• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Elin 885

det kan ju bero på mycket också, om man har en stormarknad i närheten  där matpriserna är lägre än i en vanlig mataffär t ex. sen ska man ju då också kunna konka hem varorna, men med en dra-maten så funkar det perfekt, den var min bästa vän under studietiden hehe.

när det gäller vad man ska äta så är det ju också en prioriteringsfråga, jag hade en snäll mamma (har!) så jag behövde inte äta bönor och linser annat än för att jag tyckte att det ibland var gott. men för den sakens skull så åt jag inte oxfilé men åt vanlig mat. grönsaker och frukt kan också bli hur dyrt som helst beroende på vad man köper. äpplen är billigt, men jag som är pollenallergisk ska helst inte äta så mycket äpple eftersom det är en korsallergi mot pollen (hasselnötter med för den delen). det beror ju också på hur pass kunnig och ambitiös man är, om man lagar mat från grunden med halvfabrikat (så som pasta, krossade tomater etc) eller om man bara äter helfabrikat (mamma scans köttbullar, felixrätter etc).

att åka kollektivt är ofta en post man inte kan dra ned på om man inte bor väldigt nära universitetet där man gå.

träna. ja man behöver ju inte ha gymkort om man inte som jag är skadad, så då kanske löpning kan vara en idé eller cyckel eller stavgång? dock så bör man ju tänka på att lägga ned pengar på ett par bra skor så att man sparar på knän och leder så långt som möjligt, det ska ju gärna räcka hela livet. en bra och ordentligt sportbh är att föredra om man som jag har stora bröst.

• Fiona M

jag svarar njae.
    jag kan förstå att man inte känner sig rik på ett lån, men summan i sig är ju inte svindlande låg.
    jag klarade mig bra under studietiden, men då hade jag billigt boende och handlade/lagade mat med kompisar för att dra ner kostnaderna, samt jobbade på alla lov, så jag har aldrig lånat fullt, och jag förstår att förutsättningarna ser olika ut för alla.

• Anonym
    koll skrev 2013-01-05 16:15:41 följande:

svarar korrekt??! du hävdar ju att du vet nåt om mi upplevelse,och det gör du ju inte.

hade du vetat NÅGOT om socialen ÖVERHUVUDTAGET så hade du vetat att du får inte din norm om du har tillgångar som du kan avyttre och använda de pengarna,ochdet är ju helt rätt!
    man ska inte få so om man har tillgångar ,och jag hade enbil värd 40.000kr,så SJÄLVKLART ska jag sälja den och disponera de pengarna så länge jag kan ,INAN jag eventuellt kan få soc.

men nu är jag glad att jag fixade det utan at hamna hos soc.
    fast man kan faktiskt få behålla både bil och eget boende för soc.
    allt bedöms från fall till fall.
  • koll
    Anonym skrev 2013-01-05 16:17:59 följande:
    fast man kan faktiskt få behålla både bil och eget boende för soc.
    allt bedöms från fall till fall.

ja en bil för FEMTUSEN  får du behålla för soc,inte en ny bil som är värd 40.000kr.
  • Anonym
    koll skrev 2013-01-05 16:24:14 följande:

ja en bil för FEMTUSEN  får du behålla för soc,inte en ny bil som är värd 40.000kr.
    nej, du kan få behålla en bil som är värd mer än 5000.
    var får du förresten en NY bil för 40000?
  • koll
    Regnig måndag skrev 2013-01-05 16:21:32 följande:
    Och allt handlade fortfarande om friserade siffror och frivillig fattigdom.

varför säger du att min verklighet då ,år 2005 är friserade siffror och frivilig fattigdom?
    det är verkligen inga friserade siffror eller frivillig fattigdom,det var så det såg ut för mig då, och det kan du aldrig ändra på.

hoppas du blir arbetslös eller sjuk, så DU kan komma in i verkligheten och se hur det är.

du kanske ska ta reda på hur det ser ut för folk runtom i sverige??? vi är många fattiga dag...

arbetslösa,sjuka,äldrepensionärer osv.....

kom ner från dina höga hästar Regnig Måndag! och sätt dig för guds skull  in i FN (förenta nationerna)
    och våra mänskliga rättigheter i världen!!
  • Anonym
    koll skrev 2013-01-05 16:32:04 följande:

varför säger du att min verklighet då ,år 2005 är friserade siffror och frivilig fattigdom?
    det är verkligen inga friserade siffror eller frivillig fattigdom,det var så det såg ut för mig då, och det kan du aldrig ändra på.

hoppas du blir arbetslös eller sjuk, så DU kan komma in i verkligheten och se hur det är.

du kanske ska ta reda på hur det ser ut för folk runtom i sverige??? vi är många fattiga dag...

kom ner från dina höga hästar Regnig Måndag! och sätt dig för guds skull  in i FN (förenta nationerna)
    mänskliga rättigheter?
    hur kom det in i bilden? om du inte menar att soc eller CSN bryter mot de mänskliga rättigheterna hör det ju inte hit.
  • Regnig måndag
    koll skrev 2013-01-05 16:32:04 följande:

Börja med att läsa det jag skriver. Om du förstår orden och innebörden är frågan onödig för jag har förklarat flera gånger för dig. Så otroligt svårt kan det inte vara att förstå. Så du verkar mer vilja bråka för bråkandets skull för att rädda ditt eget ansikte.

Du framstår som synnerligen sympatisk och empatisk som önskar olycka över andra. Allt detta baserar du på att du anser att om man har samma erfarenhet som du så har man även samma åsikt. Du behöver inse att man kan tycka olika även med samma erfarenhet i ryggsäcken.

Innan du börjar jiddra mer om de mänskliga rättigheterna tar du reda på lite mer aktuella regler som soc men framförallt hur de mänskliga rättigheterna är applicerbara. Det fiungerar inte som du tror, att du kan yla om de i högans sky så fort du inte får medhåll . (För det var där du började, yla om FN när du grovt misstolkat inlägg)
    Kom ner på jorden alternativt förbättra din svenska och lär dig för guds skull att argumentrea, du gör bara bort dig grovt. Igen och igen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • koll
    Anonym skrev 2013-01-05 16:25:17 följande:
    nej, du kan få behålla en bil som är värd mer än 5000.
    var får du förresten en NY bil för 40000?

altså att den är värd 40.000kr när den ska säljas,jag köpte den för 100.000kr.

en hyundai Accent årmodell 2001 World Cup Edition.
  • koll
    Anonym skrev 2013-01-05 16:33:33 följande:
    mänskliga rättigheter?
    hur kom det in i bilden? om du inte menar att soc eller CSN bryter mot de mänskliga rättigheterna hör det ju inte hit.

regnig måndag bryter mot FN`s mänskiliga rättigheter om hon:

Att förnedras, skymfas, begabbas, trampas på, mobbas, hånas, förföljas, trakasseras, utrensas, stötas ut, kort sagt, kränkas

och det är precis vad hon gör (kränker mig) när hon hävdar att jag inte alls fick noben utav soc ,regnig måndag påstår ju att min situation inte alls va så som jag har beskrivit den.

jag vet hur socialen funkar och har du en tillgång måste du göra dig av med denna först +använda de pengarna så länge som soc räknar ut att de ska räcka,INNAN du ens kan gå och ansöka om soc.

så, regnig måndag påstod i ett tidigare inlägg här i tråden, att jag med mina 4.800kr jag hade i aktivitetsstöd efter skatt skulle få ytterligare 2.800kr från soc.
    ja,det hade jag fått OM INTE JAG HAFT EN TILLGÅNG.

det är det Regning måndag inte förstår.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?