• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • MissKaos
    Snultan skrev 2013-10-13 10:45:02 följande:
    Inte kul med depression teddygirl, hoppas den går över snart!!

Min son verkar ha sina skrik timmar på kvällarna. Vet inte riktigt vad de är.. om de är magont eller bara att han inte kommer till ro. Kan de ha nåt att göra med att han sover hela dagarna så han blir typ övertrött på kvällen? Eller är de bara sån period nu kanske..

På tisdag blir det bvc, ska bli kul o se vad han väger. Vill att han ska växa i sina kläder :-P även dom minsta är för stora. Lilla plutt!
    Tror alla ungar har en skrikstund på kvällen. Förprogrammerade..

Gulligt att han är så liten. Passar inte ens strl 50?

Hittade min gammla journal från förra fl. Isak vägde 4190 när han föddes. På storken 3660.. Snacka om viktminskning! Då fick jag på honom strl 50 iaf ett tag.

Jag vill med ha min bebis nu! NU!! NUUUU!!! Vill såklart inte den ska komma ut nu, prematurt men ja ni fattar... HUr ser han ut? Vem är han lik? Passar namnet vi har tänkt? Blir storebror glad eller mest bara avis? Vill han amma, eller bara äta flaskkäk? Hur låter han? Och doften. Bebislukten. Nu vet, mitt på huvudet. Där dom luktar mest. Isak luktade vanilj sa min man -så länge jag ammade honom tydligen. Undrar om denna med gör det?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • TeddyGirl82
    Snultan skrev 2013-10-13 10:45:02 följande:
    Inte kul med depression teddygirl, hoppas den går över snart!!

Min son verkar ha sina skrik timmar på kvällarna. Vet inte riktigt vad de är.. om de är magont eller bara att han inte kommer till ro. Kan de ha nåt att göra med att han sover hela dagarna så han blir typ övertrött på kvällen? Eller är de bara sån period nu kanske..

På tisdag blir det bvc, ska bli kul o se vad han väger. Vill att han ska växa i sina kläder :-P även dom minsta är för stora. Lilla plutt!

Nä det är inte kul. Denna känns svår och komma ur. Otillräcklig och allt.

Skriktimma har vår dotter med, fast den börjar bli mindre nu. I början trodde jag att d var typ kolik eller nåt. Men när det börjar ge sig lite så släppte jag den tanken.

vaccineringsdags nästa vecka...lite nervös för det för jag hatar nålar. Tur mannen är med, men jag får väl hålla henne så hon inte ser det som att det är pappa som utsätter henne för det. 

Laddat med Alvedon supp ifall det behövs efteråt i alla fall.        
  • MissKaos

Får du hjälp med depressionen? Viktigtcatt den bryts så snabbt som möjligt. Då minskas risken för återfall. Har du fått råd om vad du kab göra själv? Tex måttlug motion vila etc? Får du samtalsstöd och medicin?

TeddyGirl82 skrev 2013-10-14 07:05:36 följande:

Skriktimma har vår dotter med, fast den börjar bli mindre nu. I början trodde jag att d var typ kolik eller nåt. Men när det börjar ge sig lite så släppte jag den tanken.

vaccineringsdags nästa vecka...lite nervös för det för jag hatar nålar. Tur mannen är med, men jag får väl hålla henne så hon inte ser det som att det är pappa som utsätter henne för det. 

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • TeddyGirl82
    MissKaos skrev 2013-10-14 12:23:48 följande:
    Får du hjälp med depressionen? Viktigtcatt den bryts så snabbt som möjligt. Då minskas risken för återfall. Har du fått råd om vad du kab göra själv? Tex måttlug motion vila etc? Får du samtalsstöd och medicin?

Jag går hos psykologen på bvc. Sen pratat med mannen om hur han får hjälpa till. Ute och går mycket och skingrar tankarna och försöker vara social. För d hjälper mig
  • MissKaos

Det är bra! Jag tycker ibland vc slarvar med behandling. Men det är lätt att säga nör man jobbar i öppenvården vi har ju andra resurser. Psykolog är bra! Bryter det inte så be om medicin det är kemisk hjälp men kan räta upp situationen ganska snabbt. Motion är en av de bästa medicinerns mot måttliga depressioner. Så även ljus! Sömn är ju med viktigt men svårt när det man har barn. Så bra av dig att ta tag i det och att du pratar om det öppet. Depressioner är tunga men behandlingsbara och övergående. Du kommer bli frisk igen.

TeddyGirl82 skrev 2013-10-14 12:36:04 följande:
    Jag går hos psykologen på bvc. Sen pratat med mannen om hur han får hjälpa till. Ute och går mycket och skingrar tankarna och försöker vara social. För d hjälper mig

• TeddyGirl82
    MissKaos skrev 2013-10-14 12:41:50 följande:
    Det är bra! Jag tycker ibland vc slarvar med behandling. Men det är lätt att säga nör man jobbar i öppenvården vi har ju andra resurser. Psykolog är bra! Bryter det inte så be om medicin det är kemisk hjälp men kan räta upp situationen ganska snabbt. Motion är en av de bästa medicinerns mot måttliga depressioner. Så även ljus! Sömn är ju med viktigt men svårt när det man har barn. Så bra av dig att ta tag i det och att du pratar om det öppet. Depressioner är tunga men behandlingsbara och övergående. Du kommer bli frisk igen.

Ja d har jag gett mig sjutton på. Bara mycket på en gång. E en omställning i livet som jag inte var med på
  • MissKaos

Och ett hormonkaos utan dess like!

Ja en enorm omställning. Jag tyckte det var jobbugast när isak gick ner så mkt det var hemskt och sen sov han med många uppvaknanden länge. Jobba och inte gå sova är pissigt..

TeddyGirl82 skrev 2013-10-14 13:00:32 följande:
    Ja d har jag gett mig sjutton på. Bara mycket på en gång. E en omställning i livet som jag inte var med på

• Snultan
    sri skrev 2013-10-13 19:40:03 följande:
    Passa på å njut av att han är liten rätt som det är måste hela garderoben bytas ut;) blir han srikig samma tid varje kväll? Du kan ju kolla på klockan lite o prova lägga honom aldeles innan eller vid första tendens på skrik o gnäll, han kanske bara vill sova, eller låta honom ligga lite på mage över dina knän för att få bort lite luft i magen.
    Jaa, typ. Först så var det runt 23-tiden han började.. nu har det varit runt 20-tiden.. inatt så var han orolig hela natten egentligen, liksom somnade aldrig in ordentligt utan låg och ryckte/lät natten igenom nästan.. äter lite men ofta.. igår kväll/natt så kräktes han också upp det han fick i sig.. 

får se hur denna kvällen blir.. försöker se ett mönster, man försöker ju liksom "läsa av sitt barn" så man kan förstå mera :) 
    Matheus 131002!
  • Snultan
    MissKaos skrev 2013-10-13 21:08:34 följande:
    Tror alla ungar har en skrikstund på kvällen. Förprogrammerade..

Gulligt att han är så liten. Passar inte ens strl 50?
    Ja, de verkar ju onekligen vanligt :)

Haha nä knappt! Vissa bodys sitter OK.. 44 sitter helt klart bäst, dock så köpte jag ett par newbie byxor i strl 44 som är lite stora kring magen. Känns verkligen hopplöst när man skall välja kläder till honom nu :P Svårast med byxor och ytterkläder.. stooooort! :P 
    Matheus 131002!
  • Snultan
    TeddyGirl82 skrev 2013-10-14 07:05:36 följande:

Vet inte vart du bor men jag vet att här där jag bor finns en familjeförskola dit man kan gå med bebis, de är som öppna förskolan fast i mindre grupper och för föräldrar som har depression, eller är orolig på nå sätt eller bara vill undvika stora grupper.. något du hört om? 

har en bekant som går där (i kville) som fått mycket hjälp där.  
    Matheus 131002!
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013