• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • cii

Jag har tid för rådgivning idag. Läkartid imorgon....
    Legat vaken till och från sedan 06.00 - 09.00 och mått "bra". Åt en riskaka nu och mår skit efteråt.
    Mår illa så fort jag får in någonting i munnen.

• Arwen77

Newbie: kämpa på, låter skitjobbigt! Är det första barnet ? Jag är inne på min andra, längtan blir stor efter en go bebis till, även om man säger aldrig mer!! Men denna är definitivt den sista för min del. Ska göra kub test idag och kommer att få se parveln så det kanske ger mig lite ny styrka.
    Cii: vad är det för rådgivning du ska på idag ?

• fröken honung

Hej,

hoppar in hos er om det är okej. Är gravid i v21, andra graviditeten. Förra hade jga hyperemisis till förlossningen och denna gång verkar vara gå samma håll men kräks inte lika mycket. Gick ner  i vikt fram till v 15 men har sakta men säkert tagit mig tillbaka till strax under vad jag vägde som "ogravid". Förra graviditeten hade jga en fantastiskt barnmorska och läkare som ordnade medicin, dropp och vart sjukskriven sista fyra månaderan. Tyvärr har jag fått en barnmorska med noll empati denna gång. Varje gång jag skall få nya medicincer, (lergigan, lergigan comp och pyridoxin) så är det en intensiv breväxling där hon påpekar att jag minsann borde ha tabletter kvar. Läkaren envisas att skriva att jag skall ta 1-2 tabl/dag och bara 3 uttag varje gång så jag får strida på apoteket för att få ut dom eftersom jag behvöer hämta klart oftare. Senaste besöket hos barnmorksan avslutades men den käka kommentaren "men du ser ju väldigt fräsh ut för att må dåligt". Hade då tagit ut semester i 4 veckor, legat hemma och sovit samt satt väckarklockan på var 3:e timma för att äta. Och sjukskriven tycker hon inte att jag kan bli för "det kommer säkert snart gå över". Och att jag blir trött av att må illa och inte äta kan jag ju lösa genom att gå ner i arbetstid själv.

Börjar känna mig smått uppgiven över hela situationen. Kräks inte fullt lika ofta som förra gången dock, men detta konstanta illamående. Enda som hjälper förutom medicin är att inte äta, då slipper jag illameånde tills jag försöker äta något. Men det känns ju inte riktigt hållbart i längden. Vågar inte äta innan jag skall åka till jobbet eller på väg hem för att slippa stanna och kräkas på vägen. Och utan mat i kroppen blir jag så yr att jag knappt kan ta mig till jobbet om jga inte får sittplats på bussen. Blodtrycket ligger lågt som alltid men blod och järnvärden är bra,

Oj vilken gnällig intro av mig. :) Ljuspunkten är ju att det om bf stämmer är bara 136 dagar kvar av illamående.

• Arwen77

Jäklar vilken sits du är i!! Kan du inte byta bm? Hon verkar ju helt blåst! Tycker det verkar väldigt konstigt att du inte får bli sjukskriven. Vad säger läkaren då?

• Newbie84

Arwen: väntar mitt första barn, hoppas att det känns bättre snart. Fröken honung: instämmer i att du bör byta barnmorska!!! Min dos innan gynakuten var max 3 legrigan comp/dag och tar nu 8st. Jag har fått hjälp på VC med min sjukskrivning och medicinering tidigare och har världens gulligaste läkare där.

• Arwen77

Newbie: skönt att du fått bra stöd och hjälp. Vad har dom sagt till dig om ditt tillstånd ? Tror dom det kommer att ge med sig om ett par veckor?

• Myggan01

tänkte bara fråga om ni lider av kraftig huvudvärk??

senaste två dagarna har jag haft så hemsk huvudvärk att bara citadon hjälper 

• Arwen77

Jag hade kraftig huvudvärk i ca 5 v, inget hjälpte. Kan vara en kombination av för lite vätska, för lite näring och för mycket vilande. Blev lite bättre för mig när jag började tvinga mig själv att vara uppe mer på dagarna för att avlasta nacken som tog stryk när jag bara låg hela tiden:-/
    Släpade mig till sjukhuset idag med min bästa vän spypåsen och gjorde kubtest. Det gick så bra, fick jättebra värden och fick se barnet röra på sig det lyfter ju upp lite, men inte så mycket som jag hoppats på. Detta tillstånd är som en amöba som äter upp mig inifrån, tar ifrån mig allt hopp och glädje! Min sambo försöker säga varje dag att det snart kommer att lätta, och om det inte gör det?! Vad gör man då?!! Känns inte som jag fixar det

• Arwen77

Newbie: vad fick du för råd på gynakuten? Ville dom lägga in dig pga dina värden?

Cii: hur har det gått idag?

• Myggan01

resorb och sitta upp har gjort att huvudet lätta lite, nacken  illa av att bara ligga.

Fröken honugn Byt bm!! jag bytte förra grav dock så tog det ända till vecka 28 tills jag våga, orkade och tog mig själv på allvar. fick en jättebra bm och önskade att jag hade haft modet att byta redan dag 1.   

Svar på tråden Hyperemesis