• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • Vilgot o Lillpyret
    TeddyGirl82 skrev 2013-08-16 11:32:48 följande:
    Oj vad tiden går.
    Provade idag och lägga henne på mage. Men d var inte poppis just då. Hon e så stark i sin nacke redan.
    Men Ivar verkar klara d galant
    Visst gör den!
    Att ligga på mage är inte särskilt populärt här heller. Han blir väldigt nöjd då han får upp huvudet och orkar hålla kvar det en stund men om det inte går eller om han kämpat på en stund så blir han alldeles trött och börjar skrika.
    Det går dock bättre för honom än vad det gjorde för storebror. Han fick panik på en gång och vände bara ner ansiktet mot golvet. Lille gubben! Det dröjde ända tills han blev 3 månader innan han tyckte att det var okej att ligga på mage. Glad 
  • September2009
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-08-16 11:41:36 följande:
    Jag måste tipsa om en god maträtt som jag gjorde igår.

Bryn vitkål (som du skivat i långa, smala strimlor) och gul lök (som du skivat i lite större bitar) tills de blir mjuka. Tillsätt sugar snaps (som du delat på mitten). Krydda med salt och svartpeppar. Låt detta stå kvar på plattan medan du gör peston.

Mortla färsk basilika och en vitlöksklyfta. Tillsätt rapsolja, riven parmesanost och salt. Blanda väl. 

Lägg vitkålen, löken och sugar snapsen i en skål. Blanda i peston. Strimla skinka och lägg ovanpå. Avsluta med att riva generöst med parmesanost över. Klart! 

Håll utkik på ifall bebisen reagerar på vitkålen och löken, maträtten kan resultera i ett pruttkalas. 

Låter gott! Skulle dock inte våga ta den risken, fick surt lära mig den läxan när jag ammade Joel. Haft stor hjälp nu dock utav Minifom, bara att spruta rakt in i pluttens mun innan amning så är det oftast frid å fröjd!
  • TeddyGirl82
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-08-16 11:41:36 följande:
    Jag måste tipsa om en god maträtt som jag gjorde igår.

Bryn vitkål (som du skivat i långa, smala strimlor) och gul lök (som du skivat i lite större bitar) tills de blir mjuka. Tillsätt sugar snaps (som du delat på mitten). Krydda med salt och svartpeppar. Låt detta stå kvar på plattan medan du gör peston.

Mortla färsk basilika och en vitlöksklyfta. Tillsätt rapsolja, riven parmesanost och salt. Blanda väl. 

Lägg vitkålen, löken och sugar snapsen i en skål. Blanda i peston. Strimla skinka och lägg ovanpå. Avsluta med att riva generöst med parmesanost över. Klart! 

Håll utkik på ifall bebisen reagerar på vitkålen och löken, maträtten kan resultera i ett pruttkalas. 
    Vågar nog inte heller hehe...fast hon har inte reagerat än...här kör vi Sempers magdroppar i ersättningen...om den hjälper eller ej vet jag inte men tar d säkra före d osäkra
  • LillaLoppanT

Freja är en fin dam, hon pruttar minsann inte 😁 (Att hon skiter vid matbordet, låtsas vi inte om) Utom om jag dricker mycket kolsyra, då pruttar hon massor. Så det kan vara värt att vara uppmärksam på.

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • TeddyGirl82
    LillaLoppanT skrev 2013-08-16 13:03:21 följande:
    Freja är en fin dam, hon pruttar minsann inte ? (Att hon skiter vid matbordet, låtsas vi inte om) Utom om jag dricker mycket kolsyra, då pruttar hon massor. Så det kan vara värt att vara uppmärksam på.

Kan vara vishy vattnet jag penslar på hennes kinder ännu som gör d. Torsken ger sig men kvar på kinderna
  • TeddyGirl82

Hur gör ni andra för att få era små att sova? Jag får antingen låta henne sova obekvämt på amningskudden eller ligga btevid henne och hon får snutta tutte samtidigt. Men så fort jag reser mig för att kissa eller nåt så vaknar hon och gråter massor. Det gör så ont i mammahjärtat när hon blir så lessen

• TeddyGirl82

Hur gör ni andra för att få era små att sova? Jag får antingen låta henne sova obekvämt på amningskudden eller ligga btevid henne och hon får snutta tutte samtidigt. Men så fort jag reser mig för att kissa eller nåt så vaknar hon och gråter massor. Det gör så ont i mammahjärtat när hon blir så lessen

• Dannii B

Vi "utsatte Valencia för eldtestet från dag 1. Massa skrik och spring.. musik på och ligga i vagnen Fast ligga på någons bröst är ju favoriten. Mage sover hon gärna på under natten och gääärna så tättinpå det bara går så när man vaknar har man ett avtryck av en bebis på sig

Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013