• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • purple box
    Tjolanta skrev 2013-04-22 08:41:36 följande:

OJ! nej, nej.. Vi har inte börjat med välling ÄN än så länge klarar hon sej på ersättning, men kommer säkert äta välling när hon blir större
    Var inte för säker på det. Jag har 2 flaskbarn. Bara stora började gilla välling...... vid 16 månaders ålder.
  • Christi38

Jag gillade inte välling alls när jag var liten har jag fått höra. Mamma var helt förtvivlad hehe... Hon fick lite "ro" sen med min lillebror som älskade det från 6 månader eller något sen :0)

.

• Frutess

Tjolanta: så har de blivit för oss också men då har hålet som man häller pulvret ut stått över två fack lite.

• Saralito

Hoppar in lite här jag också. Har en nioveckorstjej som inte verkar må riktigt som hon ska i magen. Hon får enbart ersättning sedan hon var två dagar gammal och i början gick det hur bra som helst. De senaste dagarna, kanske så mycket som senaste veckan har hon dock varit som förbytt och bara skrikit, praktiskt taget all vaken tid. När hon sover (vilket tack och lov är mycket och bra) verkar hon lugn och bekväm. Vi kör på Sempers lemolac-ersättning nu, men har kört både vanlig semper och nan (ej ha) tidigare utan att märka någon skillnad på magen. Hon får även minifom och semperdroppar. Skulle ni rekommendera att testa nan ha och se vad som händer, eller är det bara att härda ut?
     Hon äter 150ml varje måltid, oftast med 4-5 timmars intervall, ibland sover hon en hel natt utan mat också. Idag testade jag att göra mera mat utifall det var en så enkel grej som ställde till det för henne, men hon ville absolut inte ha mer än 150 i alla fall. Hon har svårt att bajsa med. Konsistensen är som den ska, men hon får liksom inte ut det på egen hand utan det brukar krävas massage för att få ordning på det.
     Lång och lite rörigt kanske, men jag uppskattar verkligen alla råd jag kan få. Vi använder för övrigt mams antikolik-flaskor till henne.

• Frutess

Hur länge har du gett lemolac, semper dr och minifom? Jag skulle fortsätta med lemolac ett par dagar. Sen tar de 3-4 dagar innan minifom dr ger effekt. ( min son hade kolik) vi gav tillslut med läkaren i ryggen 30dr minifom då blev de bättre. Men du kan höja till 15 dr och hjälper inte de efter en vecka prova 20.

Byt inte och prova en massa jox på samma gång då har du ingenaning om vad som hjälpt;) men byt till NAN ha om inte lemolac verkar ge någon effekt. Och prova sen att höja minifom dr!

Skulle de vara kolik så ha i åtanke att de går över! Vet att de är jätte jobbigt när de små skriker men de blir bättre! Lycka till!

• Saralito
    Frutess skrev 2013-04-22 21:24:41 följande:
    Hur länge har du gett lemolac, semper dr och minifom? Jag skulle fortsätta med lemolac ett par dagar. Sen tar de 3-4 dagar innan minifom dr ger effekt. ( min son hade kolik) vi gav tillslut med läkaren i ryggen 30dr minifom då blev de bättre. Men du kan höja till 15 dr och hjälper inte de efter en vecka prova 20.

Byt inte och prova en massa jox på samma gång då har du ingenaning om vad som hjälpt;) men byt till NAN ha om inte lemolac verkar ge någon effekt. Och prova sen att höja minifom dr!

Skulle de vara kolik så ha i åtanke att de går över! Vet att de är jätte jobbigt när de små skriker men de blir bättre! Lycka till!
    Semperdroppar har vi gett alltid, minifomet började vi med igen häromdagen och lemolacen är inne på andra dygnet nu. Då avvaktar jag helt enkelt och har lite is i magen trots att jag helst vill börja joxa med allt på en gång som du säger. Det skär i hjärtat att se henne ha det så jobbigt.
  • purple box

Det kan vara så att MAM anti-kolic flaskan inte tar bort tillräckligt mycket luft. Eller nappstorleken?

Min tjej behöver också ofta hjälp med att bajsa. Testa lite kolik-massage eller att helt enkelt hjälpa henne lite.

• Saralito
    purple box skrev 2013-04-22 21:42:24 följande:
    Det kan vara så att MAM anti-kolic flaskan inte tar bort tillräckligt mycket luft. Eller nappstorleken?

Min tjej behöver också ofta hjälp med att bajsa. Testa lite kolik-massage eller att helt enkelt hjälpa henne lite.
    Vi har minsta nappen fortfarande, kanske ska testa att byta den. Kolikmassage får hon tre gånger om dagen.
  • purple box
    Saralito skrev 2013-04-22 21:48:48 följande:
    Vi har minsta nappen fortfarande, kanske ska testa att byta den. Kolikmassage får hon tre gånger om dagen.
    Ja testa. Är nappen för liten kan de dra i sig för mycket luft i samma veva. Eller så blir det sura för att det tar för lång tid.
  • Frutess

Saralito: ja jag förstår dig! Som sagt min lilla hade kolik från 6v till ja 3mån ganska exakt:( men ja ha is i magen höj minifomet om du vill prova nått isf! Sen som purple box skriver kolik Massage sök på sol ochmåne massage och vattenhjulet! Gör jag på Albin morgon och kväll:)

Men hon har inga andra symptom? Tänkte torr hud eller prickar eller röd i ansiktet eller nått annat som tyder på mjölkprotein allergi? Är de mer skrik efter måltider? Är de skrik hela tiden eller hur är de?

Kan också vara att hon äter mycket eller för fort/för sakta. Albin fick vi byta till strl 2 ganska tidigt. Han vill att de ska komma mycket och fort när han äter^^ av 1an tok skrek han bara!:)

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...