• 130214

    Ditt bästa tips för att piffa till pulvermoset?

    Stressiga dagar använder jag faktiskt gärna pulvermos (ve å fasa)

    Smaken blir ju såklart aldrig som hemgjort mos men den går ju alltid att förbättra lite!
    Brukar klicka i lite smör, gör stor skillnad, men någon annan som har ett bra eller bättre tips??


  • Svar på tråden Ditt bästa tips för att piffa till pulvermoset?
  • yndra

    Ah vad jag saknar svenskt pulvermos!! Det ska fa folja med tillbaka i resvaskan nasta gang jag ar och halsar pa hemma

  • Nyfiken gul
    bitte67 skrev 2013-01-12 21:48:42 följande:
    Tar det lång tid? Knappast.
    vatten i vattenkokare =30 sekunder

    vispa ner pulver + krydda - totaltid = 1 minut.

    Skala potatis till 4 personer + att det ska räcka till matlådor för två vuxna  + tärna potatisen + koktid  = 20-30 minuter....

    Vad är det som är så svårt att förstå att ibland finns det verkligen noll tid att man faktiskt behöver använda pulvermos för att få NÅN mat i sig alls?  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    lovie skrev 2013-01-12 22:44:38 följande:
    Jag gjorde potatismos idag, att skala och tärna potatisar tog max 10 min, att koka en kvart. Häll på lite mjölk o en klick smör. Så högst 30 min, o jag lagade fisken samtidigt så maten var klar på en halvtimme. varför ha så bråttom o äta mos som smakar tapetklister?
    bitte67 skrev 2013-01-12 22:52:51 följande:
    Självklart! Flört

    Eller hur! En halvtimme för att laga mat är inte lång tid.

    ibland har man inte ens 10 minuter på sig för att få i sig någon mat .

    Med tanke på hur alla skryter hit och dit om hur upptagna alla är och att man inte har tid med varken det ena eller andra, då tycker jag det är anmärkningsvärt att man  plötsligt har  all tid i världen att laga mat från grunden, man till och med går o  tar upp egenodlad potatis i sitt eget land och skalar o kokar den.  ... 

    vissa dagar har jag max en kvart på mig att fixa mat till familjen innan någon eller alla ska iväg på något , aktiviteter eller jobb.  Då är inte direkt att jag prioriterar att laga fisk i ugn med hemlagat mos. 

    Då får det bli varmkorv på spisen medan jag vispar ihop moset... Svårare än så är det inte alla gånger.



    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • augustisten

    Nu använder jag inte pulvermos hemma eftersom jag inte gillar det värst, men jag har haft med det vid fjällvandring och då tyckte jag att dill i gjorde det helt okej. Torkad dill var vad jag hade då, men frusen hackad blir nog ännu bättre. Grillkrydda tror jag var rätt bra också.

  • 130214
    Nyfiken gul skrev 2013-01-13 11:01:33 följande:
    vatten i vattenkokare =30 sekunder

    vispa ner pulver + krydda - totaltid = 1 minut.

    Skala potatis till 4 personer + att det ska räcka till matlådor för två vuxna  + tärna potatisen + koktid  = 20-30 minuter....

    Vad är det som är så svårt att förstå att ibland finns det verkligen noll tid att man faktiskt behöver använda pulvermos för att få NÅN mat i sig alls?  



    Det är på FL man hittar dom perfekta människorna. Som alltid är upptagna, mitt i den ultimata karriären, men har minutiös planering varje dag, så de hinner ut och mjölka kossan för att få färsk mjölk, och sen lagar en gourmet måltid VARJE dag. I deras liv händer inget oplanerat - som att potatisen i kylen blivit dålig eller att man fastnade i trafiken på väg hem.

    Undrar vilka de gästspelande artisterna är som sedan skriver trådar om att mannen äter bara grillkorv, vi bråkar varje dag, jag hittade nån annan trosor i vår tvätt, vårt sexliv har dött, jag har noll kronor kvar denna månad... osv.

    Skenhelighetens mecka
  • bitte67
    130214 skrev 2013-01-13 03:33:51 följande:



    Och det grundar du på?
    Kolla Livsmedelsverkets sida så får du se istället...
    Jag gjorde ju det. Men såg inte att pulvermoset var så mycket nyttigare. Same, same. Innehållsmässigt föredrar jag dock den äkta varan då jag inte anser att mjölkpulver, svartpepparextrakt och smörarom låter särskilt tilltalande.

     Innehållet i Felix klassiska potatismos: Torkad potatis 89 %, mjölkpulver, salt, vegetabiliskt fett, svartpepparextrakt, smörarom, stabiliseringsmedel (E450, E471 vegetabisk) och antioxidationsmedel (E232 sulfit, E300, E304). Kräks

    (Se källa: www.procordia.se/Vaara-produkter/Produktinformation)
  • floppan2008
    130214 skrev 2013-01-13 11:50:05 följande:
    Det är på FL man hittar dom perfekta människorna. Som alltid är upptagna, mitt i den ultimata karriären, men har minutiös planering varje dag, så de hinner ut och mjölka kossan för att få färsk mjölk, och sen lagar en gourmet måltid VARJE dag. I deras liv händer inget oplanerat - som att potatisen i kylen blivit dålig eller att man fastnade i trafiken på väg hem. Undrar vilka de gästspelande artisterna är som sedan skriver trådar om att mannen äter bara grillkorv, vi bråkar varje dag, jag hittade nån annan trosor i vår tvätt, vårt sexliv har dött, jag har noll kronor kvar denna månad... osv. Skenhelighetens mecka

    Ja det är verkligen så man vill spy!
  • bitte67

    Jag har heller aldrig påstått att jag på något vis är perfekt. Jag har ingen egen kossa, ingen potatisåker, inga grisar, även om jag önskade att det vore så. Har inte heller någon karriär att prata om eller femtielva olika aktiviteter att skjutsa ungar till. Har heller inget smaskigt privatliv jag skulle skriva om här. Jag är en helt vanlig Svensson som tycker om att laga GOD mat, vilket bland annat innefattar potatismos på riktig potatis. Visst har vi dagar då det är stressigt med middagen, men då väljer jag kanske inte att göra potatismos.

    Som sagt, det handlar om vad man prioriterar...

    Sedan får ni kalla mig perfekt eller skenhelig om ni vill.

  • 130214
    bitte67 skrev 2013-01-13 12:40:00 följande:
    Jag gjorde ju det. Men såg inte att pulvermoset var så mycket nyttigare. Same, same. Innehållsmässigt föredrar jag dock den äkta varan då jag inte anser att mjölkpulver, svartpepparextrakt och smörarom låter särskilt tilltalande.

     Innehållet i Felix klassiska potatismos: Torkad potatis 89 %, mjölkpulver, salt, vegetabiliskt fett, svartpepparextrakt, smörarom, stabiliseringsmedel (E450, E471 vegetabisk) och antioxidationsmedel (E232 sulfit, E300, E304).

    (Se källa: www.procordia.se/Vaara-produkter/Produktinformation)



    Det finns ju mos som INTE innehåller det du skriver. Det jag köper innehåller 99% potatisflingor.
Svar på tråden Ditt bästa tips för att piffa till pulvermoset?