• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • EwMa
    NinaJ skrev 2013-04-13 21:52:32 följande:
    Är beordrad vila liggandes så mycket som möjligt, så jag kommer tyvärr inte att kunna träffas :(

Fy d låter inget vidare...men d e likabra och göra som läkaren säger så man inte riskerar nåt
  • NinaJ

Ganska uttråkad, men skönt att det känns som om jag gör något iallafall :)

• Vilgot o Lillpyret

Hej alla!

Det är bra med mig, om man bortser från en tråkig förkylning. Jag börjar dock bli mer och mer trött, jag är extra känslig och gråter för ingenting. Blir stressad av att en eventuell förlossning närmar sig. Ska på Aurora-samtal på tisdag, det ska bli spännande att se hur jag reagerar på det. Hoppas ju så klart att jag ska vara peppad efter det!

Var inne på Antenatal i helgen på grund av minskade fosterrörelser och det var lite oroande. Fick göra två ctg:n som läkaren inte var nöjd med, de blev inte godkända. Barnmorskor kom in och ruskade om magen för att se om bebisen reagerade och så bad de mig sitta på sidan för att han skulle röra sig mer. Tillslut bestämde vi att jag skulle åka hem några timmar och sedan åka tillbaka till Specialförlossningen på kvällen för att göra ett nytt ctg. Det såg fint ut! Sicken unge, att skrämmas så! 

Jag blir nästan lite avundsjuk på er som går hemma nu (inte på anledningarna!), det börjar bli jobbigt att orka med studierna. Har svårt att hantera stress nu och så vet jag dessutom att en läkare sa till mig för ett tag sedan att jag skulle gå ned i varv (visade symptom som visade på för mycket stress), men hur lätt är det? Jag måste ta hand om min son, jag måste hänga med i skolan och jag måste hantera min oro inför den eventuella förlossningen.

Jag vill gärna ses men beroende på tid (om sonen måste vara med) så får vi se om det passar mig bäst att ses här hemma eller om jag kan ta en fika på stan. 

• NinaJ

Oj vilken oro!!! Förstår att det är jobbigt med stressen, känner igen känslan när man har så mycket man måste fixa innan man är klar, blir ju inte lättare med barn innan som självklart inte går att prioritera bort!

Hur ser det ut? Kan du inte bli sjukskriven på halvtid och läsa om en kurs senare?

Ta hand om dig!

• Vilgot o Lillpyret
    NinaJ skrev 2013-04-15 05:04:07 följande:
    Oj vilken oro!!! Förstår att det är jobbigt med stressen, känner igen känslan när man har så mycket man måste fixa innan man är klar, blir ju inte lättare med barn innan som självklart inte går att prioritera bort!
    Hur ser det ut? Kan du inte bli sjukskriven på halvtid och läsa om en kurs senare?
    Ta hand om dig!
    Tack så mycket! 
    Jag skulle kunna ta ut föräldrapenning två månader innan BF (2,5 v kvar i så fall) men samtidigt så vore det så skönt att få denna termin klar. Då hoppar jag på skolan igen HT -14 och behöver inte tänka på saker som ligger efter mig. Det är den målbild jag haft och sedan är det skönt att få in studiemedel i stället för föräldrapenning som är så mycket lägre. Dessutom är inte försäkringskassan färdiga med beräkning av föräldrapenning, antar att den kommer ligga på samma som tidigare men jag har inte fått något besked. Undrar egentligen när det kommer...

Har ni fått besked från FK? När skickade ni in moderskapsintyget?  
  • EwMa
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-04-15 20:08:33 följande:
    Tack så mycket!  Jag skulle kunna ta ut föräldrapenning två månader innan BF (2,5 v kvar i så fall) men samtidigt så vore det så skönt att få denna termin klar. Då hoppar jag på skolan igen HT -14 och behöver inte tänka på saker som ligger efter mig. Det är den målbild jag haft och sedan är det skönt att få in studiemedel i stället för föräldrapenning som är så mycket lägre. Dessutom är inte försäkringskassan färdiga med beräkning av föräldrapenning, antar att den kommer ligga på samma som tidigare men jag har inte fått något besked. Undrar egentligen när det kommer... Har ni fått besked från FK? När skickade ni in moderskapsintyget?  

Vilgot o Lillpyret skrev 2013-04-15 20:08:33 följande:
    Tack så mycket!  Jag skulle kunna ta ut föräldrapenning två månader innan BF (2,5 v kvar i så fall) men samtidigt så vore det så skönt att få denna termin klar. Då hoppar jag på skolan igen HT -14 och behöver inte tänka på saker som ligger efter mig. Det är den målbild jag haft och sedan är det skönt att få in studiemedel i stället för föräldrapenning som är så mycket lägre. Dessutom är inte försäkringskassan färdiga med beräkning av föräldrapenning, antar att den kommer ligga på samma som tidigare men jag har inte fått något besked. Undrar egentligen när det kommer... Har ni fått besked från FK? När skickade ni in moderskapsintyget?  

Jag har fått mitt besked. Och jag får gå hem om 2 veckor. Skickade in allt på en gång men nu i efterhand hade jag helmre skickat in allt så ttidigt som möjligt. Är ju en djungel me försäkringskassan. Låter som du har fullt upp med allt. Att ses förstår jag helt och hållet att man skjuter på. Jag böir likadan när man har fullt upo på dagarna. Man får prioritera d man måste i livet
  • WeeBee

Jag skickade in papper på min inkomst å arbete för säkert 7 veckor sedan...har inte ens tänkt på att man ska få nått besked tillbaka...men det är klart att man bör få.
    Hur lång tid ska det ta? Å sen för pappan...som inte är erkänd som far förrän efter att bebis är född...hoppas att det går fortare med handläggningen av hans ärende sen!

Angående ev träff så är jag flexibel! kan ses vart som...om ni fortfarande vill ses! Jag känner mig varesig stressad eller fysiskt nedsatt utan mår väldigt bra å ser fram emot resten av graviditeten å även förlossningen...vilket är skönt å nått jag är tacksam för! Tänker fortsätta att vara naivt o-oroad å må bra så länge jag kan!
    Hoppas att ni som fått besvär mår bättre snart eller i alla fall kan känna att det känns okej!

Har en vän som var beräknad till i söndags...träffade henne igår å hon mår väl sådär...hoppas att hennes bebbe hittar ut snart! Är skönt att ha en nära vän som får barn så nära i tiden...blir nog mycke barnsnack å barnvagnspromenader i sommar

• EwMa
    WeeBee skrev 2013-04-17 00:11:06 följande:
    Jag skickade in papper på min inkomst å arbete för säkert 7 veckor sedan...har inte ens tänkt på att man ska få nått besked tillbaka...men det är klart att man bör få. Hur lång tid ska det ta? Å sen för pappan...som inte är erkänd som far förrän efter att bebis är född...hoppas att det går fortare med handläggningen av hans ärende sen! Angående ev träff så är jag flexibel! kan ses vart som...om ni fortfarande vill ses! Jag känner mig varesig stressad eller fysiskt nedsatt utan mår väldigt bra å ser fram emot resten av graviditeten å även förlossningen...vilket är skönt å nått jag är tacksam för! Tänker fortsätta att vara naivt o-oroad å må bra så länge jag kan! Hoppas att ni som fått besvär mår bättre snart eller i alla fall kan känna att det känns okej! Har en vän som var beräknad till i söndags...träffade henne igår å hon mår väl sådär...hoppas att hennes bebbe hittar ut snart! Är skönt att ha en nära vän som får barn så nära i tiden...blir nog mycke barnsnack å barnvagnspromenader i sommar

WeeBee skrev 2013-04-17 00:11:06 följande:
    Jag skickade in papper på min inkomst å arbete för säkert 7 veckor sedan...har inte ens tänkt på att man ska få nått besked tillbaka...men det är klart att man bör få. Hur lång tid ska det ta? Å sen för pappan...som inte är erkänd som far förrän efter att bebis är född...hoppas att det går fortare med handläggningen av hans ärende sen! Angående ev träff så är jag flexibel! kan ses vart som...om ni fortfarande vill ses! Jag känner mig varesig stressad eller fysiskt nedsatt utan mår väldigt bra å ser fram emot resten av graviditeten å även förlossningen...vilket är skönt å nått jag är tacksam för! Tänker fortsätta att vara naivt o-oroad å må bra så länge jag kan! Hoppas att ni som fått besvär mår bättre snart eller i alla fall kan känna att det känns okej! Har en vän som var beräknad till i söndags...träffade henne igår å hon mår väl sådär...hoppas att hennes bebbe hittar ut snart! Är skönt att ha en nära vän som får barn så nära i tiden...blir nog mycke barnsnack å barnvagnspromenader i sommar

Dom har ju som policy att det ska ta en månad att få besked när man söker graviditetspenning. Det gick snabbare efter att man hade ringt ett samtal till dom. Lång kö dock men d har man ju hört från flera om . Härligt weebee att du njuter av din graviditet. Det har jag med börjat göra. Är bara liye rörlighet man ska få in men d e nog lättare sen när man är hemma och försöka vara aktiv annars kommer man få krupp. Känns som man väntar barn på rätt årstid i alla fall och kunna njuta av solen. Träff hinner vi väl med. Jag ska kolla på detta och köra igång nåt så får vi se hur många som är intresserade. Dom som vill kommer. Inget måste. Det är bara kul och få ett ansikte på folk. Men d e ju inga måsten bakom
  • Vilgot o Lillpyret

Nu är beslutet fattat, jag läser klart denna kurs (2,5 vecka kvar) sedan går jag på föräldraledighet! Det känns så skönt! Jag ska ta hand om mig själv, vila, förbereda mig inför förlossningen, göra avslappningsövningar. Har så mycket i mitt huvud nu så det ska bli skönt att få tid till att reflektera. När kursen är över har jag mycket tid till att fika! Skrattande

Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013