• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • cii

Nej fy fasen :( Lika ledsen som glad över att det finns fler i samma situation!
    Myggan - Vad är Amosyt?
    Sambon sköter allt här utan problem MEN saknar empati totalt. Trodde ändå han skulle ha mer (om inte full) förståelse för hur jag mår.. men icke.
    Han är mest ledsen över att vi har en resa bokad och betalad i Maj! Våran första resa överhuvudtaget under alla våra år.
    Och blir jag för dålig måste vi avboka den. Barnen ser ju fram emot detta enormt!

• cii

Äntligen pratat med läkaren. Samtidigt som morgonen spenderas på toagolvet :(
    Men det "roliga" var att hans fru hade hypermesis under sin graviditet berättade han. Så det var full förståelse där och inget krångel. Men recepten kunde jag inte hämta ut förrens först imorgon :(

• Myggan01

amosy fick jag utskrivet istället för lergigan,  har gjort att jag kunde behålla maten hyfsat igår och sover rätt bra på dom. 

är i vecka 11 och tycker mitt illamående är värre nu än vecka 8-9.

nu har jag lurat in mig på gyn idag för att göra ett ul och kolla värderna, känns så dumt att överdriva och ljuga för att få komma. sa att jag hade hemsk smärta i livmodern.

jag måste ha världens sämsta blodtryck då jag knappt kan stå upp, tror järnet är påväg till noll hade anemi förra grav. och det tog 7 veckor innan någon ens reagerade. jag vägrar få blodbrist igen,.
    så sjukt att jag själv måste slåss för att få vård. sjuksköterskan jag pratade med på vårdupplysningen i helgen kan dra åt helvete, ta kex och vila..? hur kan man säga så till en som knappt kan stå upp för det snurrar och inte får behålla maten alls...

förutom nu den hemska bilresan jag har framför mig så hoppas jag få se min lilla "vampyr" i magen, så jag får kraft att orka ett tag till.  

jag har aldrig fått diagnosen hyperemesis, på mina sjukpapper står det kraftigt illamående. vad skiljer sig hyperemesis från det jag har?? jag spyr ju hela tiden, svårt att äta, är bara liggandes av illamåendet.   

• Arwen77

Aldrig hört om amosyt. Jag är så rädd att detta aldrig ska gå över. Att jag aldrig ska bli mig själv igen. Jag är i stort sätt varje dag redo att ge upp. Tänk om man kunde få gå en promenad! Shit vilken lycka det vore!
    Myggan, lycka till på gyn! Hoppas dom kollar dig ordentligt!

• mittlivnu

Hej Är i v 10 nu och har fått diagnosen hyperemesis denna gång. Min andra graviditet men mådde illa och kräkningar fram till v 25 förra gången. Dock är det tyvärr bra mycket värre den här gången. Sjukskriven i 3 v redan och troligen måste den bli förlängd. Symptomen kom tidigt redan i v 5 denna gång. Dagarna går ut på att få i sig nånting,lägga mig ned och försöka behålla det. Dofter avalla dess slag sätter igång det därav isoleringen hemma. Är glad för den lille därinne och hoppas så att allt går vägen, men är mycket ledsen,nedstämd och deppig och bryter ihop titt som tätt. Vet att ni är många därute som mår ännu sämre, inte behövt bli inlagd som tur är. Man fårväl helt enkelt ta varje dag i taget och hoppas det vänder och det snart!!! Så kämpa på nu så skajag också det Styrkekramar till er andra /linda

• cii

Myggan - jag förstår att du vill ha ett ultraljud. Bara att få se den lilla kan ge en lite kämparglöd!
    Jag ska på ul/vul den 12:e. Och jag ska ärligt säga OM JAG STÅR UT tills dess. Hjälper inte medicinerna mig någonting så kommer jag inte fullfärda detta!
    Med både sonen och dottern fick jag sova nätterna igenom och även avnjuta en stund på morgonen utan illamående.
    Denna gången har jag inte fått en minuts paus från eländet! Vaknar 3-6 ggr per natt av måendet och kan knappt somna om.
    Dagarna somnar jag knappt på!
    Läkaren valde att inte skriva ut comp eftersom den var dyrare och inte rabattgrundande, sen sa han att det uppiggande i den motsvarar 1/3 kopp kaffe. Så då tyckte han jag kunde få i mig det på annat sätt. Kaffe får ju igång tarmen på mig, är så hård i magen.

• Arwen77

Cii, blir ledsen av att läsa att du känner att du kanske måste avbryta även om jag verkligen förstår dig fullt ut. Har tänkt så dagligen men nu känns det som att jag vill kämpa, för att det kanske snart ger med sig. Jag är ju ändå i v 12 nu och barnet är ganska stort. Jag vill ju ha barnet! Men jävlar vilket lidande!
    Jag har varit inne idag på gynakuten och kollade lite prover. Får svar sen, men inga ketoner i urinen iaf skönt!! Har inte gått ner heller så jag har ändå kämpat på bra även om det inte känns så
    Myggan: hur gick det idag?

• Arwen77

Jag fick nytt sjukintyg, men där står heller inte hyperemesis utan "graviditetsillamående". Men vet inte om det är samma sak? Hmm?
    Mittlivnu: välkommen hit! Känner igen mig i din beskrivning. Hur ser din livssituation ut annars?

• verkar
    cii skrev 2013-04-02 14:24:12 följande:
    Myggan - jag förstår att du vill ha ett ultraljud. Bara att få se den lilla kan ge en lite kämparglöd! Jag ska på ul/vul den 12:e. Och jag ska ärligt säga OM JAG STÅR UT tills dess. Hjälper inte medicinerna mig någonting så kommer jag inte fullfärda detta! Med både sonen och dottern fick jag sova nätterna igenom och även avnjuta en stund på morgonen utan illamående. Denna gången har jag inte fått en minuts paus från eländet! Vaknar 3-6 ggr per natt av måendet och kan knappt somna om. Dagarna somnar jag knappt på! Läkaren valde att inte skriva ut comp eftersom den var dyrare och inte rabattgrundande, sen sa han att det uppiggande i den motsvarar 1/3 kopp kaffe. Så då tyckte han jag kunde få i mig det på annat sätt. Kaffe får ju igång tarmen på mig, är så hård i magen.

cii skrev 2013-04-02 14:24:12 följande:
    Myggan - jag förstår att du vill ha ett ultraljud. Bara att få se den lilla kan ge en lite kämparglöd! Jag ska på ul/vul den 12:e. Och jag ska ärligt säga OM JAG STÅR UT tills dess. Hjälper inte medicinerna mig någonting så kommer jag inte fullfärda detta! Med både sonen och dottern fick jag sova nätterna igenom och även avnjuta en stund på morgonen utan illamående. Denna gången har jag inte fått en minuts paus från eländet! Vaknar 3-6 ggr per natt av måendet och kan knappt somna om. Dagarna somnar jag knappt på! Läkaren valde att inte skriva ut comp eftersom den var dyrare och inte rabattgrundande, sen sa han att det uppiggande i den motsvarar 1/3 kopp kaffe. Så då tyckte han jag kunde få i mig det på annat sätt. Kaffe får ju igång tarmen på mig, är så hård i magen.

Har du provat Primperan? Ska var bättre än lergian comp. Kräv hjälp byt läkare ring till gyn på sjukhuset.
  • cii

Verkar - Jag ringde läkaren först idag eftersom det varit påskstängt. Han skrev ut både lerigigan och primperan till mig. Sambon hämtar ut det imorgon bitti. Härda ut tills dess och hoppas dem hjälper!!
    Arwen - Jag skäms verkligen över att jag känner så!! Men OM inga tabletter skulle hjälpa och jag inte får en stunds paus från detta lidande så orkar jag inte.
    Men jag håller tummar och tår för medicinen!!
    På mitt förra sjukintyg står det Hypermesis och Takykardi som jag tyvärr känner av nu också.

Svar på tråden Hyperemesis