• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Myggan01

jag tog inte compen på kvällen, vanlig lergian testa jag i förrgår och fick liknande symtom fast då kunde jag sova. tog lerigan förra grav och reagerade inte alls. så lergigan funkar nog inte på mig, ondansetron hur funkar den på er?? blir ni trött av den?

• Me2

Där lärde jag mig något nytt !
    Visste inte att Compen ger hjärtklappning, jag som gått på beta blockerare båda mina graviditeter pga just hjärtklappning ! och ingen har sagt att det kan vara pga dem......

• som en sol

Tack för era svar!

Knytet nr2: vilka doser fick du av lergigan comp, primperan supp, ondansetron och omeprazol? Du tog ala samtidigt alltså?

Me2: jag fick min dotter i april 09. När fick du då? :)

Arwen77: jag har kontakt med en psykiater (haft honom inom arbetshandledning innan) och han har lovat hjälpa mig i vårdkontakterna. Hans åsikt är att man måste våga medicinera och att man måste ta kvinnan på allvar. Vi ska ordna ett möte med Mvc, en gynekolog och en barnmorska, samt psykiatern, jag och min man i juni. Vi har sedan tänkt börja försöka bli gravida i juli, så illamåendet inte kommer förrän tidigast i augusti, det förvärras av värme för mig.

Jag håller på skriver en plan för nästa graviditet där jag beskriver den tidigare graviditeten, hyperemesis. konsekvenser och den medicinering och vård jag då hade. Sen skriver jag också en planering inför nästa graviditet gällande vård, medicinering, vem som ansvarar för vad osv. och så tar jag ut info om olika läkemedel (bipacksedlar) samt forskningsrapporter gällande det viktigaste kring hyperemesis. Den största biten att planera är dropp, läkemedel och hur jag och maken ska förbereda oss, med allt från att boka städservice i hemmet, till att rensa ur doftande produkter hemifrån, planera för barnvakt, närståendevårdsstöd osv.

• Me2

som en sol : april 09 här också
    Låter som du har en bra plan ! Du får gärna lägga ut länkar till bra forskning om du hittar / har. Jag försöker också  förbereda mig så gott det går genom att själv hitta "behandlingar" som jag vill testa, eftersom den tidigare vården varit obefintlig......
    Vilket landsting hör du till ?

Jag har varit i både Uppsala (första barnet) och Stockholm, men kan inte direkt påstå att något var bättre  än det  andra  

• verkar
    som en sol skrev 2013-04-10 17:45:17 följande:
    Tack för era svar! Knytet nr2: vilka doser fick du av lergigan comp, primperan supp, ondansetron och omeprazol? Du tog ala samtidigt alltså? Me2: jag fick min dotter i april 09. När fick du då? :) Arwen77: jag har kontakt med en psykiater (haft honom inom arbetshandledning innan) och han har lovat hjälpa mig i vårdkontakterna. Hans åsikt är att man måste våga medicinera och att man måste ta kvinnan på allvar. Vi ska ordna ett möte med Mvc, en gynekolog och en barnmorska, samt psykiatern, jag och min man i juni. Vi har sedan tänkt börja försöka bli gravida i juli, så illamåendet inte kommer förrän tidigast i augusti, det förvärras av värme för mig. Jag håller på skriver en plan för nästa graviditet där jag beskriver den tidigare graviditeten, hyperemesis. konsekvenser och den medicinering och vård jag då hade. Sen skriver jag också en planering inför nästa graviditet gällande vård, medicinering, vem som ansvarar för vad osv. och så tar jag ut info om olika läkemedel (bipacksedlar) samt forskningsrapporter gällande det viktigaste kring hyperemesis. Den största biten att planera är dropp, läkemedel och hur jag och maken ska förbereda oss, med allt från att boka städservice i hemmet, till att rensa ur doftande produkter hemifrån, planera för barnvakt, närståendevårdsstöd osv.

som en sol skrev 2013-04-10 17:45:17 följande:
    Tack för era svar! Knytet nr2: vilka doser fick du av lergigan comp, primperan supp, ondansetron och omeprazol? Du tog ala samtidigt alltså? Me2: jag fick min dotter i april 09. När fick du då? :) Arwen77: jag har kontakt med en psykiater (haft honom inom arbetshandledning innan) och han har lovat hjälpa mig i vårdkontakterna. Hans åsikt är att man måste våga medicinera och att man måste ta kvinnan på allvar. Vi ska ordna ett möte med Mvc, en gynekolog och en barnmorska, samt psykiatern, jag och min man i juni. Vi har sedan tänkt börja försöka bli gravida i juli, så illamåendet inte kommer förrän tidigast i augusti, det förvärras av värme för mig. Jag håller på skriver en plan för nästa graviditet där jag beskriver den tidigare graviditeten, hyperemesis. konsekvenser och den medicinering och vård jag då hade. Sen skriver jag också en planering inför nästa graviditet gällande vård, medicinering, vem som ansvarar för vad osv. och så tar jag ut info om olika läkemedel (bipacksedlar) samt forskningsrapporter gällande det viktigaste kring hyperemesis. Den största biten att planera är dropp, läkemedel och hur jag och maken ska förbereda oss, med allt från att boka städservice i hemmet, till att rensa ur doftande produkter hemifrån, planera för barnvakt, närståendevårdsstöd osv.

Det lät jätte intressant med din "plan", jag liksom du planerar att bli gravid och har haft denna sjukdom vid mina tre graviditeten. Jag skulle jätte gärna ta del av din "plan" om jag får. Det är skrämmande när man vet hur illa det kommer bli. Vad man kommer att få offra för att få ett barn till men det är de små värda. Här är min e-post om du kan tänka dig det
  • knytet nr 2

Först en liten nyhet... På fredag blir jag igångsatt! Mina levervärden hade stigit igen och nu tyckte inte läkaren att det var något att vänta på mer. Hon sa att hon hade velat sätta igång mig även utan mina förhöjda levervärden eftersom jag mår som jag gör. På fredag är jag precis 37 fulla veckor så då var det inget att tveka på sa hon... Jag är både glad och otroligt nervös samt STRESSAD! Har inte alls förberett huset för detta än... Skulle ju gå hem från jobbet på fredag så till och med det blev nu väldigt abrupt och konstigt. Men det löser sig! Snart har vi vår lille prins hos oss och jag får må bra igen!

Som en sol: lergigan comp vet jag inte dosen på. Ondansetron tar jag 8mg*2 och primperan supparna minns jag inte. Omeprazol är på 200 eller 250mg tror jag. Haha ingen koll alls känner jag. Jag bara knaprar det som jag blir tillsagd att knapra ;)
    Japp jag tog alla samtidigt!

• Arwen77

Som en sol: låter som en superbra plan! Önskar jag hade varit så förberedd! Lägg gärna ut bra länkar om du hittar!
    Knytet: va skönt att du blir igångsatt! Har du blivit det förra grav? Hoppas det går bra och inte drar ut alltför mkt på tiden!

Imorse kräktes jag så där hemskt så man tappar andan resten av dagen har jag haft jätteont, kramper i magen o känt mig jätteledsen! *snyft*

• Me2

knytet nr 2 : så härligt ! Det kommer gå jätte bra ! Jag var helt överlycklig att de räknade fel på mig, en dag, men sen kom hon ändå inte förrän 37+0

• knytet nr 2

Jag blev igångsatt även förra och blev då "förvarnad" om att det skulle ta lång tid då min kropp var helt omogen (precis som nu)... Den gången tog det 2,5 timme från att vattnet gick (öppen 1cm, cervix var då 2cm) tills dottern var ute. Sista 5cm samt krystning tog 30 minuter....
    Får väl se hur denna gång blir... Men känner mig mer redo för det nu ön vad jag gjorde då!

Svar på tråden Hyperemesis