• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Anonym (härska och segra)

Hur vet ni att det var ett missförstånd från början?
       Det har faktiskt florerat en hel del snack över Internet sen nyheten kom ut hur svårt är det då inte för skolan att släta över det hela med att det bara var ett "missförstånd"?

För den delen är jag inte ett dugg rasist, i så fall är jag väl fientlig mot min egen ras, alltså idiotiska svenskar som skall komma upp med sjuka idéer för att dem TROR att det skulle kränka någon annan.
    I mina ögon är det mer kränkande att sätta upp förbud mot saker för att de inte ska bli kränkta än att bara låta det vara..
    Om de nu skulle bli kränkta, ja så låt dem komma med det till oss då - vi ska inte avgöra vad de tycker är kränkande och inte...

På mitt arbete arbetar runt ca 80% invandrare, jag vet vad deras åsikt är och det är att vi är PINSAMMA! 

• Jessi08

Är det ingen som tänkt på att pepparkakan kan bli kränkt på att bli jämförd med en sån?

• Moonis
    Anonym skrev 2012-12-09 17:33:54 följande:

Märkligt att de som försvarar invandrare och som säger (på ungdomars vis) "att man ska inte dra alla över samma kant"! Kant? Men att bestämma att denna mamma är en hysterika utan att veta vem hon är! Är det OK?
    Över en kam Sen är det väll lite skillnad att döma ett helt folkslag eller grupp efter en persons handlingar mot att bara döma denna människa efter hennes "handligar".
    Sen skrev jag att det kanske inte va första gången för i normala fall springer man troligen inte direkt till pressen utan att ens ha pratat med rektor eller liknande först. Därav känns denna människan smått hysterisk för mig. 
  • Sthlm27

Men varför måste vi kalla chokladboll/havreboll för negerboll? Vi kallar väl inte färgade för negrer idag? Trodde sånt försvann med vår utveckling? Sen fattar jag inte vad fan en muslim har för likhet med en pepparkaka?

• Anonym
    Marie Juana och Herr Oin skrev 2012-12-09 17:05:28 följande:
    Jamen precis, det var säkert samma person som ansåg att negerboll var rasistisk. Skönt att missförståndet är utrett nu. Tänk vad en förskrämd stackare kan ställa i sin iver att vara PK.
  • Anonym
    diana86 skrev 2012-12-10 01:03:29 följande:
    Men varför måste vi kalla chokladboll/havreboll för negerboll? Vi kallar väl inte färgade för negrer idag? Trodde sånt försvann med vår utveckling? Sen fattar jag inte vad fan en muslim har för likhet med en pepparkaka?

Hade det inte varit för detta olidliga kinkande om "negerbollen" så hade väl ingen brytt sig vad gäller pepparkakan som någon slags rasisitisk symbol? Folk blev helt enkelt skitförbannade och man blev nedringd av arga människor och så måste man snabbt (på en SÖNDAG!! nota bene) komma med en dementi. 

"Pepparkakeland" ....................ja vilket land kan det vara måntro?
  • Anonym
    diana86 skrev 2012-12-10 01:03:29 följande:

"neger" kommer från ordet "negro" som betyder svart. Negerbollen är mörk av kakaon, och egentlig översättning är ju "svartboll" inte människo sorten " negroider". Om man nu inte får säga negerboll, så borde ju tex hela spansktalande folkskaran utöver hela världen få omvandla sitt språk och ta bort ordet "negro", benämningen för just svart. Blir du/ni stötta också varje gång ni hör spanska då och dom säger "negro"??? Det måste ni ju bli, det är ju precis samma sak.
  • Delia

Sluta skriv era korkade argument för att få säga neger och erkänn istället att ni skiter i vad andra tycker, är obildade och beter er som barn och därför vill fortsätta använda ordet.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-10 08:30:22 följande:

"neger" kommer från ordet "negro" som betyder svart. Negerbollen är mörk av kakaon, och egentlig översättning är ju "svartboll" inte människo sorten " negroider". Om man nu inte får säga negerboll, så borde ju tex hela spansktalande folkskaran utöver hela världen få omvandla sitt språk och ta bort ordet "negro", benämningen för just svart. Blir du/ni stötta också varje gång ni hör spanska då och dom säger "negro"??? Det måste ni ju bli, det är ju precis samma sak.

Hihihihihi ja de enda som garanterat INTE blir kränkta är de svarta själva. Men en massa förnumstiga svenska godhetsapostlar gör sig till tolk för alla svarta i vårt samhälle och kränks å deras vägnar! Det är rörande!
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!