• Anonym (studenten)

studenter är väl inte fattiga?

Jag kollade runt på CSN idag, och jag uppfattar det som så att man "får" nära 9000:- i månaden när man studerar på heltid, då är både bidrag och "standardlånet" inräknat, men inga tillägg.

Det är så ofta man hör att studenter har det så jättejättefattigt? Jag räknade på det...

Jag har en hyra på 4200 i månaden (vilket vad jag vet motsvarar ungefär vad en studentlya kostar också), busskort avrundat uppåt blir 800, min mobilkostnad ligger på ca 400 kronor.

5400 för mig alltså. Då återstår 3600 kronor. Är det verkligen så illa? det är nästan 1000:- per vecka ju, och det kan väl inte räknas som ekonomiskt ohållbart?

Jag har pluggat en termin nu utan csn men planerar att söka nu till vårterminen. Och jag måste erkänna att jag tyckte det var över mina förväntningar. Jag såg framför mig hur man skulle vara tvungen att jobba fem kvällar i veckan och varannan helg för att få ihop det, för det är så det låtit när mina vänner (med liknande utgifter) pluggat tidigare. 

Är det någon som upplevt studentperioden med CSN som rätt skön eller som kan förklara på vilket sätt detta är lite pengar för en person att leva på under en studieperiod?

• Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-01-05 16:39:27 följande:
    fast så funkar det ju inte.
    Nä jag vet det och jag har försökt förklara det med föga framgång. Hon har helt gått i spinn på att hon känner sig berövad på sina egna upplevelser och därför bryter andra mot de mänskliga rättigheterna.
    En lustig tanke är vad människan hade tänkt att göra åt det, anmäla mig till Internationella brottmålsdomstolen är det enda som kan följa på den anklagelsen...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Koll: hur mår du?

Jag undrar ärligt för så grovt kan man inte misstolka skriven text förutom av två anledningar:
    1. Man är ute efter att bråka.
    2. Man mår riktigt dåligt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • violatricolor
    sextiotalist skrev 2013-01-05 10:18:37 följande:
    Jag skulle nog säga att vi, som hade studielån på den tiden, och har ungdomar eller känner ungdomar, som har studielån idag, vet lite bättre.

Men å andra sidan har lagt sig på en högre standard. Som jag skrev innan, när jag pluggade så var det vanligaste studentboende korridor och man delade på köket, idag är det vanligare (även för unga studenter) att ha en liten egen lägenhet.   

"Vet lite bättre"? Haha! Du måste skämta. Skulle du veta bättre för att du har barn/känner ungdomar med studielån? Du tror inte att jag t ex kan läsa samt har kanske lika många 50-69-talister som pluggat i min bekantskapskrets som du har ungdomar i din?

Vad gäller boendet så har du en poäng främst därför att en stor andel studenter är över 25 och många av de kvinnliga studenterna är dessutom mammor.
  • Anonym

Måste bara få inflika att många inte har högsta studielån. Många tar kanske tillochmed endast bidraget, och får då jobba utöver.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-05 19:14:03 följande:
    Måste bara få inflika att många inte har högsta studielån. Många tar kanske tillochmed endast bidraget, och får då jobba utöver.

ja är man så dum och endast tar bidraget på knappt 3.000kr då får man ju skylla sig själv!
  • Swagger

Jag ser att många jämför bakåt i tiden. Vad det nu har med tråden att göra(?) Så med risk för att vara OT:

Bidragsdelen har minskat med åren och lånedelen har ökat. Hur lånet ska betalas tillbaka har också ändrats. Inget skrivs av vid 65 längre och lånet ska betalas tillbaka snabbare. Det är mycket som har hänt på ett halvt sekel.

När jag pluggade var man mycket glad om man hittade ett korridorsrum, men det var lång kö tyvärr. Tiderna förändras.

Ska tillägga att det var ett antal år sedan jag pluggade också, så vem vet idag kanske studenterna i t.ex. Uppsala kan få ett rum direkt när de kommer, men det betvivlar jag. 

• sextiotalist
    Swagger skrev 2013-01-05 20:34:52 följande:
    Jag ser att många jämför bakåt i tiden. Vad det nu har med tråden att göra(?) Så med risk för att vara OT:

Bidragsdelen har minskat med åren och lånedelen har ökat. Hur lånet ska betalas tillbaka har också ändrats. Inget skrivs av vid 65 längre och lånet ska betalas tillbaka snabbare. Det är mycket som har hänt på ett halvt sekel.

När jag pluggade var man mycket glad om man hittade ett korridorsrum, men det var lång kö tyvärr. Tiderna förändras.

Ska tillägga att det var ett antal år sedan jag pluggade också, så vem vet idag kanske studenterna i t.ex. Uppsala kan få ett rum direkt när de kommer, men det betvivlar jag. 
    Fast det stämmer inte. 1986 var bidragsdelan 2000 kronor av 33800 = 6%

Nu är den omkring 30% 
  • Swagger

Det är rätt så tufft att få tag i en bostad för studenter idag. Man ska ha väldigt mycket tur om man får ett korridorsrum när man börjar, i alla fall i de attraktiva studentstäderna som Uppsala, Stockholm, Göteborg. Så var det i alla fall när jag pluggade, vilket ska erkännas att det är några år sedan.

• Ramborg

Får man inget korridorsrum får man hyra ett rum någonstans eller dela lägenhet. Eget boende med eget pentry är lyx för en student.

42.
  • Swagger
    Ramborg skrev 2013-01-06 08:00:55 följande:
    Får man inget korridorsrum får man hyra ett rum någonstans eller dela lägenhet. Eget boende med eget pentry är lyx för en student.
    De flesta håller nog med dig om att egen lägenhet är lyx. Jag hyrde också in mig som student. Men jag kan också säga att det var inte så lätt att hitta. Många som sökte. En del studenter bodde i tält i några veckor i början på hösten där jag pluggade. Jag var glad att slippa det.
Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?