• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Serafine 84

Den där harpstudien skulle jag nog inte färsta nån större vikt vid. De hittade ju ingen statistiskt signifikant effekt, så den lilla skillnaden mellan grupperna kan lätt förklaras med slumpen. Dessutom har ju andra studier funnit att stress har ingen, eller t.o.m. positiv, effekt.

• Kattflickan

Såg att ni diskuterade d- vitamin här i tråden. Den sommar och höst vi hade i år var ju urusel, så jag kan tänka mig att man inte lagrat upp så mycket d- vitamin i år. Jag har hudsjukdomen Rosacea och är rätt rödlätt i ansiktet och därför pudrar jag mitt ansikte varje dag. Det borde innebära att även om jag går en promenad i solen på vintern så tillgodogör jag mig troligen mindre d- vitamin. Jag har inte testat mig utan efter min första Ivf har jag på eget bevåg tagit tillskott på 20 ug per dag. Under min andra Ivf som dessutom var på våren/ sommaren så lyckades jag bli gravid. Jag fortsätter med tillskott på 20 ug nu då d- vitamin är viktigt under graviditet också. Tror inte jag kan överdosera nu under vintern.

Jag tog även omega 3, akupunktur och var vältränad under min andra Ivf. Dessutom var jag inte sjuk då. Jättesvårt att veta om något av det jag gjorde hjälpte eller om jag bara hade tur. Men jag fick dessutom ut dubbelt så många ägg med samma dos hormon.

• Amie77
    cff skrev 2012-11-27 17:56:23 följande:
    Tack TM! När jag läser din sammanfattning och rapporterna önskar jag verkligen att jag vetat detta för två år sedan när jag startade min resa. Nu fick jag reda på min D-vitaminbrist först för 6 veckor sedan och började då äta tillskott. Jag har varit naiv och trott att mina multivitaminer varit en försäkring mot allvarliga brister, men icke. Och att man gärna skall ha ganska höga nivåer, inte bara inte för låga, gör ju att det känns ännu viktigtare.

Jag tar med mig detta och ser med tillförsikt fram emot att min sannolikhet att bli gravid vid nästa IVF nu bör vara 4 ggr högre än vad den varit tidigare (eftersom jag nu kommer att bra förråd av d-vitamin att jämföra med min tidigare brist).
    Hur mycket D-vitamin tar du? Kan man bara köra på de som finns på Apoteket?

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Vet inte om jag har D-vitaminbrist, men bor i norr så det skulle ju inte förvåna. Nästa ÄP v 3 så det kanske inte spelar nån roll om jag börjar ta D-vitamin nu. Kanske för sent...
  • Lillstoran

Finns en publicerad studie på Karolinska om IVF och D - vitamin. Har läst på FL att det varit på nyheterna. Ring till IVF på Karolinska och fråga om resultatet.

• puffin

Hej, vilken bra tråd. Har tre misslyckade IVF:er bakom oss och vet inte ens om vi vill göra något mer. Den sista var jättejobbig med extremhög dos av hormon. Men jag lägger inte en bevakning här utifall att vi försöker igen. Det är lättare att resonera med läkaren om man är påläst.

• cff

Amie - konstigt nog står det inte på sidan som du länkar till hur mkt D-vitamin (D3) tabletterna innehåller. Apoteket har (det har dock olika utbud på olika apotekt) tabletter med allt från 10-25 mcg. Jag äter 50 mcg per dag så har sett till att köpa 25 mcg-tabletter. Eftersom min d-vitaminnivå fortfarande är låg (även om det nu ligger inom referensintervallet) trots två månader med 50 mcg funderar jag nu på att öka dosen ytterligare under ett tag. Referensintervallet är 75-250 och jag har de två senaste månaderna makat mig upp från 58 till 83 så det känns som att jag kan öka ganska rejält utan att riskera att få för hög nivå av D3.

I inlägget 2825 på sidan  www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55472636-1.html?search=d3 länkar jag till en forskningsrapport - där gav man endast tillskott av 10 mcg/dag under vinterhalvåret.

• callimero
    cff skrev 2012-11-25 18:40:28 följande:

HÖGRE INTAG AV ENKELOMÄTTADE FETTER ÖKER CHANSEN ATT ETT ÅTERINFÖRT EMBRYO LEVER MED FLERA GÅNGER, MEN HÖGRE TOTALT FETTINTAG GER FÄRRE MOGNA ÄGG (MII) VID ÄGGPLOCK.

En studie från 2012 konstaterar följande:

Mättade fetter påverkar antalet mogna ägg vid äggplocket negativt: Den tredjedel kvinnor som intog mest mättade fetter hade i genomsnitt 9.3 MII oocyter (dvs mogna ägg) att jämföra med den tredjedel om intog minst mättade fetter som i genomsnitt hade 11.6 mognad ägg. Fleromättade fetter påverkar kvaliteten på embryona negativt. Den tredjedel kvinnor som intog mest fleromättade fetter (som ju normalt omtalas som så nyttiga) hade en högre andel embryon av dålig kvalitet som även delade sig långsammare jämfört med den tredjedel kvinnor som intog minst fleromättade fetter. Enkelomättade fetter ökar sannolikheten att ett återinfört embryo leder till en levande födsel: Sannolikheten för att ett återinfört embryo skulle leda till en levande födsel var 3,45 gånger högre för de kvinnor som intog mest enkelomättade fetter jämfört med dem som intog minst.

En sammanfattning av studien finns här (den kompletta studien verkar inte ha publicerats ännu):
    Dietary fat intake and in-vitro fertilization outcomes: saturated fat intake is associated with fewer metaphase 2 oocytes.

Mättat fett

Enkelomättat fett

Fleromättat fett

Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor. Mat som innehåller mycket mättat fett är till exempel

fet mjölk och fil smör och matfettsblandningar baserade på smör ost fett kött och charkprodukter som korv och bacon grädde, glass och bakverk choklad kokos- och palmolja

Enkelomättat fett finns till exempel i

olivolja och oliver rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja mandel, hasselnötter, cashewnötter och jordnötter avokado kyckling

De viktigaste fleromättade fetterna är omega-3 och omega-6. De finns i till exempel

fet fisk som lax, makrill, sill, strömming och sardiner rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja solros- och majsolja olja från dådra, Camelina sativa, som finns i många matfetter sesamfrö och sesamfröolja linfrö och linfröolja valnötter

Förvirrande detta med fleromättat fett då flera med mig säkert petar i sig massor av omega-3.
  • Amie77
    cff skrev 2012-12-08 11:00:01 följande:
    Amie - konstigt nog står det inte på sidan som du länkar till hur mkt D-vitamin (D3) tabletterna innehåller. Apoteket har (det har dock olika utbud på olika apotekt) tabletter med allt från 10-25 mcg. Jag äter 50 mcg per dag så har sett till att köpa 25 mcg-tabletter. Eftersom min d-vitaminnivå fortfarande är låg (även om det nu ligger inom referensintervallet) trots två månader med 50 mcg funderar jag nu på att öka dosen ytterligare under ett tag. Referensintervallet är 75-250 och jag har de två senaste månaderna makat mig upp från 58 till 83 så det känns som att jag kan öka ganska rejält utan att riskera att få för hög nivå av D3.

I inlägget 2825 på sidan  www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55472636-1.htm... länkar jag till en forskningsrapport - där gav man endast tillskott av 10 mcg/dag under vinterhalvåret.

Tack för svar! Ska köpa nu och i alla fall ta 25 mcg. Eller törs jag ta 50 som du månntro? Hinner väl inte äta upp mig till v 3 tyvärr (OM jag nu har brist, men skadar väl inte att prova), men kanske om det misslyckas detta försök så har jag ätit upp mig då det är dags för FET. Fast har D-vitaminen med äggkvalitén att göra eller andra saker? För om det handlar om äggkvalitén så är det ju kört även om jag har en FET kvar i mitt 3-pack.
  • germany
    callimero skrev 2012-12-08 11:48:47 följande:
    Förvirrande detta med fleromättat fett då flera med mig säkert petar i sig massor av omega-3.
    Håller med dig. Jag fortsätter dock med mina Omega-3 (både naturligt & tillskott) och äter en massa valnötter då jag faktiskt har svårt att tänka mig att det ska ha negativ effekt.
  • germany

Amie - Jag tar 60 ug och har så gjort i snart 1 år. Jag har också läst någonstans att man kan "chockhöja" just vid ET. Jag tog 80 ug vid mittt senaste ET i några dagar.
    Den D-vitamin jag köper på hälsokost heter D-pearls (små skimrande pärlor som ska vara lätta för barn att ta men passar lika bra till vuxna). De innehåller olivolja vilket gör att D-vitaminet tas upp lättare.

Det är nog mer vanligt att ha D-vitaminbrist i vårat land och speciellt efter denna urusla sommar med få soldagar.
    Ett tips är annars att du vänder dig till din VC och ber om att få ta ett D-vitaminprov så ser du om du har brist eller ej innan du börjar köpa preparat.

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!