• Anonym (bullen)

hur ofta äter dina barn efterrätt??

jag blir förvånad av att så många föräldrar ger sina barn efterrätter DAGLIGEN.

i vår familj äter vi godis på lördagar (samt läsk, saft mm)

undantagsfall kan vi äta efterrätt på en vardag, eller om vi fikar hos någon vi hälsar på hos.

nu snackar jag onyttiga efterrätter,

hur ofta får era barn efterrätt?? Glad 

• Svar på tråden hur ofta äter dina barn efterrätt??
  • Regnig måndag
    Tow2Mater skrev 2012-12-13 21:50:53 följande:
    Kanske du skulle prova? Har de aldrig gjort det forr kan jag nog faktist tro de skulle tycka det är just ganska roligt! Ett billigt noje for oss som inte har råd med hästar och fyrhjulingar o thailandsresor när andan faller på en vanlig helg
    Haha.
    Anonym (bullen) anar nog inte hur roligt det är med ostbågar och läs till frukost
    Det blir pluspoäng om det är på en vanlig skoldag och fröken dessutom just den dagen av alla dagar frågar om frukosten!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (bullen)
    Regnig måndag skrev 2012-12-13 19:30:24 följande:
    Det är en myt att frukosten är dagens viktigaste måltid.
    Man ska äta efter kroppens signaler och inte klockan och socialstyrelsen.

Anledningen är lika enkel som komplex. Människor har olika dygnsrytm, vissa är morgontrötta andra är morgonpigga. När man är morgontrött hänger en del melatonin kvar i kroppen så att säga och det för med sig att kroppens organ "sover". Det betyder att de är inte redo för att ta emot och bryta ner en bastant frukost. 

Jag har sedan urminnes tider alltid mått illa efter frukosten men lik förbannat var jag lika hjärntvättad som du och trott benhårt på att "frukosten får man inte slarva med eftersom det är den viktigaste på hela dagen". Tills den dagen jag läste en artikel av en dietist som ställde allt på ände där han resonerade kring hur kroppen fungerar. Hans slutsats var att man ska äta när man är hungrig ungefär.
    Nu äter jag frukost två timmar senare och mår jävligt mycket bättre.

När man äter spelar inte så stor roll utan att man äter. (Undantaget är att man inte ska äta när det är normal sovtid och kroppens organ åter "sover".  Läs om varför nattätare oftare blir feta för att förstå sambandet mellan den biologiska klockan med matintag.)

Och jo faktisk, man kan må riktigt bra av en frukost bestående av spagetti, pizza, korv och pommes eller vad som...

jag skulle inte haka upp mig på vad EN dietist har uttalat sig om.....finns många olika åsikter om det där. ,men jag tycker det säger sig själv att muffins INTE är en bra frukost dagligen...
  • Anonym (bullen)
    Tow2Mater skrev 2012-12-13 21:50:53 följande:
    Kanske du skulle prova? Har de aldrig gjort det forr kan jag nog faktist tro de skulle tycka det är just ganska roligt! Ett billigt noje for oss som inte har råd med hästar och fyrhjulingar o thailandsresor när andan faller på en vanlig helg
    vi har haft pannkaks frukostar här....vilket jag anser som en onyttig frukost....dom hade inte speciellt roligt medan dom åt, dom uppskattar sina vanliga frukostar mer, och sedan då vi vill göra roliga saker tar vi våra "rikemanspengar" och hittar på roligare saker än att trycka i sig socker på morgonen.

• Tow2Mater
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 22:04:39 följande:
    men jag tycker det säger sig själv att muffins INTE är en bra frukost dagligen...
    Vem äter muffins dagligen och tycker det är en bra frukost?

Personligen tror jag inte broccoli till fukost dagligen är en sån hojdarfrukost heller.
  • Regnig måndag
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 22:04:39 följande:
    jag skulle inte haka upp mig på vad EN dietist har uttalat sig om.....finns många olika åsikter om det där. ,men jag tycker det säger sig själv att muffins INTE är en bra frukost dagligen...
    Det är inte bara EN men det var den på svenska jag läste. Däremot finns det en hel del på engelska av framförallt amerikanska forskare.

Att kroppens organ sover är fakta och det är fakta att man tar upp näring sämre när rganen inte är redo. Det var därför jag gav dig tipset att du ska läsa om vad som händer med nattätare (de äter när organen sover).

Sen är det ett faktum att rekommendationer ändras allteftersom forskningen går framåt. Att frukosten är viktig handlar framförallt om normen är att man ska vara morgonpigg, annars är man en latoxe men även att det saknas utrymme för en frukostpaus i skolan efter en timme för de som behöver äta senare.
  • Anonym (bullen)
    Regnig måndag skrev 2012-12-13 21:54:25 följande:
    Haha.
    Anonym (bullen) anar nog inte hur roligt det är med ostbågar och läs till frukost
    Det blir pluspoäng om det är på en vanlig skoldag och fröken dessutom just den dagen av alla dagar frågar om frukosten!
    jag har haft denna diskussion men våran lärarinna, hon uppskattar INTE då hennes elever får skitfrukostar, koncentrations förmågan påverkas otroligt mycket påstår hon...
  • Anonym (bullen)
    Regnig måndag skrev 2012-12-13 22:09:10 följande:
    Det är inte bara EN men det var den på svenska jag läste. Däremot finns det en hel del på engelska av framförallt amerikanska forskare.

Att kroppens organ sover är fakta och det är fakta att man tar upp näring sämre när rganen inte är redo. Det var därför jag gav dig tipset att du ska läsa om vad som händer med nattätare (de äter när organen sover).

Sen är det ett faktum att rekommendationer ändras allteftersom forskningen går framåt. Att frukosten är viktig handlar framförallt om normen är att man ska vara morgonpigg, annars är man en latoxe men även att det saknas utrymme för en frukostpaus i skolan efter en timme för de som behöver äta senare.
    jag jobbar natt och har gjort i många år, så det har jag lite koll på 
  • Regnig måndag
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 22:10:07 följande:
    jag har haft denna diskussion men våran lärarinna, hon uppskattar INTE då hennes elever får skitfrukostar, koncentrations förmågan påverkas otroligt mycket påstår hon...
    Det är fel slutsats.

Det handlar framförallt om de barn som inte äter frukost alls. Då är det självklart att det blir problem. Lösningen skulle vara att barnen ges en chans till att äta i skolan efter en timme men det utrymmet finns inte.
  • Regnig måndag
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 22:11:00 följande:
    jag jobbar natt och har gjort i många år, så det har jag lite koll på 
    Vad händer då?
  • Tow2Mater
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 22:08:31 följande:
    vi har haft pannkaks frukostar här....vilket jag anser som en onyttig frukost....dom hade inte speciellt roligt medan dom åt, dom uppskattar sina vanliga frukostar mer, och sedan då vi vill göra roliga saker tar vi våra "rikemanspengar" och hittar på roligare saker än att trycka i sig socker på morgonen.
    Det var väl inte fullkornspannkakor? De ratar min son också. Eller (och) utan sirap/sylt grädde?  Annars, kanske de små o billiga nojena inte uppskattas bland era "rikemansbarn" som är vana med dyra nojen? ;)
  • Nape

Vi har aldrig efterrätt. Och då menar jag _aldrig_. Vi fikar kanske två gånger per månad, då kanske det blir en bulle eller en bit kladdkaka. Men det brukar inte vara direkt efter maten utan istället för mellanmål.

• Anonym (bullen)
    Regnig måndag skrev 2012-12-13 22:13:08 följande:
    Det är fel slutsats.

Det handlar framförallt om de barn som inte äter frukost alls. Då är det självklart att det blir problem. Lösningen skulle vara att barnen ges en chans till att äta i skolan efter en timme men det utrymmet finns inte.
    fel slutsats??.....svårt att ta dig på allvar med din attityd. vet allt och bäst är det du eller?
  • Anonym (bullen)
    Tow2Mater skrev 2012-12-13 22:25:09 följande:
    Det var väl inte fullkornspannkakor? De ratar min son också. Eller (och) utan sirap/sylt grädde?  Annars, kanske de små o billiga nojena inte uppskattas bland era "rikemansbarn" som är vana med dyra nojen? ;)
    det var socker, sirap, grädde rubbet!

det är ofta dom små nöjena som är de roligaste för våra barn....det är vi föräldrar som uppskattar de "dyra" mest 
  • Regnig måndag
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 22:33:17 följande:
    fel slutsats??.....svårt att ta dig på allvar med din attityd. vet allt och bäst är det du eller?
    Attityd?
    Men skärp dig för i helvete! Det är inte något fel på min attityd, däremot din som inte klarar av andra åsikter än dina egna och blir oförskämd om man inte håller med!

Jag vet bättre än dig och det får du tugga i dig.

Men du vill bli tagen på allvar antar jag?
    Svara då på frågan jag ställde om vad som händer vid nattätning, du vet ju vad som händer.
  • Anonym (bullen)
    Regnig måndag skrev 2012-12-13 22:40:36 följande:
    Attityd?
    Men skärp dig för i helvete! Det är inte något fel på min attityd, däremot din som inte klarar av andra åsikter än dina egna och blir oförskämd om man inte håller med!

Jag vet bättre än dig och det får du tugga i dig.

Men du vill bli tagen på allvar antar jag?
    Svara då på frågan jag ställde om vad som händer vid nattätning, du vet ju vad som händer.
    "jag vet bättre än dig"....PRECIS den attityden jag pratar om! sedan tycker jag att du reagerar otroligt häftigt....är det inte  jobbigt att reagera så där?.....allra helst med tanke på att det är okänt folk du pratar med?

regerar du lika med folk du känner?? 
  • Regnig måndag
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-13 22:53:17 följande:
    "jag vet bättre än dig"....PRECIS den attityden jag pratar om! sedan tycker jag att du reagerar otroligt häftigt....är det inte  jobbigt att reagera så där?.....allra helst med tanke på att det är okänt folk du pratar med?

regerar du lika med folk du känner?? 
    Det är så det är, det är ingen attityd!
    Du däremot visar en mycket trist attityd eftersom du inte tolererar att det finns de som vet bättre än dig.

Jag reagerar inte häftigt, du läser in saker som inte finns. Allt för att du inte klarar av att ha fel.
    Du verkar bara vilja tjafsa om att ha rätt, lämna då tråden eftersom du inte tillför något eller kamma till dig.

Hur var det med din kunskap om nattätning?
    Tredje gången jag ställer frågan och jag kommer inte få svar den här gången heller.
    Beviset för att du inte vet något om det utan bara något du vräkte ur dig.
    Att du vägrar svara är talande.
  • Anonym (bullen)
    Regnig måndag skrev 2012-12-13 23:06:09 följande:
    Det är så det är, det är ingen attityd!
    Du däremot visar en mycket trist attityd eftersom du inte tolererar att det finns de som vet bättre än dig.

Jag reagerar inte häftigt, du läser in saker som inte finns. Allt för att du inte klarar av att ha fel.
    Du verkar bara vilja tjafsa om att ha rätt, lämna då tråden eftersom du inte tillför något eller kamma till dig.

Hur var det med din kunskap om nattätning?
    Tredje gången jag ställer frågan och jag kommer inte få svar den här gången heller.
    Beviset för att du inte vet något om det utan bara något du vräkte ur dig.
    Att du vägrar svara är talande.
    lämna tråden?

det tycker jag faktiskt att DU kan göra eftersom det är MIN tråd!

over and out! 
  • Regnig måndag
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-14 13:22:33 följande:
    lämna tråden?

det tycker jag faktiskt att DU kan göra eftersom det är MIN tråd!

over and out! 
    Men ge dig. Du äger inte tråden, det gör FL. Du bestämmer heller inte över tråden fastän du tror det, FL gör det.

Du har precis lika mycket rättigheter och skyldigheter som jag har. Det enda som skiljer är att du startat tråden men det ger mig fortfarande rätten att säga till när du gått för långt.

Vill du tjafsa mer om detta så får du vända dig till supporten, de kommer att ge dig exakt samma svar som jag.

Skärp dig och sluta förstöra tråden med tjafs!
Svar på tråden hur ofta äter dina barn efterrätt??