien (från 2012) och erbjöd mig att maila den. Han blev glad och gav mig sin mailadress. Min läkare på Vitanova har just svarat mig att de använder "lågsyre" - jag vet inte ännu om de ändrat sina rutiner efter att jag skickat dem rapporten, eller om en av dem har fel angående syrehalten. Som jag har förstått det är det lite dyrare driftskostnad om man har lågsyrehalt plus att det innebär lite extra arbete för laboratoriepersonalen.

Inför denna IVF sa jag att jag ville göra hcg-sköljningen igen, plus spruta in luft i katetern efter ET (återigen, uttryckt som ett försiktigt önskemål, och med biläggandet av rapporten) och det fick jag också ja till (eller iaf sa min läkare att hon skulle informera vikarien - vilket jag tolkar som att hon skall be honom om att göra dessa procedurer, inte bara informera om att jag har dessa önskemål). 
  • Sweetiepai

Skrev du ut några andra rapporter än de som du länkat till här? Är det något du vill dela med dig av annars? De verkar mycket mer öppna för nya studier i utlandet generellt tycker jag det verkar som.

• Fidelis ad urnam

Vilken intressant tråd.

• cff
    Kattflickan skrev 2013-01-22 22:18:37 följande:
    Jag håller tummarna CFF! Låter som om du maxar dina chanser!

Min man har varit jättetrött under hösten, mycket mer än mig som är gravid. Han gick på hälsokontroll och de kollade inte d-vitamin men sa att en brist skulle ha synts på hans kalciumvärde, vet du om det stämmer?

De kollade inte heller järndepåerna och han löptränar en del. Då kan depåerna gå åt.

Lite irriterad över att de inte kollade detta ordentligt.

Millan

Jag vet inte om man alltid ser D-vitaminbrist på kalciumvärdet eller inte, men en brist på d-vitamin bör dra ned kalciumet. Dock så varierar ju upptaget av kalcium mellan individer, så om man inte vet vilken som är ens "normalnivå" av kalcium borde det vara svårt att se om man har en lägre nivå pga d-vitaminbrist (men, jag är ingen läkare, så detta är mina spekulationer).

Läkaren har förmodligen rätt, men för att stilla er oro tycker jag att ni ber om att få ta ett d-vitaminprov också (det heter S-25-OH Vitamin D). Ni vill ju inte bara ha en nivå inom referensintervallet (på Karolinska lab är referensintervallet för en optimal nivå 75-250 nmol/L för både män och kvinnor, oavsett ålder) utan en "riktigt optimal". Enligt en lista på Fertility Friends så är t.ex. den optimala nivån för kvinnor (de säger inte vad den optimala nivån för män är) 50-80 ng/ml = 125-200 nmol/liter.

I november låg mitt värde på 83 nmol/L (dvs inom Karolinska referenintervall, men långt under den optimala nivån ur fertilitetssynvinkel). Två veckor senare mättes mitt kalcium och detta låg då på 2,25 - väl inom referensintervallet som var 2,15-2,5.

Både D-vitamin och järn-prov borde er husläkare kunna skriva en remiss för utan problem - det är mycket vanliga prov.

• mian04

CFF: Vet du vad det kostar att få hjälp av amh-proffsen i New York? Är det mycket dyrare än Danmark. (Är också singel och på denna resa själv).

• cff
    mian04 skrev 2013-01-28 14:21:36 följande:
    CFF: Vet du vad det kostar att få hjälp av amh-proffsen i New York? Är det mycket dyrare än Danmark. (Är också singel och på denna resa själv).

Ja, mycket dyrare. De har ett paket för upp till 4 cykler (inklusive eventuella avbrutna cykler) för patienter med "severely diminished ovarian reserve" (defined, at all ages, as anti-Müllerian hormone (AMH) level below 1.05 ng/mL and/or follicle stimulating hormone (FSH) level above 12.0 mIU/mL. In addition, patients have to 2) have had two failed IVF cycles elsewhere or at CHR). Det kostar 39.500 USD exklusive mediciner, lab-testkostnader och eventuell narkos vid äggplocket (se här) plus såklart resor och boende. Dock står det på ett annat ställe på deras hemsida (r) att långväga patienter inte betalar CHR för de delar av behandlingen som sker på hemorten, så jag antar att man kan få någon sorts rabatt för det. Ytterligare ett villkor är att man inte får göra uppehåll mellan behandlingarna (max 1 månad) - de hävdar att man får bäst resultat om man behandlar varje cykel, utan uppehåll.

Utöver ovanstående behöver man som singel också betala för donatorsäden. Jag hade förut en lista på amerikanska spermabanker (man får tyvärr inte använda sina danska donatorer - trist eftersom jag tycker att jag har knutit an till dem ganska väl vid det här laget - har ju hållit på i drygt två år vid det här laget Glad), men just nu hittar jag bara http://ny.cryosinternational.com/private-customers.aspx.

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!