• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • TeddyGirl82

Ännu en natt när man vaknar 3-4 gånger av att hon gnäller efter nappen. har aldrig varit sån förr, har vart såhär i snart 2 veckor till och från. Plus att hon sover längre på morgonen. Är väl nån utvecklingsfas som gör d. har beställt babysleep kudde så hon kan sova på sidan utan att tippa över. Måste prova så det inte blir massa tjat om att hon är platt på ena sidan hela tiden. med den kan man ju variera sig.

Borde sova mer, men ser denna tiden ¨på morgonen som min egentid, svårt att få det annars.

idag blir det babymassage på BVC, ska bli kul och lära sig lite och kunna göra det på henne på kvällarna.     

• sri

Så skönt, hoppas det håller i sig o tänk på att rapa är viktigt om han blir sån, min höll på hela natten mer eller mindre i natt men det var jag berädd på då jag åt brunabönor m fläsk igår, han är rätt känslig mot gasbildande mat har jag märkt, så paprika, lök och dessverre choklad går bort.men jag är så trött på nätterna så det tar en stund innan jag kopplar att det är rapa som behövs så då hinner ju han vakna o är vaken en stund sen m det gör väl inget igentligen.

Snultan skrev 2013-10-16 00:03:02 följande:
    Nu har det vänt han pruttar o bajjar bra hehe, minifomen verkar ha hjälpt. Nu har iaf de där gnälliga timmarna upphört. Så skönt. O han börjar va vaken mer på dagarna oxå o äta mer. Ja de kommer väl gå upp o ner med sånt där men får va nöjd för stunden Nu sover han sött i min famn
    Matheus 131002!

• sri

Hur äter era små? Jag ammar o erik är snart 3 månader o har äntligen börjar få matningarna med 3-4 timmar emellan. Dock även nattitid, så i regel vaknar han alltid minst 3 gåner varje natt. På ett sett tycker jag det är rätt skönt då det som max gick 2 timmar mellan ammningarna på storasyrran, fastäver med henne ca 3 ggr varje natt.

• Vilgot o Lillpyret

Jag ammar också och jag vet faktiskt inte hur ofta Ivar äter. I början var det 1-1,5 timme mellan varje måltid men nu är det väldigt oregelbundet. Ibland vill han ha direkt efter att han precis ätit klart från båda tuttarna, ibland räcker det med bara den ena och ibland går det många timmar emellan. Vissa nätter sover han sig igenom (då äter han vid 00-tiden och sedan vaknar han runt 06 och är hungrig) och andra får jag mata flera gånger. Numer tittar jag aldrig på klockan om han vaknar på natten, jag blir bara stressad då. 

• MissKaos

Har en fixerad bebis redan nu 32+3. Bra socker 4, 6 och sf mått mitt på kurvan. Son och min mor var med. Kul! Vi shoppade lite och mamma köpte en bebis present. .isak fick en bok och en ny badanka. Mamma köpte sig örhänge ploppar och jag fick ny nässpray. .

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Filippaa88

"Jo jag förstår din tanke. Var ett bra tips. Men vill inte gräva ner mig mer, det är lätt man gör d när man träffar andra med samma "problem" känner jag."

TeddyGirl82 jag tror det är bra att man pratar om det högt, oavsett om man gör det i grupper/på träffar eller såhär i forum. Jag tyckte det hjälpte mig mycket iallafall. Jag är gravid med mitt första barn så har ingen erfarenhet v förlossningsdep, däremot har jag åkt in och ut ur graviddep under hela graviditeten. Aldrig haft tendenser till dep innan så det är jobbigt, särskilt den där känslan av otillräcklighet. Men vad bra att det börjar kännas bättre, är väl det man får trösta sig med, att det BLIR bättre. Kanske låter för klyschigt men kämpa på! Så ska du se att det blir bättre

• Snultan
    sri skrev 2013-10-16 13:34:39 följande:
    Så skönt, hoppas det håller i sig o tänk på att rapa är viktigt om han blir sån, min höll på hela natten mer eller mindre i natt men det var jag berädd på då jag åt brunabönor m fläsk igår, han är rätt känslig mot gasbildande mat har jag märkt, så paprika, lök och dessverre choklad går bort.men jag är så trött på nätterna så det tar en stund innan jag kopplar att det är rapa som behövs så då hinner ju han vakna o är vaken en stund sen m det gör väl inget igentligen.

Aa försöker alltid rapa men de är inte alltid han gör det. Men nu har magknipet gått över nu är han nöjd även på kvällarna

Dock har överskottskräkningarna börjat. Dock tycker jag det är lite konstigt att ibland så kommer det en ganska lång stund efter mat. O då tycker jag det är ganska mycket som kommer. Han verkar inte bry sig alls o annars äter han som han ska o går upp i vikt men jag har läst att de kan va nåt med magmunnen som måste opereras. Står på vårdguiden att de inte ska spruta ut ur munnen men de tycker jag de gör. Iofs har han legat på rygg de två ggr de blivit så (annars kommer de precis efter han ätit) så de kanske är naturligt att de "sprutar" då.. men man blir ju lite fundersam. Ska ta upp det med vår bvc sköterska iaf!
    Matheus 131002!
  • Snultan

Måste ta upp detta igen. Läste precis en forum tråd om detta med kaskadkräkningar. Nån som har erfarenhet?

Det stod iaf att det inte är normalt och att man alltid ska kolla upp det. Så ska ringa bvc och fråga. För detta har nu hänt två ggr att han kräks mycket verkligen de kommer på hela kläderna, kudden, handduken..

Blää

Matheus 131002!
  • LillaLoppanT
    Snultan skrev 2013-10-17 10:14:40 följande:
    Måste ta upp detta igen. Läste precis en forum tråd om detta med kaskadkräkningar. Nån som har erfarenhet?

Det stod iaf att det inte är normalt och att man alltid ska kolla upp det. Så ska ringa bvc och fråga. För detta har nu hänt två ggr att han kräks mycket verkligen de kommer på hela kläderna, kudden, handduken..

Blää
    Att det händer enstaka gånger är ingen fara. Kan vara luft i magen, som gör att det blir galet, eller att man lixom råkar trycka ihop bebisen i fel tillfälle, eller vad som helst.
    Me om kaskadkräkningarna plötsligt blir väldigt vanliga, då bör man nog kolla upp det.
    Så jag tror inte du behöver oroa dig :)

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013