• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Arwen77

Ja man blir ju såklart orolig när det blöder och gör ont! Läkaren jag träffade hade själv spytt till v 37 så hon förstod nog lite hur jobbigt det var. Hon var gravid igen nu och hade inte mått illa alls. Så olika kan det va sa hon. Självklart kan man ju inte tänka på alla hundratals dagar som är kvar. Man måste ha delmål och även måste jag ha hoppet kvar att det kanske lättar om några veckor. Kanske kanske kanske.....måste hoppas för att orka. Läkaren menade att det bästa vore att acceptera att man kommer att kräkas i 40 v och att allt innan är en bonus. Men jag pallar inte tänka så just nu. Det går bara inte. Då går jag under. Så här var det inte förra grav så jag har ingen erfarenhet och inga direkta strategier för hur jag ska ta mig igenom detta. Jag är helt lost. Helt utelämnad. Bara gråter och gråter idag

• som en sol

Dompans mamma: har du pratat med din läkare om dropp hemma? De borde ju sätta in detta, inte bara vid ketoner, utan också på grund av det lidande som illamående och kräkningar medför. Jag kommer ta upp detta till diskussion med min läkare innan nästa graviditet. Hjärtproblem låter ju inte bra.

Verkar: jag skulle nog inte komma ihåg det i detalj annars, men jag skrev en sammanfattning av min graviditet när jag låg på sjukhuset för dropp. Innan dess kunde jag inte skriva, med då gjorde jag i alla fall det, just med tanke på en eventuell nästa graviditet.

Ni kan använda det jag skrivit och tillämpa det på era egna materialet. Jag lägger ut det för att öka informationen om hyperemesis, det är till för er.

Serla och ni andra som sitter fast i denna mardröm - jag vet hur jobbigt ni har det. Men ni kommer klara av det, för att ni måste. Försök fokusera på att ni får en söt liten bebis i slutändan och stå ut.

• Me2

Skönt Arwen !!

Sitter och sammanfattar mina tidigare graviditeter och letar material att bifoga till BM. Tänkte att det är bäst att sätta igång ifall det skulle gå fort den här gången. Började nästan gråta när jag läser BMs anteckningar från förra graviditeten, det var verkligen fruktansvärt. MEN, jag tog mig igenom det OCH planerar en till. Bara så ni vet.....det är helt klart värt det ! även om det är orättvist att vissa av oss ska råka ut för det här hemska.

• Arwen77

Ja ni är fantastiska som gjort detta flera gånger!! Beundrar er verkligen! Man känner sig inte så stursk när man ligger här i sin ynklighet....

• Dompans mamma

Som en sol: Nej, det har jag inte gjort. Kan man få dropp hemma utan ketoner i urinen? Har börjat typ, flagna på kroppen. Är otroligt torr på vissa ställen. Ska prata med min läkare i morgon. Arwen77: Jag är för svag för att ta mig till datorn idag, så kan inte inboxa dig:/ Gör det i morgon när jag är fullproppad av medicin så jag kan ta mig till läkaren. Den brukar hålla i sig länge. Då kan jag passa på att vara social.

• Arwen77

Dompan: gör så ska du till vårdcentralen? Jag ska ringa dit imorn och försöka få en tid för nytt sjukintyg.

• Dompans mamma
    Arwen77 skrev 2013-04-14 18:40:07 följande:
    Dompan: gör så ska du till vårdcentralen? Jag ska ringa dit imorn och försöka få en tid för nytt sjukintyg.

Arwen77 skrev 2013-04-14 18:40:07 följande:

Nej. Ska till MVC. Har även en läkare där.
Svar på tråden Hyperemesis