• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • knytet nr 2

Newbie84: vissa dagar orkar jag vara positiv, men tro mig jag har mina då jag bara gråter... De skulle dock vara fler av de stunderna om det inte vore för min make som verkligen gjort och gör ALLT för/åt mig!!!
    Men man kan väl säga så här - i detta hus blir det INGA FLER BARN!!!! Jag vägrar riskera att må så här igen.
    Tack för dina snälla ord - det värmer!!!! Och en morgon som idag behöver jag lite pepp :)

Hoppas du och alla ni andra får en riktigt bra dag!!!

Förresten om det är någon av er som har riktigt svårt att behålla föda av alla slag så be att få kontakt med dietist o be dietisten om att ni ska få "calshake" - en näringsdryck som blandas med mjölk. Den m chokladsmak är helt ok. Jag har ett antal lådor kvar om det är någon som vill prova (skicka ett pm).

• fröken honung

Knytet bf 2, skönt att kunna räkna ner tiden. Både jobb men ffa illamåendet. Jag minns lyckan dagen efter förlossning när illamående var i stort sett puts väck, maten smakade bra och inga kräkningar. En kort stund var jag mer lycklig för det än för bebisen bredvid mig. ;)
    Spännande m onedasteron, har tiggt om att få prova det men fått svaret att det bara hjälper mot kräkningar och inte illamående. Skall ta ny diskussion m bm om det.

Hade mindre pärs i helgen. Pyridoxin som jag tagit på eget experiment försök var slut och jag tänkte att det har nog inte hjälp så mkt så hade tänkt sluta med det. Var länge sedan jag mådde fullt så risigt som i helgen. Kräks, inte kunnat äta ngt i stort sett. Så sambon fick snabbt köpa nya och ta i trä så är jag "bara" illamående konstant igen men kan behålla maten.

Finns en amerikans sida som heter helpher.org som är bra. En patientförening som verkar för mer forskning om hyperemisis och har mkt info.

Och firade dotterns första 7 ords mening i helgen (fyller 2 år snart) " mamma mår illa, måste vila sängen nu". Kändes ju så där. :p

• Arwen77

Newbie: usch och fy att kräkningarna har kommit tillbaka försök dricka resorb i omgångar, nyponsoppa, kalla apelsinklyftor o äppelklyftor brukar funka för mig. Näsblod låter inte bra...du kanske borde söka gynakuten snart?

Knytet nr2: all beundran till dig som orkat såååå länge! Stöttning och förståelse är ju definitivt nyckeln. Vilket landsting tillhör du? Jag tillhör Sthlms läns landsting, men det kan säkert vara olika på olika sjukhus. Det är ju lite lotteri oxå med vilken läkare man får o vilken personal man får träffa på. Skönt att du fått hjälp av medicinerna iaf!

Sist jag var in på gynakuten sa läkaren att man kunde behandla med kortison, har någon hört talas om det?

• knytet nr 2

Arwen77: kortison??? Vad skulle det ha för effekt? Vad jag förstått på läkarna så orsakas hu hyperemesis av en form av leverpåverkan. De kan dock inte förklara varför vissa får det och andra inte eller varför det håller i sig som det gör på vissa av oss. Hört en teori om att det handlar om leverns förmåga att hantera graviditetshormonerna och det låter ju rimligt om man tänker att många mår illa de första veckorna då hormonnivån är extrem och sen är det många som blir lite illamående igen runt v30. Tänker man då att man har en lever som har en "underfunktion" på att hantera hormoner så kan man (jag) förstå att illamåendet blir kvar hela vägen...

Jag tillhör förresten region Skåne o Lunds univ sjukhus. Den enda läkare som kanske inte motsvarat förväntningarna är den läkare som är kopplad till mvc. I Skåne är alla BM/mvc- mottagningar kopplade till vanliga vårdcentraler så läkaren är alltså en distriktsläkare. Den jag träffat (för förlängning av sjukskrivning) visste inte ens vad hyperemesis var - jag fick förklara och säga vad hon skulle skriva. Tack o lov att försäkringskassan inte bråkat om det!!

• Arwen77

Tyckte det lät konstigt med kortison! Vet inte på vilket sätt det skulle hjälpa. Tycker det är skandal att distriktsläkare inte vet vad det är!! Så är det här på Vct oxå!

• Josefin 092

Har själv mått jätte illa i 2-3 månader. Primperan funkade inte alls!!! Lergigan va ok. Käkade även ondansetron. Trots all mediciner kräktes jag massor varje dag! men kunde iaf få i mig näring o vätska. Tråkig mat och ingefära sug tabletter va ok. Vila hjälpte bra oxå.
    Er läkare ska kunna detta!!! Se till att ni får den behandling som faktiskt finns!!

• Arwen77

Josefin: har det släppt för dig nu? Inte så lätt att kräva...det jag får är inläggning m vätskedropp. Hjälper ju inte i längden om man absolut inte måste pga uttorkning.

• Me2

En liten kommentar från mig bara, har tagit kortison med båda barnen för en annan sjukdom, det hjälper inte det minsta mot illamåendet och kräkningarna ! (för mig iallafall, kanske jag ska tillägga)

"Hoppas" på att ansluta till er snart. Konstigt det där med förträngningar, jag vet hur hemskt det kommer bli och kommer säkerligen förbanna mig själv många gånger, ändå på något konstigt sätt hoppas vi på en trea. Efter första sa jag aldrig någonsin i livet att jag utsätter mig för det här igen och efter andra, nu har jag definitivt gjort mitt för Sveriges befolkning. Ändå står jag här igen

• Josefin 092

Jag är helt överlycklig sedan tre veckor tillbaka då jag inte spyr längre!! Kanske kräva är fel ord.... men jag vet att det nu för tiden finns god evidens för många antiemetika under graviditeten och ibland får man säga till att så kan jag inte ha det innan någon lyssnar inom sjukvården, snälla måste finnas nåt annat jag inte har provat än typ..... för det verkar mycket individeuellt vad som fungerar och ej.

• Myggan01

min läkare på vårdcentralen ville inte sjukskriva mig i min förra grav. hans tips var gå hem ta ett bad och gå på jobbet imorrn.......  eftersom det var min första grav så visste jag inte att jag kunde redan v 5 ringa bm, men de löste sig till slut när jag ringde en barnmorska och stor grinade. 

denna grav har jag mer skinn på näsan och sökte hjälp snabbt och är mer förberedd.    

Svar på tråden Hyperemesis