• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • cff

:) de hade från början (efter den elektroniska searchen) 64 artiklar men resten uteslöts för att de t.ex. inte var slumpvisa kontrollerade undersökningar, inte gav information som behövdes mm.

Analysen säger ingenting om tappade celler utan man har bara räknat rakt av. I diskussionen i rapporten hänvisar man till att det förmodligen har att göra med att slemhinnan är bättre i en fryst cykel, men tar även upp det också skulle kunna bero på att själva frysprocessen kan göra att sämre embryos slås ut och att det därför är bättre genomsnittlig kvalitet på de embryon som överlever och återförs.  

• Mikki

Har också läst att fet är bäst i naturlig cykel. Läste att flera kliniker i usa och japan bl a infört en såkallad "freeze all" som standard för att sedan vänta till en naturlig cykel. De klinikerna hade en otroligt hög procent av lyckade behandlingar... Har även läst om kvinnor som bara lyckas bli gravida vid fet...

• Bambi2

Jag läste också om detta i Augusti 2012 redan, i DN av alla ställen, innan jag påbörjade IVF-resan. Jag var då övertygad om att de IVF-läkare jag kom i kontakt med i alla fall skulle vara lite mottagliga för argumentet att det kanske är större chans vid FET men icke! Kanske det behöver komma 50 studier till och gå några år till innan vedertagna sanningar kan omförhandlas?
    Men jag undrar fortfarande; hur varierar resultaten med ålder, AMH eller äggkvalitet? Gäller det kvinnor som har otillräcklig slemhinna i den IVF-stimulerade cykeln, eller alla kvinnor? Och bör FET vara helt hormonfri; d.v.s. även utan Progynon och Progesteron?

• Serafine 84
    Bambi2 skrev 2013-04-03 00:45:08 följande:
    Jag läste också om detta i Augusti 2012 redan, i DN av alla ställen, innan jag påbörjade IVF-resan. Jag var då övertygad om att de IVF-läkare jag kom i kontakt med i alla fall skulle vara lite mottagliga för argumentet att det kanske är större chans vid FET men icke! Kanske det behöver komma 50 studier till och gå några år till innan vedertagna sanningar kan omförhandlas?
    Men jag undrar fortfarande; hur varierar resultaten med ålder, AMH eller äggkvalitet? Gäller det kvinnor som har otillräcklig slemhinna i den IVF-stimulerade cykeln, eller alla kvinnor? Och bör FET vara helt hormonfri; d.v.s. även utan Progynon och Progesteron?
    Ja, tänk om man visste svaren på alla de frågorna...! Det man i allafall skulle kunna gissa sig till är ju att slemhinnans tjocklek mest har betydelse för kvinnor >35 år (enligt slemhinnestudien som cff lade upp) och att metastudien om FET vs ET framförallt gäller för yngre kvinnor eller kvinnor med bra äggreserv eftersom de flesta patienterna var "high responders", dvs svarar bra på låg dos hormoner. Men å andra sidan borde ju de resultaten betyda att slemhinnan även har betydelse för yngre. Hmmm...
  • Mikki

Vad jag förstod det som så skulle FET vara bäst i helt ostimulerad cykel. Men det funkar bara om man har en rel regelbunden cykel. T ex kvinnor med PCO har ju oftast ingen ÄL så i de fallen måste man ju använda någon slags stimulans.

• Soph

Jag var inne på ET igår (i Italien) och tjejen som låg i samma rum som mig fick andra post-transfer mediciner utskrivna. Det väckte mitt intresse för vad jag kan göra för att öka chansen till implantation.

Det enda jag fick är progesteron (200 mg x 3/dag vaginalt) och fortsatt intag av myo-inositol (kosttillskott som funkar ung. som metformin för PCO:are som jag) och folsyra. Förra gången, ett avbrutet IVM-försök, skulle jag också ta östrogen. Jag antar att det var för att östrogenhalterna inte blir lika höga som under vanlig IVF eftersom man plockar äggen omogna redan runt dag 8.

Men hon fick något intressant utskrivet: 0,1mg/ml Triptorelin att injicera 3 dagar efter ET (6 dagar efter äggplock). I Sverige motsvaras det av t ex Gonapeptyl, en GnRH-agonist.

Jag undrade om inte jag också kunde ta det eftersom en av gynekologerna ordinerat mig att införskaffa det innan IVF-cykeln och jag fortfarande inte använt det, men läkarna är inte särskilt förklarande på min klinik - jag fick bara ett nej. Så jag började kolla på nätet.

Min koll resulterade i tre studier som visat rejäla och signifikanta ökningar av chanserna till implantation och fullgången graviditet vid injektion av GnRH-agonist på dag 6 efter äggplock (alltså vid tiden för implantation):
    http://humrep.oxfordjournals.org/content/19/5/1176.short
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19909586
    http://humrep.oxfordjournals.org/content/21/10/2572.full

Rubriken på en av dem sammanfattar bra:
    "Beneficial effect of luteal-phase GnRH agonist administration on embryo implantation after ICSI in both GnRH agonist- and antagonist-treated ovarian stimulation cycles"

Så nu funderar jag på att ta en spruta på eget bevåg om ett par dagar. Ska väl ringa och tjata på dem om att få ett vettigt svar på varför jag inte skulle ta det först, men de är både dåliga på att svara i telefon och jädrigt avsnäsande på kliniken. I studierna skriver de att det förefaller helt riskfritt att ta sprutan. Vad säger ni?

• cff

Soph - kul att du också hittat detta. Jag håller på och läser på om det för närvarande.  Jag tror att läkarna brukar "lyssna" på Cochranes meta-analyser och det finns en här: Luteal phase support for assisted reproduction cycles I figur 10 på sid 24 ser du en sammanfattning som bara visar på positiva resultat och under 5.2 listar de 6 stycken studier på ämnet. Skicka studien till dem, men om de fortfarande säger nej - så hade jag nog testat i alla fall - på eget bevåg och risk... Flört

• Soph

Cff:
    Jag misstänker att det är läkarna på kliniken som gör olika bedömningar. Överläkaren (eller överbitchen kanske man ska kalla den misogyne gubben) skrev nämligen ut GnRH-agonisten åt mig, sedan har den bara legat oanvänd hemma. Efter att jag upptäckt att jag fått annan behandling utskriven, skickade jag min man att fråga en av läkarna varför inte jag fått det. Hon sa att det var för att jag gjort ett protokoll med en antagonist - men i studierna är det ju tydligt att det inte spelar någon roll om det är en agonist eller antagonist. I studien ""Beneficial effect of..." så är det precis samma mediciner som jag käkat som dyker upp hos de som gjort antagonist-protokoll. Och utfallet är extremt tydligt - från ca 30 % chans till implantation till ca 45 %.

Ska se om jag kan övertala min man att ringa. Hatar att ringa läkarna på kliniken, långa telefonköer och sura typer. 

Igår stoppade jag i mig lite östrogen på eget bevåg, tänker att en liten tablett varannan dag eller så inte kan skada, även om vetenskapen inte utrönt om det hjälper eller inte. Om inte annat, kanske min PCO-hud blir gladare ;)

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!