• Anonym (bullen)

hur ofta äter dina barn efterrätt??

jag blir förvånad av att så många föräldrar ger sina barn efterrätter DAGLIGEN.

i vår familj äter vi godis på lördagar (samt läsk, saft mm)

undantagsfall kan vi äta efterrätt på en vardag, eller om vi fikar hos någon vi hälsar på hos.

nu snackar jag onyttiga efterrätter,

hur ofta får era barn efterrätt?? Glad 

• Svar på tråden hur ofta äter dina barn efterrätt??
  • Vinterankan

Vi har inga speciella regler. Det vi framförallt försöker göra är att undvika att sötsaker och godis på något sätt kopplas ihop med en speciell dag eller något som kallas mys. 

Således så kan vi äta efterrätt, glass och godis vilken dag som helst i veckan. Det handlar ju lite om mängderna också. Även om min dotter en vecka kanske äter godis 5 av veckans dagar så äter hon antagligen mindre än de barn som får lördagsgodis då dessa 5 tillfällen antagligen innebär 5 godisbitar. T.ex. 5 smarties, 5 bilar eller vad det nu kan vara. Ibland så glömmer vi bort att det alls finns godis under några veckor och då får hon ingenting. 

Efterrätter kan vara godis, tuggummi, frukt, majskrokar, smörgåsrån, glass eller kaka. Kan bli efterrätt varenda dag en vecka och ingen dag under nästa vecka.

Nu vid jul så älskar dottern julmust så då köper vi det och dottern får ett glas säkert varannan dag. Om vi köper en flaska på 0,5 liter så räcker den i ungefär en vecka till hela familjen. 

Ingen i familjen är överviktig, minst av allt dottern.  

Har vänner som bara äter sötsaker på helger men de kan inte ha mys utan snacks och lördagsgodiset är vad jag tycker enorma mängder (standard brukar vara att man köper för 20 kronor). De barnen äter mycket mer onyttigt än mitt barn som äter godis och efterrätter lite hipp som happ. Det enda negativa jag ser med det som vi gör är tänderna som ju såklart skulle må bättre av att man koncentrerade allt till helgen och sedan borstade noga, så som bamse säger att man ska göra.  

• Pippilångstrump

Efterrätt kanske 2ggr/månad, oftast fredag. Pannacotta är min familjs favorit, annars är hemlagad glass mums också tycker de.

Fika, tja kanske det med Max 2 ggr per månad.

Godis 4 ggr/månad.

Läsk enbart då vi äter ute (innan jag blev gravid) , nu blir det kanske en gång i veckan, just pga av att jag är gravid och ofta behöver dricka något mer energirikt.

• Minion

Efterrätt äter vi nog max 1 gång i månaden.
    Godis får barnen på lördagar, ev en burk läsk också om dom uttryckligen vill ha det då.
    Saft har vi bara när det är kalas. Glass är också rätt sällan att vi har hemma.
    Fikar med kaffe (mjölk för barnen) och fikabröd kan hända att vi gör på helgen eller om vi får besök.
    Nu när det är juletider däremot så blir det lite mer, eftersom det bakas pepparkakor och lussebullar och dricks julmust hos oss. Men det känns okej eftersom det inte är så länge :P

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Gladskit

Väldigt väldigt sällan. Vi äter aldrig efterrätt till vardags utan möjligen om vi har middagsgäster någon gång på helgen. Säg max 2-3ggr per månad.

• Mandel

Efterrätt kanske barnen äter någon gång i månaden. Fika typ saft och bulle max 1 gång i veckan.
    De är inte överviktiga på något vis någon av dem...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tangent

Ca 1 gång/månad, då är det en liten portion.
    Han dricker inte läsk och saft. Lördagsgodis vill han inte ha. Det enda godis han äter är choklad och det äter han vid jul och påsk.

• slemtorsk i din bralla

Hos mig.. fredagar ENBART och det är inte säkert att det är något sött o sliskigt, sonen älskar fruktsallad så det blir det ganska ofta med en klick vanilj-kesella till.

Kakor och bullar och sånt äter vi endast vi högtider eller om vi har besök av någon orsak.

Fikar ute händer att vi gör kanske..... en gång varannan månad eller något sånt.

Hos sin pappa är han däremot välgödd... varje fredag innan han åker hit så äts det dougnhuts.. och inte EN utan de brukar smälla i sig 2-3 var, när han är på tävlingar (han tävlar i judo) packar pappa ner kexchoklad, saft och RED BULL till sonen (8 år) det är ofta bulle eller glass efter kvällsmaten (vilket aldrig är MAT utan är söt youghurt och mackor)

Och det är JAG som är överviktig och sjukligt fet (jooo pappan är det också men han påstår att det är muskler hahahaha....) Det är JAG som får skäll av pappan att jag häver i sonen onyttig mat.....

• slemtorsk i din bralla
    YummyMami skrev 2012-12-12 16:10:27 följande:
    *Suck* just nu önskar jag att jag skulle vara denna kvinna på bild. Bara frossa i sig något gott! Och skita i allt!! *namn namn namn*

Men viktresultatet över det.. njaeee näe, jobbigt nog så som det är redan nu! 
    fast hon ser ju inte direkt lycklig ut.....

Är själv kraftigt överviktig men jag är ju gravid nu också så jag tänker inte ta tag i vikten I DAG men så fort bebisen är ute så fortsätter jag min resa neråt....har faktiskt börjat tycka att fräsch och krispig mat typ frukt och grönsaker är fan så mycket godare än tårta och snask.
Svar på tråden hur ofta äter dina barn efterrätt??