• Anonym (bullen)

hur ofta äter dina barn efterrätt??

jag blir förvånad av att så många föräldrar ger sina barn efterrätter DAGLIGEN.

i vår familj äter vi godis på lördagar (samt läsk, saft mm)

undantagsfall kan vi äta efterrätt på en vardag, eller om vi fikar hos någon vi hälsar på hos.

nu snackar jag onyttiga efterrätter,

hur ofta får era barn efterrätt?? Glad 

• Svar på tråden hur ofta äter dina barn efterrätt??
  • Carolina01

Väldigt sällan, kanske 2gånger i månaden får sonen en pinnglass till efterrätt eller om man är bortbjudna... Däremot får han ofta en frukt efter maten:)

• Regnig måndag
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-12-13 19:56:54 följande:
    Låter helt , fullt naturligt! Att jag inte tänkt på det!

Jag har alltid klart av att äta direkt när jag har vaknat, om det inte har varit riktigt okristligt tidigt Och jag har ganska nyligen börjat äta Melatonin för att kunna sova bättre. De gånger som jag har glömt att ta Circadin, Melatonintabletten i rätt tid så har jag haft svårare för att äta nästa morgon. 
    Så då fick man en förklaring på det, alltid kul att lära sig något nytt.

Och varför i hela världen skulle det vara fel att äta pizza eller spagetti till frukost, det är kolhydrater i vilken form det än är. Skulle det vara någon skillnad på en skiva vitt bröd ost, skinka och tomat på än en pizza?
    Ha, ha, sambon brukar alltid se till att det är tårta över när det är kalas så han kan ta det till frukost, speciellt marängtårta är hans favorit
    Visst var den så otroligt logisk att det är ett under att jag inte kom på det först!

Jag äter också Circadin mellan varven.
    Det är därför jag vet allt det där. Jag har precis samma erfarenheter som dig när det gäller frukosten.

Det är precis det jag hävdar, kolhydrat som kolhydrat. Äter man sent är det ju tom en fördel med snabba kolhydrater! Det onyttiga skulle i så fall vara fettet men som vanligt spelar en enskild måltid inte så stor roll utan det är sammantaget i ett längre sammanhang som har betydelse.

Jag ska försöka leta reda på artikeln, återkommer i så fall.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Loriyana

Mitt barn får efterrätt på fredagar och söndagar. Oftast glass.

• bepoe

Vi äter efterrätt när vi har gäster på middag. Det blir mer sällan än vad jag skulle önska, kanske en gång varannan månad. Fikar (saft och kaka) någon gång i månaden. I övrigt får barnen lördagsgodis, ca 50-100 gram. På fredagar ser vi film, men vi äter inget till.

• gbgumman

Någon liten kaka eller kex brukar de få efter maten. Jag tar ALLTID en liten bit choklad eftermaten. Godispåse (inte så stor) på lördagar och ALDRIG läsk för utom på jul och när vi går på restaurang (2 ggr /år) och kalas (om det bjuds)

• gbgumman

Läste lite i tråden och förstod att det tydligen är fetma man är rädd för. Nej mina barn är inte en lagom smala de är för smala fast de äter socker i då och då under en vecka.

• Anonym (bullen)
    Hannah76 skrev 2012-12-13 09:35:08 följande:
    Mina barn får nog efterätt varje dag, i form av frukt. Efterrätt behöver ju inte vara något onyttigt?
    nämen nu menade jag ju onyttiga efterrätter och det står även...
  • Anonym (bullen)
    Tow2Mater skrev 2012-12-13 14:53:20 följande:
    Ja, till frukost. Hos oss är det dessutom inte dagens viktigaste mål.

Ha ha, det är alltid lika roligt att se reaktionen; i Sverige ska ju frukost vara smorgåsar, grot och fil, ve den som äter det till lunch eller middag. Och lunchen/middagen ska vara lagad mat; ve den som äter smorgåsar, grot eller fil till lunch eller middag, fast man kanske åt en stadig frukost på ägg, kott och gronsaker/frukt. Ha ha!

Måste allt vara så vettigt alltid? Vilket tråkigt liv dina barn måste ha om det är så hos er.
    mina barn har knappast ett tråkigt liv för att vi äter en vettig frukost.

mina barn får inte "roligt" om vi skulle sitta och äta bullar till frukost.

när vi ska ha "roligt" åker vi och boxlar, sticker ut och rider, kör 4-hjuling, åker på badet, spelar spel, åker till thailand mm.

och att frukosten är ett mycket viktigt mål är ju inte direkt ett påhitt från MIN sida, det är allmänt känt 
  • Regnig måndag
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 21:39:23 följande:
    mina barn har knappast ett tråkigt liv för att vi äter en vettig frukost.

när vi ska ha "roligt" åker vi och boxlar, sticker ut och rider, kör 4-hjuling, åker på badet, spelar spel, åker till thailand mm.

och att frukosten är ett mycket viktigt mål är ju inte direkt ett påhitt från MIN sida, det är allmänt känt 
    Det ligger lika mycket sanning i den "sanningen" som socialstyrelsens "ät 8 skivor bröd om dagen"

Det viktiga är inte frukosten i sig utan att man får i sig det man behöver under dagen när kroppen behöver den!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Tow2Mater
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 21:39:23 följande:

Kanske du skulle prova? Har de aldrig gjort det forr kan jag nog faktist tro de skulle tycka det är just ganska roligt! Ett billigt noje for oss som inte har råd med hästar och fyrhjulingar o thailandsresor när andan faller på en vanlig helg
Svar på tråden hur ofta äter dina barn efterrätt??