knytet nr 2 skrev 2013-04-09 19:40:24 följande:
Hyperemesis är orsakat av att levern inte riktigt kan hantera hormonerna som tillkommer under graviditeten (som jag förstått honom) - det är det som gör att många kvinnor mår illa i början av graviditeten och runt v 30-32 (tror jag det är) för då är hormonnivåerna som högst.
Oftast ger ju hyperemesis med sig framåt v18 och när det inte gör det så beror det ibland på att sköldkörteln inte fungerar som den ska. Men för oss där sköldkörteln fungerar som den ska men vi trots detta fortsätter mår dåligt så vet läkarna idag inte varför levern inte kan hantera hormonerna.
För mig personligen är det även så att jag från v32 (med både dottern o denna graviditet) får hepatos - alltså förhöjda gallsyror i blodet - vilket oxå orsakas av att levern inte fungerar som den ska.
Varför den inte orkar med? Vet inte svar saknas... Och så fort bebisen är ute försvinner problemen.
Fast man kan ju fundera lite... Hur brukar ni må i samband med menstruation? Finns det samband? Jag har inte frågat pappsen om detta än men ska göra det då jag tänker att det kanske hänger samman... Själv är jag sådan att jag spyr, mår illa, har rusiga menssmärtor, svimmar o störtblöder första dagarna av varje mens (då jag inte använder p-medel alltså) och har så gjort sedan tidiga tonår.
Vad skönt att du tar samma De har kollat både lever och sköldkörtel på mig och allt ser bra ut. Däremot så kräks jag mycket galla eftersom jag inte har någon gallblåsa kvar och under de åren de tog att hitta gallstenen så var levervärdena för höga. Har funderat mycket på om det fortfarande kan påverka hur jag mår nu, trots att alla värden är ok nu. I samband med mens så är jag bara lite sur. Mår sämre vid ägglossningen, men inte så här!
Vilken v är du i nu?