• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym (Alexandra)

Så ingen ser någonting fel med att köpa saker bara för att de är fula, fullt medveten om att ingen kommer vilja ha dem?

• Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 21:37:49 följande:

Ja faktiskt. Om de bara ska slängas är det bara slöseri på pengar och material. Samlar de damm i en låda eller ett förråd lika så. Ser inte syftet med att tävla om vem som kan köpa fulaste saken. Vem vill ha just den saken?
    syftet är att vi har roligt. Något problem med det Ts?  För oss är inte julklappar något viktigt.  Det är barnen i familjen som får julklappar. Ingen av oss vuxna bryr oss om det. Vi skämmer gärna bort våra barn då det är jul då vi anser att julen är främst till för barnen. 

istället för att vi lägger pengar på något så meningslöst som tex att gå på krogen så har vi som familj roligt en julaftonskväll istället. Alla är nöjda o glada.

Jag ser inte problemet?  
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 21:46:09 följande:
    Så ingen ser någonting fel med att köpa saker bara för att de är fula, fullt medveten om att ingen kommer vilja ha dem?
    det är hela poängen med det ja. Fulast pryl vinner  och vi har roligt på köpet. 

vissa saker har faktiskt sparats och använts i andra sammanhang. Pappa fick en gång en ansiktsmask i gummi i form av en ful gubbe, den passade utmärkt på Halloween året efter när det var stor maskerad.

• Wimsey

Nä, det låter som alldeles utmärkt att ge vidare i julklapp till någon som inte deltar nästa jul
    gammal detektiv i ny förpackning
  • Höghus

Jag förstår inte heller det roliga i att köpa saker till folk som de inte vill ha och aldrig kommer att använda. HAHA vad roligt att slänga pengar i sjön. Skänk dem till Unicef istället.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-26 21:50:57 följande:
    det är hela poängen med det ja. Fulast pryl vinner  och vi har roligt på köpet. 

vissa saker har faktiskt sparats och använts i andra sammanhang. Pappa fick en gång en ansiktsmask i gummi i form av en ful gubbe, den passade utmärkt på Halloween året efter när det var stor maskerad.

Alla gör självklart som de själva vill. Undrade bara vart sakerna hamnar. Jag kan inte se syftet, men gör ni det och har roligt så är väl det enda som räknas
  • Rak banan
    Men plocka ut pinnen nu.

Julen är över och du kan bitcha vidare nästa.
  • Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 21:52:59 följande:

Alla gör självklart som de själva vill. Undrade bara vart sakerna hamnar. Jag kan inte se syftet, men gör ni det och har roligt så är väl det enda som räknas
    syftet är att ha roligt . Enda poängen.   och det är ju inte så att allting kostar en hundring varje gång. Många gånger ligger priset på några tior eller rent av är helt gratis , våra yrken bidrar ibland till vissa gratis julklappar till spelet. 

en del spelar Monopol, en del sjunger kareoke, en del spelar nätpoker,  vi kör julklappsspelet.

svårare än så är det inte. 
  • Anonym

Jag förstår inte heller meningen med att ge saker som bara ska samlas på hög! Man kan ge varandra ploj-grejer också plus seriösa presenter.
     I vår familj är det ofta så, något önskar sig något tokigt på skoj, och hela familjen hakar på och hittar på roliga varianter av den där skojsaken.
     Men att bara köpa onödiga saker för att spela ett spel tror jag inte att jag heller skulle tycka var roligt.
     Huvudsaken är ju att man har roligt, så om de som gör det har kul så är det väl upp till dem.
     Men ni som tycker det får ju förstå att inte alla tycker det!

• Nyfiken gul
    Anonym skrev 2012-12-27 10:56:18 följande:

Jag förstår inte heller meningen med att ge saker som bara ska samlas på hög! Man kan ge varandra ploj-grejer också plus seriösa presenter.
     I vår familj är det ofta så, något önskar sig något tokigt på skoj, och hela familjen hakar på och hittar på roliga varianter av den där skojsaken.
     Men att bara köpa onödiga saker för att spela ett spel tror jag inte att jag heller skulle tycka var roligt.
     Huvudsaken är ju att man har roligt, så om de som gör det har kul så är det väl upp till dem.
     Men ni som tycker det får ju förstå att inte alla tycker det!

likväl som Ts och många andra i tråden också får lära sig att alla inte tar julen på blodigt allvar. 

har man ingen humor ska man ge fan i julklappsspelet om man inte har vett nog att förstå vitsen, skojet och ironin bakom spelet.

ger man sig in i leken får man leken tåla - svårare än så är det inte. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet