• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-27 11:00:27 följande:
    likväl som Ts och många andra i tråden också får lära sig att alla inte tar julen på blodigt allvar. 

har man ingen humor ska man ge fan i julklappsspelet om man inte har vett nog att förstå vitsen, skojet och ironin bakom spelet.

ger man sig in i leken får man leken tåla - svårare än så är det inte. 

Det är ingenting fel med att som vuxen älska julklappar, det är vidare ingenting fel med att inte tycka om överkonsumtion. Vilket det blir om man köper saker ingen vill ha bara för att man vill vara rolig.

Och om en familj deklarerar att de minsann byter ut traditionella julklappsbytet mot ett spel så blir pressen stor att hitta saker som passar alla, som alla blir glad över och kan använda. Detta misslyckas oftast och istället fylls bordet med "roliga" paket som ingen i slutändan vill ha. Och när det inte är ett komplement, alltså bara en kul grej utöver vanliga julklappar, så blir det inte heller roligt.
  • Nyfiken2012

Håller med, tycker det är onödig konsumtion. Man kan satsa pengarna på mat o klappar t barnen. Kul kan man väl ha ändå.

• Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-27 11:23:12 följande:

Det är ingenting fel med att som vuxen älska julklappar, det är vidare ingenting fel med att inte tycka om överkonsumtion. Vilket det blir om man köper saker ingen vill ha bara för att man vill vara rolig.
    Och om en familj deklarerar att de minsann byter ut traditionella julklappsbytet mot ett spel så blir pressen stor att hitta saker som passar alla, som alla blir glad över och kan använda. Detta misslyckas oftast och istället fylls bordet med "roliga" paket som ingen i slutändan vill ha. Och när det inte är ett komplement, alltså bara en kul grej utöver vanliga julklappar, så blir det inte heller roligt.
    så man överkonsumerar om man köper en julklapp vardera? 

jag tycker snarare det är galen överkonsumtion när man försöker hitta 2-3 paket till varje person som är uttänkta och personliga. Även om saken passar mitt hem och är en trevlig sak så innebär det ju inte per automatik att jag faktiskt vill ha den?   För MIG blir det då överkonsumtion eftersom jag förmodligen skulle avstått från att köpa den saken till mitt hem i slutändan.  Jag köper det jag vill ha själv och det jag inte köper vill jag inte ha. 

jag tycker snarare julklappsspelet är en känga till överkonsumtionen eftersom det är spelet i sig som är poängen - inte julklappen.

och väldigt många har också svarat här i tråden att det går utmärkt att hitta julklappar som passar alla oavsett mottagare, så visst har folk glädje och nytta av spelet också  som riktig julklappstradition. 

Och visst gör alla som dom vill, och vill du inte ens ge spelet en chans utan vill sitta med din politiskt korrekta utvalda julklappar så varsågod, men sitt inte o gnäll över något du inte deltar i eller ens vill försöka förstå dig på...

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Alexandra)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-27 12:05:53 följande:
    så man överkonsumerar om man köper en julklapp vardera? 

jag tycker snarare det är galen överkonsumtion när man försöker hitta 2-3 paket till varje person som är uttänkta och personliga. Även om saken passar mitt hem och är en trevlig sak så innebär det ju inte per automatik att jag faktiskt vill ha den?   För MIG blir det då överkonsumtion eftersom jag förmodligen skulle avstått från att köpa den saken till mitt hem i slutändan.  Jag köper det jag vill ha själv och det jag inte köper vill jag inte ha. 

jag tycker snarare julklappsspelet är en känga till överkonsumtionen eftersom det är spelet i sig som är poängen - inte julklappen.

och väldigt många har också svarat här i tråden att det går utmärkt att hitta julklappar som passar alla oavsett mottagare, så visst har folk glädje och nytta av spelet också  som riktig julklappstradition. 

Och visst gör alla som dom vill, och vill du inte ens ge spelet en chans utan vill sitta med din politiskt korrekta utvalda julklappar så varsågod, men sitt inte o gnäll över något du inte deltar i eller ens vill försöka förstå dig på...

Hur var det nu? Spelade er familj detta spel, utöver traditionella julklappar dvs? För om så inte är fallet, hur kan du veta så mycket om hur det känns?

Och varför skulle vi annars misslyckas så horribelt med våra julklappar och inte alls veta vad de andra vill ha och behöver? Det verkar du också veta en massa om. Du förstår allt, förutom hur det känns för mig och vad gäller det vill du inte ens försöka. Stort av dig 
  • Anonym

Ts, intressant fråga, du har inte Asperger eller något liknande?

Eftersom det verkar vara så mycket du inte kan inse vitsen med eller förstå.  Du gör som du gör och alltid har gjort när det gäller julklappar och allt utöver det känns du så oerhört främmande inför.

Nya förändringar gör dig arg och du förstår inte vitsen. Lite av detta är den problematik som en med As har.

Inte för att det spelar någon roll men det kan förklara varför du reagerar som du gör .  

• Anonym (Alexandra)
    Anonym skrev 2012-12-27 12:57:42 följande:
    Ts, intressant fråga, du har inte Asperger eller något liknande?

Eftersom det verkar vara så mycket du inte kan inse vitsen med eller förstå.  Du gör som du gör och alltid har gjort när det gäller julklappar och allt utöver det känns du så oerhört främmande inför.

Nya förändringar gör dig arg och du förstår inte vitsen. Lite av detta är den problematik som en med As har.

Inte för att det spelar någon roll men det kan förklara varför du reagerar som du gör .  
    I äkta FL anda ska det ställas frågor om diagnoser. Nej jag har inga sjukdomar. Däremot ogillar jag förändring vad gäller julklappar när det endast, i mina ögon, blir till det sämre. Förändringar klarar jag av, inga problem. Men ingen gillar förändringar när de är till det sämre. Inte heller du. 
  • sötare

Ha ha när jag köper julklappar tilljulklappsspelet så köper jag sådant som jag kan tänkas mig vilja ha .. i år köpte jag två olika spel för jag älskar att spela spel ,,, nu blev det så att jag inte deltog pga övertrötta barn å valde att åka hem istället  så jag fick ingen chans att sno åt mig spelen , men men inte hela världen , de var så billiga så jag kan gå åköpa dem igen :)

• Ylva74

Det är några saker som jag inte förstår:
    1. Varför är det bara barnen som ska få julklappar? Finns det inte ett värde i att lära barn att givande och tagande är ömsesidigt? Om det sedan är en teckning från en fyraåring, eller ett foto på sig själv till mormor spelar väl mindre roll.

2. Om många personer firar jul tillsammans behöver väl inte alla köpa till alla? Min pappa och min mans mamma ger inte till varandra, lika lite som att min mans döttrar ger julklapp till sin lillasysters mormor, men däremot till sin egen mormor. Alla får julklappar från någon eller några, men inte från alla. Dessutom varierar så klart värdet på julklapparna och ska väl så få göra. Jag tar för givet att min mans döttrar ger mer till sin egen mamma än till mig!

• Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-27 12:22:54 följande:
    Hur var det nu? Spelade er familj detta spel, utöver traditionella julklappar dvs? För om så inte är fallet, hur kan du veta så mycket om hur det känns?

Och varför skulle vi annars misslyckas så horribelt med våra julklappar och inte alls veta vad de andra vill ha och behöver? Det verkar du också veta en massa om. Du förstår allt, förutom hur det känns för mig och vad gäller det vill du inte ens försöka. Stort av dig 
    nej i vår familj spelar vi inte julklappsspelet, men jag har spelat det tidigare med fd pojkvänner och varit med om spelet på diverse arbetsplatser och bland mina egna vänner o bekanta är det högst populärt så nog har jag tillräckligt med kunskap om det för att ha en åsikt. 

du anser säkert att du förstår vad din familj vill ha o behöver och visst kan det vara så - det säger jag inget om , jag bara påpekar att det inte alls måste vara som  du tolkar det.. övrig familj KAN faktiskt ha en annan åsikt och därav att dom nu börjat spela julklappsspelet.  

allting har två sidor vet du.  Ditt sätt behöver inte alltid vara det enda rätta även fast ni har gjort lika i alla år. Tycke o smak kan förändras genom åren och man kan vilja hitta på något nytt.  Det är väl inte fel? 

Med tanke på din syrliga kommentar till mig så misstänker jag starkt att jag trampade på en synnerligen öm tå för dig - kanske något att ta till sig och tänka på om det faktiskt är så att jag kan ha lite rätt?  
  • Nyfiken gul
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-27 13:00:50 följande:
    I äkta FL anda ska det ställas frågor om diagnoser. Nej jag har inga sjukdomar. Däremot ogillar jag förändring vad gäller julklappar när det endast, i mina ögon, blir till det sämre. Förändringar klarar jag av, inga problem. Men ingen gillar förändringar när de är till det sämre. Inte heller du. 
    men är det bara DINA känslor som räknas?

din övriga familjs känslor då? Dom har uppenbarligen hittat något i det här spelet som tilltalar dom tillräckligt mycket för att vilja spela det och av din berättelse så verkar det som att dom haft kul trots - enligt dig - trista julklappar.

det är därför jag frågat åtskilliga gånger i tråden om du verkligen känner din familj så väl som du tror eftersom du uppenbart fattar noll av deras spel och tanke med det. ?

DU anser att detta var skräp från början till slut - men eftersom dom valde att spela det med julklappar för små struntsummor så kan ju inte dom ansett det eller hur?

du anser dig sårad och kränkt och oförstående - men empatin och glädjen över resten av familjen då?  
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet