• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Arwen; mina värden var 2+ på en 3gradig skala för akut, så behövde inte bli inlagd. Känns något bättre med den ökade dosen så jag lyckas behålla lite vätska. De sa inget om värdena i sig. Läkaren var sjukt stressad då det kom in akuta grejer hela tiden, dvs folk i ambulans och blödande. De säger att det förhoppningsvis blir bättre runt v12-14 men att det kan vara så här hela grav. Om man har otur, vilket ofta resulterar i inläggning i ett senare skede. Hoppas så att det går över. Jag har inte så mkt huvudvärk längre. Kämpa på ni alla!

• Arwen77

Newbie: menar du att du hade + 2 i ketoner i urinen? Låter ju isf ändå som att du skulle behöva påfyllning med vätska, eller hur mår du/känner du? Åk in igen om du mår sämre. Man brukar må bättre ett tag efter man fått vätska.
    Har ni något tips om vad som kan lugna magen? Tycker den blivit väldigt orolig av att jag spytt så mkt, det svider oxå mkt i halsen pga starka magsyran. Inte kul funderar på att ev lägga in mig nästa v om inte kräkningarna avtar under helgen. Man får iaf lite paus nåt dygn.

• fröken honung

Arwen 77 vad skönt med bra värden på kub. Man blir lite glad av att se pyret. Min mage är inte heller toppen när kräkningar är som värst. Probiotica kapslar receptfritt från Apoteket hjälper lite lite. Prövat ngn syrehämmande medicin? Fick jag förra gången efter tips från min tandläkare som ville att jag skulle undvika frätskador på tänderna. Också att skölja munnen med florskölj efter varje kräkning. Tandborsten skulle man undvika för det sliter bort emalj som luckrats upp när man kräks.

Har funderat på att byta bm men eftersom hon påpekar att jag ju faktiskt inte kräks lila mkt denna gång så har jag tänkt art det har hon ju rätt i och då är det väö bara att stå ut. Har världens mest förstående chef så har fått ett arbetsrum bredvid vilrum och toalett och har tillåtelse att ligga på soffan och jobba. Men inser att det inte går längre. Skall ta mod till mig och byta nästa vecka. Är bara orolig att den nya skall tro att jag är en gnällspik som vara jagar sjukskrivning.

Myggan01 får också huvudvärk ffa när jag inte fått i mig ngn på en dag. Försöker dricka även om jag inte kan äta alltid. Skönt att resorb funkade lite för dig.

• Arwen77

Åh tack för tipsen! Ska testa det, inte dumt med fluorskölj heller! Skönt att du har en sån förstående chef, men går det inte så gör det inte . Jag fick ingen förståelse från mitt jobb alls sist, dom trodde att jag hittade på. Varför man nu skulle göra det?!! På det sättet är det skönt att jag fortfarande är fl så jag slipper den där biten igen. En del har ju jobbiga graviditeter, inget man kan rå för!! Men graviditet är ingen sjukdom sa dom på mitt jobb, hmm näe men man kan ju bli sjuk under graviditeten!

• Newbie84

Arwen: ja på ketoner, mår något bättre nu och klarar av att behålla vätska lite bättre. Suger på jordgubbsaftisbitar :) och försöka dricka nån klunk samt mat som är rinnande. Jag äter sånt som lätt kommer upp och inte ger så äcklig smak typ blåbär och nyponsoppa. Vitt rostat bröd utan något på, mjölk med mosade hallon, smoothies med banan vaniljyoghurt mjölk och några bär. Ett annat tips som funkat för mig hysat är barnmat på burk.

• Arwen77

Smoothie låter gott! Ska be sambon fixa till mig skönt att det känns bättre

• Myggan01

smoothie funkar för mig också, spec ed blåbär.

Vad ska ni göra en lördag som denna? jag vill göra nått, jag är riktigt less att vara liggandes....men vad gör man...?! 

• Arwen77

Vad brukar du ha i din smoothie?
    Jag hoppas kunna tvinga mig ut en stund i lekparken med min son. Det brukar kännas bättre just då när man är ute.
    Hur har natten varit?

• Myggan01

arwen77 va kul att du fått se lilla pyret och att allt var okej. ja har varit ute en stund, duschat och peelat och lyxat ansiktet så nu är ja helt slut.

jag har lättmjölk, halv banan och blåbär i min smoothie, bra energi och järn.  

Svar på tråden Hyperemesis