Inlägg från: Clearblue Expert |Visa alla inlägg
  • Clearblue Expert

    Clearblue - fråga Jessica!

    Mandyyy skrev 2013-06-13 09:59:23 följande:


    Spök linje tro?
    Hej Mandyyy

    Om vi jämför bilderna ser detta positiva sträck tydligare ut. Togs bilden inom 10 minuter?

    Om ja, så kan du bra kontakta barnmorskan och försöka få en tid för att bekräfta graviditeten.

    Kontrollera att dessa saker inte har påverkat resultatet först:
    - nyligt missfall eller graviditet
    - vissa cystor på äggstockarna
    - fertilitetsbehandlingar med gravidhormonet
    - klimakteriet

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    Pixlar skrev 2013-06-13 10:35:04 följande:
    Hej Jessica!

    Ponera det här: kvinnan blir gravid en månad, men får en blödning som hon antar är mens. När hon sedan använder monitorn nästkommande månaden, kommer monitorn då ge något utslag på hcg-hormonet? Eller blir ledtråden snarare en utebliven "max-nivå" på monitorn?

    Det här är alltså en rent hypotetisk situation, jag är nästan 100 på att jag inte är gravid. Bara nyfiken :)

    Mvh
    Pixlar

    Hej Pixlar

    Har man nyligen haft missfall (händer ibland utan att man märker det) så kan fortfarande gravidhormonet vara i kroppen. Beroende på hur hög nivån var när kvinnan fick missfall, så kan det ta ända upp till 9 veckor innan det är borta ur kroppen. Vanligtvis försvinner det väldigt snabbt ur kroppen, det är vanligt att få ett positivt resultat en dag, sedan upptäcker man lite blödning och följande test man gör ger negativt.

    Gravidhormonet kan påverka resultatet på monitorn och ge max fertilitet på ställen där man inte förväntar sig. Men har man t.ex. testat med ett gravtest emellan och det har visat negativt, så kan man ju anta att nivån är låg. Då borde det heller inte påverka monitorn. Samma gäller med de digitala ägglossningstesten, kan ge gladgubbe om man fortfarande har gravidhormonet kvar i kroppen.

    Hoppas det hjälpte.

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    Kiwa skrev 2013-06-22 10:44:27 följande:
    Hej en fråga!
    Om jag testar med ett clearblue digitalt och det visar Gravid 1-2 och sen testar jag igen dagen efter och då visar det Inte gravid.
    Vilket ska man gå efter?
    Mvh Mikaela 

    Hej Kiwa,

    Ursäkta att svaret kommer så sent.

    Det kan finnas flera orsaker till att man får olika resultat.

    Testar man t.ex. tidigt och flera dagar på raken kan det ge olika resultat eftersom hormonerna kan variera lite i början av en graviditet. Testar du tidigt kan testet också plocka upp hCG från embryot men om detta inte utvecklas som det ska går hCG snabbt ned igen och följande test ger negativa resultat och sedan kommer mensen.

    Vi rekommenderar att kvinnor kontaktar barnmorskan efter ett positivt resultat för att försöka få det konfirmerat på rådgivningen.

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    gabbi81 skrev 2013-07-02 21:39:56 följande:

    Hur räknar monitorn ut att "m" ska börja blinka? På min monitor så har den alltid börjat blinka på dag 28, då har jag fått min mens på dag 30-31 sen. Denna gången så har den inte börjat blinka än, och jag är idag på dag 29. Har det med att göra när man får "mycket hög" på monitorn?  

    Tacksam för svar!  


    Hej hej

    M-knappen börjar blinka när man närmar sig sin mens. Monitor ser på föregående månaders cykellängder när den räknar ut när den börjar blinka. Den har ingen annan funktion.

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    jullan82 skrev 2013-07-03 00:20:30 följande:
    Hej Jessica
    Jag har använt er monitor ett par månader nu.
    Min mens är oregelbunden och jag har under några månader använt pergotime

    De flesta månaderna har jag 1 plupp den första dagen jag testar men sen 2 hela tiden (förutom de månader) som monitorn visar 3 ploppar. Varför är det så?

    Denna månaden visade monitorn max dag 19 och då hade vi sex.
    Dock hanns det inte med något mer dagarna efter och nu är jag orolig att det inte räckte med sex på dag 19 =/ 
    Hej jullan82

    När monitorn ser en ökning i östrogen så går den över till två pluppar eller hög fertilitet. Monitorn är konstruerad på det viset att efter östrogenökningen börjar den leta efter LH stegringen. Missar monitorn den av någon anledning (dålig urinkvalitét, testat på fel tidspunkt, inte utfört testen korrekt osv) så lämnar den på hög fertilitet tills den har bett om 20 test. Efter det borde den gå ner på låg fertilitet igen.

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    jullan82 skrev 2013-07-09 07:45:31 följande:
    Det va nog ägglossning trots allt, imorse plussade jag  med digitaltest =)
    Helt overklig, nu väntar jag på att apoteket ska öpnna så att jag kan handla nytt test =) 

    Oj, vad roligt! Eftersom du har fått ett positivt resultat kan du kontakta barnmorskan för att försöka få graviditeten bekräftad på rådgivningen.

    Grattis och lycka till!

    Kram,
    Jessica
  • Clearblue Expert
    mammasusan skrev 2013-07-11 21:55:22 följande:
    Här är bilderna, på ett & samma test.

    otrixad

    5-6dgr före bim otrixad innan kontrollstrecket kom fram

    .borde ju inte synas något om inget hcg finns jue....

    trixad


    trixad


    Hejsan

    För tillfället har du ett negativt resultat, även om man kan antyda en väldigt, väldigt svag skugga där hCG-linjen framkommer. Det bästa vore att vänta till beräknad mens och ta ett test då. Glad 

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    Scarlett01 skrev 2013-07-14 14:24:43 följande:
    Hej!
    Jag bara undrar, har hört att cb digitala graviditetstest har högre känslighet för hcg än de andra. Stämmer det?

    Hejsan

    Både CB Plus och CB Digital har samma känslighet, dvs. alla bör visa positivt resultat med hCG 25mIU/ml, även om en del test kan visa positivt vid lägre värden.

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    Trasslet skrev 2013-07-22 17:05:28 följande:
    Jaaag! Var på rutin-ul idag och såg ett litet sprattligt pyre. :) Bf 2/1. :D
    Super grattis! Vad roligt! Massor med lyckönskningar! Solig
  • Clearblue Expert

    gabbi81 skrev 2013-07-25 09:38:45 följande:

    Hej Jessica!


    Jag är förvirrad. Jag har en ganska regelbunden cykel nu då jag oftast (med några undantag i  år) fått maximal höjning på dag 16. När jag sedan har räknat på det så har min mens kommit först på dag 30-31. Så om jag räknar på 14 dagar från dag 31 så har jag haft min ägglossning först på dag 18. Till mitt bekymmer nu, vet kanske inte om du kan hjälpa mig med den frågan är det att jag känner i samband med kommande ägglossning en massa symptom. Som denna månaden , sekret redan på dag 11 och 14? men ägglossning på dag 18 först. (låg dag 9-10, hög dag 11-15 max dag 16-17) Läser mig fram på google och andra sidor att man ska ha sex när man har sekretet och att det är då man är som mest fertil. Men enligt Clearblue så ska man ha sex och är mest fertil när man har fått max på monitorn? Eller har jag missuppfattat något?
    Vi brukar självklart ha sex även tidgare från att jag får "hög" på monitorn. Men vilket är störst chans att lyckas på? Om det är så att jag är mest fertil när jag får mitt ägglossningssekret, hur ska spermierna klara sig från dag 11,14 till dag 18?

    I och med att jag ändå har känningar så tidigt så är det bra att ha monitorn då jag annars skulle trott att jag redan hade haft äl i samband med sekretet.

    Krångligt... Obestämd


    Hej Gabbi,

    Monitorn jämför alla dina test resultat som leder upp till max fertilitet.

    När monitor slår om till hög fertilitet så har den sett en ökning i östrogennivån. Östrogennivån är mest precist efter att man vaknar, därför bör man alltid testa med urinet efter den längsta sovperioden. Du fick hög fertilitet dag 11, vilket tyder på en ökning i östrogen den dagen (förutsatt att du har testat med koncentrerat urin fram till det). När östrogennivåerna stiger kan man ha vita flytningar, och ju högre östrogennivå man har - desto mera sekret. Detta sekret hjälper spermierna att överleva längre (upp till 5 dagar) och samlag på högfertila dagar kan naturligtvis leda till en graviditet. Glad

    Nu över till LH-stegringen eller max fertilitet. LH-stegringen kan börja precis när som helst på dygnet. Stregringen varar i allmänhet 24-48 timmar, vilket betyder om man testar 1 gång dagligen så bör man fånga den. Eftersom monitorn också deklarerar östrogenändringar så bör man alltid testa med urinet efter den längsta sömnen, och det råkar bli på morgonen för de flesta kvinnor.

    Ägglossning sker 1-2 dagar efter LH-stegringen, vilket betyder att även om din stegring började kvällen dag 15, så borde samlag på dag 16 och samlag på dag 17 vara tillräckligt. Även om ägget släpps iväg redan på dag 16, så överlever det upp till 24 timmar, så det finns en stor sannolikhet att man blir gravid ändå (man inte hade samlag på de högfertila dagarna).

    Det är egentligen ingen idé att använda båda produkterna, för det brukar oftast bara förvirra kvinnor när smileyn och max fertilitet inte passar ihop. Chansen att bli gravid kommer ända att vara samma, även om indikationen på LH stegringen varierar med en dag eller två. Men naturligtvis är det ju inget som hindrar dig att använda båda, det är ju alltid intressant att veta när LH stegringen börjar. Men då måste man vara medveten om att de är olika produkter och kommer eventuellt att ge olika svar.

    Hoppas det hjälpte lite, är det något som är svårförklarat säg till. Glad

    Kram
    Jessica
  • Clearblue Expert
    Scarlett01 skrev 2013-07-31 22:14:53 följande:
    Hej. Jag har en fråga om ägglossningstestet. Jag har en cykel på 28,5 dagar tror jag. För det mesta 28 å så nån gång emellanåt 29 dagar. Brukar få glad gubbe på dag 14, ibland på 15. Den här månaden fick jag inte det och tänkte att jag nog inte hade nån ägglossning då, men fick på dag 16 alla vanliga ägglossningskänningar så jag tänkte att kanske urinen var för spädd så det inte visade nåt. Men så testade jag i alla fall vid lunch på dag 16 och fick då glad gubbe. Så då skulle jag ju enligt den ha ägglossning dag 17... Men kroppen sade äl dag 16... Jag är 35 år, kan det ha betydelse?
    Hejsan Scarlett01,

    Testet är över 99 % säkert att plocka upp LH stegringen som stiger före ägglossning. Du kan lita på det, men naturligtvis är du osäker lönar det kanske sig att ha oskyddat samlag både när du känner smärtor samt när du ser glad gubben. Glad

    Kram
    Jessica 
  • Clearblue Expert
    Zimba78 skrev 2013-09-05 19:49:24 följande:
    Hej Jessica Jag använder monitorn och är inne på andra cykeln. Igår och idag hade jag MAX. Både denna cykel och den andra har jag gått från låg till MAX utan att få hög. Max har varit två dagar och sedan låg igen. Varför blir det så, kan det försvåra mina chanser att bli gravid. Jag utför alla tester monitorn efterfrågar och i övrigt följer instruktioner, så svara ej att jag gör fel. Tacksam för svar.

    Hej Zimba78,

    Det är väldigt viktigt att man använder den mest koncentrerade urinen efter den längsta sömnen när man testar, eftersom östrogen vanligtvis producerar över natten. Det är också viktigt att du inte lägger för mycket/för lite urin på test stickorna. Om du testar i urinstråle, kanske du kan testa en månad med att doppa i kopp 15 sek och se vad som händer. Det kan också vara så att du har naturligt lite lägre östrogennivåer och det behöver nödvändigtvis inte betyda att du har svårare för att bli gravid. Glad

    Kram,
    Jessica
  • Clearblue Expert
    girafff skrev 2013-09-06 20:40:26 följande:
    Hejsan hur mycket hcg måste det finnas på clearblue digital för att få fram först 1-2 veckor och hur mycket för 2--3 veckor och sedan för 3 +? Tacksam för svar

    Hejsan girafff,

    Tyvärr kan man inte få reda på exakta mängden hCG som ger 1-2, 2-3 och 3+ eftersom det är konfidentiella uppgifter. Önskar jag kunde hjälpa, men tyvärr. Rynkar på näsan

    Kram,
    Jessica
  • Clearblue Expert
    girafff skrev 2013-09-06 20:40:26 följande:
    Hejsan hur mycket hcg måste det finnas på clearblue digital för att få fram först 1-2 veckor och hur mycket för 2--3 veckor och sedan för 3 +? Tacksam för svar
    Hejsan,

    Ja, det var tänkt att jag bara skulle vara under en period, men jag kan fortfarande titta in då och då och svara på frågor tillsvidare tills admin ger vidare besked. Glad

    Kram,
    Jessica
  • Clearblue Expert
    VaniljSoda skrev 2013-09-11 17:56:35 följande:
    Gick åt skogen denna gången med. Fick ovanligt kraftig mens + mensvärk. Blev oerhört klen. Misstänker nästan att det kunde vara missfall. :(

    Jag är ledsen över att höra det. Finns ju inget som tröstar i en situation som denna, men jag tänker på dig!

    Kram,
    Jessica
Svar på tråden Clearblue - fråga Jessica!