Vi har inga speciella regler. Det vi framförallt försöker göra är att undvika att sötsaker och godis på något sätt kopplas ihop med en speciell dag eller något som kallas mys.
Således så kan vi äta efterrätt, glass och godis vilken dag som helst i veckan. Det handlar ju lite om mängderna också. Även om min dotter en vecka kanske äter godis 5 av veckans dagar så äter hon antagligen mindre än de barn som får lördagsgodis då dessa 5 tillfällen antagligen innebär 5 godisbitar. T.ex. 5 smarties, 5 bilar eller vad det nu kan vara. Ibland så glömmer vi bort att det alls finns godis under några veckor och då får hon ingenting.
Efterrätter kan vara godis, tuggummi, frukt, majskrokar, smörgåsrån, glass eller kaka. Kan bli efterrätt varenda dag en vecka och ingen dag under nästa vecka.
Nu vid jul så älskar dottern julmust så då köper vi det och dottern får ett glas säkert varannan dag. Om vi köper en flaska på 0,5 liter så räcker den i ungefär en vecka till hela familjen.
Ingen i familjen är överviktig, minst av allt dottern.
Har vänner som bara äter sötsaker på helger men de kan inte ha mys utan snacks och lördagsgodiset är vad jag tycker enorma mängder (standard brukar vara att man köper för 20 kronor). De barnen äter mycket mer onyttigt än mitt barn som äter godis och efterrätter lite hipp som happ. Det enda negativa jag ser med det som vi gör är tänderna som ju såklart skulle må bättre av att man koncentrerade allt till helgen och sedan borstade noga, så som bamse säger att man ska göra.