• Anonym (bullen)

hur ofta äter dina barn efterrätt??

jag blir förvånad av att så många föräldrar ger sina barn efterrätter DAGLIGEN.

i vår familj äter vi godis på lördagar (samt läsk, saft mm)

undantagsfall kan vi äta efterrätt på en vardag, eller om vi fikar hos någon vi hälsar på hos.

nu snackar jag onyttiga efterrätter,

hur ofta får era barn efterrätt?? Glad 

• Svar på tråden hur ofta äter dina barn efterrätt??
  • Coruscant

Vi äter aldrig "efterrätt", varken frukt eller glass. Förstår inte anledningen... Men går vi bort äts vi vad som bjuds och vi har fredagsmys med godis (som äts på lördagen om det blir kvar, vi köper ej nytt då). Bjuder hellre "fikagäster" på smörgås (undrar om jag anses konstig? )

• Anonym (aldrig)
    Anonym (bullen) skrev 2012-12-12 14:38:21 följande:
    jag bor i norrland....och visst är det så.....kak & bullfat vart man än hälsar på.....därför man hälsar på, under helger mest;)

Jag var där hela somrarna och det var likadant var man än kom, plus att mina morföräldrar, kusinfamiljer osv  verkligen fikade jämt även om vi bodde hemma hos dem. Samma sak med mitt ex familj, de var likadana.

Men jag kanske bara träffat på just fikagalna Norrlänningar Flört
  • SuzR

Min dotter är bara 1,5 och hon får efterrätt när vi har gäster hemma eller när vi är bortbjudna och ska äta efterrätt, då får hon smaka lite. Ibland får hon glass hemma typ när hon är sjuk. Jag gör aldrig efterrätt när bara familjen är hemma.

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-12-12 14:41:19 följande:
    Får man fråga vad syftet med detta är? Behövs kalorierna?
    Han blir glad, och tycker det är gott. Likaså jag. Kalorierna behovs ju inte, men eftersom han inte är overviktig tycker jag inte det spelar så himla stor roll. Vi gillar bara att forgylla vardagarna med ätliga som oätliga saker.
  • Anonym (bullen)
    Anonym (aldrig) skrev 2012-12-12 14:43:09 följande:
    Jag var där hela somrarna och det var likadant var man än kom, plus att mina morföräldrar, kusinfamiljer osv  verkligen fikade jämt även om vi bodde hemma hos dem. Samma sak med mitt ex familj, de var likadana.

Men jag kanske bara träffat på just fikagalna Norrlänningar Flört
    nej jag tycker åxå att det är så här ;)
  • Anonym (bullen)
    Tow2Mater skrev 2012-12-12 14:43:48 följande:
    Han blir glad, och tycker det är gott. Likaså jag. Kalorierna behovs ju inte, men eftersom han inte är overviktig tycker jag inte det spelar så himla stor roll. Vi gillar bara att forgylla vardagarna med ätliga som oätliga saker.
    förgylla vardagen....ja....men VARJE dag??
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-12-12 14:34:22 följande:
    Växte du även upp med detta? Blir helt chockad över att folk fikar VARJE DAG?! Det gör man väl på kalas? Inte lustigt att barnen ser ut som bollar nu för tiden...

Fika gör vi två ggr om dagen på arbetet, men det innebär för de flesta att man tar en kopp kaffe eller te. jag är uppvuxen med att mina föräldrar som fikade ett par ggr om dagen, på helgerna med någon kaka till, på kvällarna endast kaffe.
    Hos syrran är det ofta kaka till kaffet (bör väl tillägga att alla är smala och rör på sig väldigt mycket), det är svårt att undvika med en dotter som älskar att baka 
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-12-12 14:43:48 följande:
    För mig ska en glass vara just något som förgyller, inte något man får varje dag när man kommer hem från dagis.
  • Rocket Mania

Vi äter nästan aldrig efterrätt. Kanske tio ggr/år?

Godis/snacks på fredag eller lördag

• Lottis77

Ja, det kan väl hända en gång i veckan att de får en liten glasspinne efter maten.

Efterrätt som i chokladpudding, äpplepaj eller liknande har vi nästan aldrig, max två-tre gånger om året, eller då vi har gäster. 

Svar på tråden hur ofta äter dina barn efterrätt??