• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-08-01 20:20:40 följande:
    Hmm..jag kan inte sova i bh..får panik..men kanske borde lära mig att göra det.

Kolla på apoteket, Dom har haft ngn mjuk bh aktig grejj somman kan sova i. JAg gilalr det ehller i nte men vande mig pga att jag vaknade i mjölkpölar annars. Glömde jag knäppa kunde jag dessutom vakna av att jag satt fast pga att han åt när jag sov..

JO!!! JAg köpte linnen på HM. 2pack. var som en inbyggd BH i. Satt inte åt som en BH gör men ok att sova med. Och man kunde stoppa i sånna där uppsugningsgrejjer i. OCH dom hade amningslöninsg. Hoppas dom finns kvar..

Jag har shoppat ännu mer till liten: Skäms
    http://www.tradera.com/blatt-set-stl-50-ej-sikke-lej-auktion_341783_187310747

....det kan ju bli en kräkbebis... Eller vattenbrist så jag inte kan tvätta?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-08-01 20:09:40 följande:
    Jag känner mig otillräcklig. Vet inte vad som händer...hoppas d inte e depression. Är d bvc man ska prata om sånt med? Eller mvc?
    BVC!
    Sen kan du ju fundera på vad det som får dig att känna så? Situationen? Ngn speciell sak? Sortera. Det ger kontroll..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos
    MissKaos skrev 2013-08-01 21:16:24 följande:
    BVC!
    Sen kan du ju fundera på vad det som får dig att känna så? Situationen? Ngn speciell sak? Sortera. Det ger kontroll..

Tex:
    Hinner inte städa och tvätta
    Orkar inte med min man /det jag TROR min man vill ha
    Hinner inte med mig själv/känner mig inte tillfreds med migsjälv

etc.

Förklarar dåligt
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • LillaLoppanT

Hejhej.. har inte riktigt hängt med här det sista, hoppas ni har förståelse för det :)

Idag kom vi hem från BB.

Tänkte dela med mig av en kort förlossningsberättelse, för den som vill läsa:

Vaknade klockan 05.48 av en värk. förstod direkt att detta var en värk, och helt annorlunda än allt annat jag känt under graviditeten. Gick upp och sen satte värkarna igång tätt redan från början. Bilresan in var ganska jobbig, med täta värkar.
    Kom in till förlossningen strax efter åtta. Blev undersökt, och var då bara öppen 2 cm. Blev lite knäckt och tänkte att detta kommer ta lika lång tid som sist. Med tanke på att jag på hinnsvepningen var öppen 1,5cm, så hade det ju inte hänt mycket.....
    Vid nästa undersökning var jag öppen 4 cm, och det bestäms då att jag ska få spinalbedövning. Tiden det tar fram tills läkaren kommer och sätter bedövningen är riktigt jobbig. När läkaren väl har hunnit komma, så är jag plötsligt öppen 7-8cm, så det går riktigt jäkla fort. Efter att jag fått spinalbedövningen så känns allt mycket lättare. Vilken befrielse!!!
    Vid 10-tiden så är jag fullt öppen... så jag har alltså gått från 2-10 cm på mindre än två timmar.
    Under krystningen så går bebisens värden ner, och dom tar ett blodprov från huvudet. När resultatet på blodprovet kommer, så bestäms det att hon måste ut. Dom sätter då en lätt sugklocka, för att dra ner henne. Hon kommer ner en bit, sen lossnar sugklockan. Då värkarna nu är starkare igen, så sätts inte klockan dit igen. Utan hon får komma ut av egen kraft, och ett litet klipp görs. 10.44 föddes Freja :)

Hennes apgar var 9-10-10 (Storebrors var 2-7-8, så stor skillnad där.)

Vilken jäkla skillnad i hur man kan må efter en förlossning alltså!! Med Lukas så var jag inte människa på flera dagar, hade ett HB på 59 och hur ont som helst efter klippet. Denna gången så känner jag mig pigg. Klippet gör inte ont alls, och HBt är på 122, alltså mer än dubbelt så mycket som sist!

Tror man kan säga att jag fick min revansch iaf :)  
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • LillaLoppanT

Vad konstigt det blev? Ser ni hela inlägget?
    jag testar att posta förlossningsberättelsen igen.

Vaknade klockan 05.48 av en värk. förstod direkt att detta var en värk, och helt annorlunda än allt annat jag känt under graviditeten. Gick upp och sen satte värkarna igång tätt redan från början. Bilresan in var ganska jobbig, med täta värkar.

Kom in till förlossningen strax efter åtta. Blev undersökt, och var då bara öppen 2 cm. Blev lite knäckt och tänkte att detta kommer ta lika lång tid som sist. Med tanke på att jag på hinnsvepningen var öppen 1,5cm, så hade det ju inte hänt mycket.....

Vid nästa undersökning var jag öppen 4 cm, och det bestäms då att jag ska få spinalbedövning. Tiden det tar fram tills läkaren kommer och sätter bedövningen är riktigt jobbig. När läkaren väl har hunnit komma, så är jag plötsligt öppen 7-8cm, så det går riktigt jäkla fort. Efter att jag fått spinalbedövningen så känns allt mycket lättare. Vilken befrielse!!!

Vid 10-tiden så är jag fullt öppen... så jag har alltså gått från 2-10 cm på mindre än två timmar.

Under krystningen så går bebisens värden ner, och dom tar ett blodprov från huvudet. När resultatet på blodprovet kommer, så bestäms det att hon måste ut. Dom sätter då en lätt sugklocka, för att dra ner henne. Hon kommer ner en bit, sen lossnar sugklockan. Då värkarna nu är starkare igen, så sätts inte klockan dit igen. Utan hon får komma ut av egen kraft, och ett litet klipp görs. 10.44 föddes Freja :)

Vilken jäkla skillnad i hur man kan må efter en förlossning alltså!! Med Lukas så var jag inte människa på flera dagar, hade ett HB på 59 och hur ont som helst efter klippet. Denna gången så känner jag mig pigg. Klippet gör inte ont alls, och HBt är på 122, alltså mer än dubbelt så mycket som sist!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • MissKaos
    LillaLoppanT skrev 2013-08-01 21:39:48 följande:
    Vad konstigt det blev? Ser ni hela inlägget?
    jag testar att posta förlossningsberättelsen igen.

Härligt Loppan!
    Och ja det låter som en ENORM skillnad! Att föda är ju ett tufft jobb, men som du hade det sist *brr* skräckupplevelse. Det här låter ju som en bra fl?
  • Vilgot o Lillpyret
    TeddyGirl82 skrev 2013-08-01 04:58:39 följande:
    Hittar den inte..tror jag

Det är den enda som heter så. Sök på "Föräldraledig i Göteborg" så borde den dyka upp.
  • TeddyGirl82

Jag känner mig otillräcklig att inte kunna få henne lugn..

Hon har skrikit sen 19 nu. Börjar misstänka hon har kolik..

• TeddyGirl82
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-08-01 21:51:30 följande:
    Det är den enda som heter så. Sök på "Föräldraledig i Göteborg" så borde den dyka upp.

Får kolla igen
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013