• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Regnig måndag
    violatricolor skrev 2013-01-04 22:09:33 följande:
    Absolut men det täcker ju inte precis kostnaden för ett barn, därmed inte sagt att det måste göra det.
    Nä och det är ju dessutom per barn.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 22:13:49 följande:

men vaddå LÅTSAS? verkligheten beskrev jag!
    Nja, det kan diskuteras.
    Enligt den uträkning man kan göra så fattas det ca 2800 kr i månaden vilket betyder rätt till soc under förbehållet att du avyttrar bilen och lever upp pengarna. Sen att du väljer att dra ut på pengarna (och glömma det som inkomst) gör att det blir fel.
    Då kan jag lika gärna hävda att jag är fattigast av oss alla för jag har 0 kronor innan maten är betald och jag är så fattig för jag vill inte gå med på soc krav så jag odlar potatis i vardagsrummet. Det funkar inte så att man kan hävda sin egen fattigdom när man lever så frivilligt.
  • sextiotalist
    traveler skrev 2013-01-04 22:15:53 följande:
    Jag har heller aldrig tyckt att studenter har det så himla knapert. Man måste ju förstå att vara student inte är ett jobb där man har lön. Tycker det fulla studiemedlet räcker för att man skall klara sig bra. Alla xtravaganza saker får ju vänta tills man har fått sitt jobb och tjänar sina egna pengar. Finns en massa billig mat man kan köpa. Böcker brukar också ordna sig på något sätt. Man behöver kanske inte köpa all kurslitteratur. En del kan man kanske låna och äldre studentkullar kan ju softast sälja sina vidare fast rabbatterat.

Nej jag tycker inte att det går någon större nöd på sveriges studenter. Anser inte att de har någon större anledning att gnälla faktiskt. Har själv varit student i 5 år med fullt studiemedel och då var det inte ens 9000. Jag upplevde aldrig att jag behövde snåla. Kunde till och med unna mig pizza då och då. Kan man knega vid sidan om så är det ju givetvis bra.  

Visst är det så, jag är säker på att jag inte var den enda studenten som kunde variera pasta i olika former, eller annan billig mat (ja, bakad potatis är gott ungefär en vecka, men inte längre). Bio såg man på kårhuset, det var billigare. Att gå ut på stan och festa fanns inte på världskartan, man gick på kårens gasquer och pubar istället, en spottstyver om man jämför med stan, då det var nästan till självkostnadspris.
    Skulle man på någon finare fest, då jagade man stuvar i tygaffärna och sydde ihop något. Långklänningarna sydde man själv eller lånade av mamma/syrra/svägerska eller mormor. 

• Anonym

Nu var det ett antal år sedan jag pluggade och "fick" pengar från CSN, men på den tiden var det bara tio månader om året man fick några pengar. Eller var det nio??? De övriga månaderna var man tvungen att försöka få ihop ett jobb till. Lyckades man inte, ja då blev det jobbigt då det var oerhört svårt att få från soc heller. Jag minns inte riktigt hur mycket pengar jag fick ut med fullt lån, men tror att det var runt 7000. Min hyra var mycket lägre än mina kursares, men det var för att jag bodde en bit från skolan, och låg då på 2700kr. Så på ett år fick jag 70000 kr. Av dessa gick 27000+2700+2700= 32400 till mitt boende. Mobil hade jag ingen men däremot fast telefon och på den tror jag bara den fasta avgiften var på 370kr, dvs 4480kr om året. Det var två läsperioder/termin och till varje läsperiod kostade litteraturen minst 2000kr så där blev det 8000 kr/år. Hittills utgifter på 44480kr/år vilket ger om jag räknar rätt i huvudet 25520kr kvar till mat, kläder, hygien, tvlicens, försäkring (japp, det har jag alltid prioriterat) och nöjen. Detta ger strax över 2000kr/mån till dessa utgifter. För mig fungerade det, men det blev aldrig några större utsvävningar. Dessutom hade jag en stor och tung post i tågresor under hela studietiden. Träffade en kille sommaren innan jag började plugga. Avståndet mellan staden där jag pluggade och där han jobbade var bortåt 80 mil... Och under 2:a året under min utbildning fyllde jag 26 vilket betydde att jag inte längre kunde boka tågbiljetter som ungdom/student. Dessutom fick jag "vuxentaxa" på telefonen. På den tiden var det bara om man var under 26 dom man kunde få studentrabatt på tåg och telefon.

• traveler

Däremot så är det väl så att man som student kanske inte har så stora marginaler. Om man får en oväntad utgift som t.ex. tandvärk och måste besöka en tandläkare så kan det förståss bli problematiskt.

Kanske får man lägga undan åtminstone en hundralapp i månaden då så att man åtminstone har 1200 om året i oväntade utgifter. Det borde man klara av att spara.  

• Anonym
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 22:23:20 följande:
    Nja, det kan diskuteras.
    Enligt den uträkning man kan göra så fattas det ca 2800 kr i månaden vilket betyder rätt till soc under förbehållet att du avyttrar bilen och lever upp pengarna. Sen att du väljer att dra ut på pengarna (och glömma det som inkomst) gör att det blir fel.
    Då kan jag lika gärna hävda att jag är fattigast av oss alla för jag har 0 kronor innan maten är betald och jag är så fattig för jag vill inte gå med på soc krav så jag odlar potatis i vardagsrummet. Det funkar inte så att man kan hävda sin egen fattigdom när man lever så frivilligt.

hoppas att du vet att du just nu sysslar med hjärnstres- dvs nekar en person deras erfarenheter och upplevelser.

Hjärnstress drabbas man av när ens egets livs sanning förnekas av andra. Det uppstår en obalans mellan de egna livserfarenheterna, ens egen tolkning av dem och andra människors uppfattning om ens liv. När mitt livs sanning inte får finnas och när mitt livs sanning trampas på och förhånas, begabbas av andra eller kanske ännu värre, totalt ignoreras av andra, då drabbas jag av stress.

Vi kan tåla nästan vad som helst, stå ut med vad som helst, om sanningen får finnas med. Men om våra umbärande inte erkänns utan förnekas, då mår vi dåligt. Det blir en förlust av frihet i tanke och handling. Vi drabbas av hjärnstress. Vi förtvinar som människor och går under. Vi blir stumma och förstelnade som levande döda.

Att förnedras, skymfas, begabbas, trampas på, mobbas, hånas, förföljas, trakasseras, utrensas, stötas ut, kort sagt, kränkas har förödande konsekvenser för en individ., en grupp eller ett helt samhälle. Denna stress har effekter på den fysiska och psykiska hälsan, eftersom den påverkar den mänskliga hjärnan. En kränkning är ett trauma. Oavsett om kränkningen är fysisk, psykisk, sexuell, politisk, social eller av vilket slag det vara månde. Den mänskliga hjärnan reagerar på stressen.

• Sasch

När jag studerade heltid i våras med studielån (lite under 9 lax/mån), såg en vanlig månad ut såhär:

3500:- hyra
    630:- com hem-abonnemang
    300:- telefonräkning
    150:- hemförsäkring, Folksam
    700:- busskort
    355:- gymkort på Sats, studentpris
    500:- kurslitteratur (vissa månader mer, andra mindre. Genomsnitt runt 500 kr, alltså)
    1000:- mat inkl. någon enstaka fika/middag ute 
    500:- övrigt, t ex. hyresgästföreningen (medlemskap), hygienartiklar, hushålls-grejer (diskmedel, tvättmedel, toa- & hushållspapper och andra praktiska prylar till hemmet).

1500 kr (vissa månader mer) till övriga nöjen, såsom bio, utgång (dricker ej alkohol), kläder, skor etc.

Så inte så värst mkt att hurra för. Visst klarar man sig, men det här med semester och resor fick jag fetglömma, dyrare nöjesgrejer likaså.

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-04 22:49:54 följande:

hoppas att du vet att du just nu sysslar med hjärnstres- dvs nekar en person deras erfarenheter och upplevelser.

Hjärnstress drabbas man av när ens egets livs sanning förnekas av andra. Det uppstår en obalans mellan de egna livserfarenheterna, ens egen tolkning av dem och andra människors uppfattning om ens liv. När mitt livs sanning inte får finnas och när mitt livs sanning trampas på och förhånas, begabbas av andra eller kanske ännu värre, totalt ignoreras av andra, då drabbas jag av stress.

Vi kan tåla nästan vad som helst, stå ut med vad som helst, om sanningen får finnas med. Men om våra umbärande inte erkänns utan förnekas, då mår vi dåligt. Det blir en förlust av frihet i tanke och handling. Vi drabbas av hjärnstress. Vi förtvinar som människor och går under. Vi blir stumma och förstelnade som levande döda.

Att förnedras, skymfas, begabbas, trampas på, mobbas, hånas, förföljas, trakasseras, utrensas, stötas ut, kort sagt, kränkas har förödande konsekvenser för en individ., en grupp eller ett helt samhälle. Denna stress har effekter på den fysiska och psykiska hälsan, eftersom den påverkar den mänskliga hjärnan. En kränkning är ett trauma. Oavsett om kränkningen är fysisk, psykisk, sexuell, politisk, social eller av vilket slag det vara månde. Den mänskliga hjärnan reagerar på stressen.

Nix det gör jag inte. Ska du skuldbelägga någon får du se dig om efter någon annan.
    Det var fö den allra sämsta bortförklaring någonsin jag läst när man konfronteras mot något som inte stämmer helt med sanningen...
  • koll
    Regnig måndag skrev 2013-01-04 23:32:59 följande:
    Nix det gör jag inte. Ska du skuldbelägga någon får du se dig om efter någon annan.
    Det var fö den allra sämsta bortförklaring någonsin jag läst när man konfronteras mot något som inte stämmer helt med sanningen...

du,inlägg #376 är FN:s mänskliga rättigheter,nerskrivnautav socialantropologen Peter Marris.
  • Regnig måndag
    koll skrev 2013-01-04 23:59:10 följande:

du,inlägg #376 är FN:s mänskliga rättigheter,nerskrivnautav socialantropologen Peter Marris.
    Du, jag pratar om ditt skuldbeläggande.
    Inlägg 376 är irrelevant för tråden i allmänhet och det jag skrivit i synnerhet.
    men som sagt, det var den sämsta bortförklaringen ever.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?