• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • Chickie

Hur ser ni alla på förlossningen denna gång? Är ni nervösa/lugna/spända...? Hur var er första förlossning?

Jag har börjat tänka mer och mer på detta och bläddrade igår i gamla föda-böcker, bl.a en av Gudrun Abascal, och istället för att bli lugn blev jag mer och mer nervös :S Födde med endast lustgas sist och vet inte om jag kommer att klara av det igen. Minns att jag dagarna efter förlossningen var så oerhört lättad att det hela var över och att jag kunde ta vad som helst nu - sömnlöshet, smärta efter operationen (fick sys för tredje gradens sprickningar) osv, nu skulle jag iaf inte behöva uppleva förlossningen igen.

Och nu ska jag det snart igen...

Hur tänker och funderar ni kring det? Hur gjorde ni med smärtlindring sist och hur tänker ni göra denna gången?    

• TeddyGirl82
    Chickie skrev 2013-07-03 09:35:17 följande:

Hur ser ni alla på förlossningen denna gång? Är ni nervösa/lugna/spända...? Hur var er första förlossning?

Jag har börjat tänka mer och mer på detta och bläddrade igår i gamla föda-böcker, bl.a en av Gudrun Abascal, och istället för att bli lugn blev jag mer och mer nervös :S Födde med endast lustgas sist och vet inte om jag kommer att klara av det igen. Minns att jag dagarna efter förlossningen var så oerhört lättad att det hela var över och att jag kunde ta vad som helst nu - sömnlöshet, smärta efter operationen (fick sys för tredje gradens sprickningar) osv, nu skulle jag iaf inte behöva uppleva förlossningen igen.

Och nu ska jag det snart igen...

Hur tänker och funderar ni kring det? Hur gjorde ni med smärtlindring sist och hur tänker ni göra denna gången?    

Då jag inte gått igenom nån så e jag rätt rädd nu när d e så nära. Jag e rädd att jag inte ska palla med det för jag är sån kontroll människa. Och att jag ska ha så ont att man ger upp. Vet inte helt hundra om jag vill ha epidural som jag skrivit i mina önskemål. Det är en läskig situation känner jag nu. Men samtidigt vill jag bara att d ska hända.
  • Chickie
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 09:51:47 följande:

Då jag inte gått igenom nån så e jag rätt rädd nu när d e så nära. Jag e rädd att jag inte ska palla med det för jag är sån kontroll människa. Och att jag ska ha så ont att man ger upp. Vet inte helt hundra om jag vill ha epidural som jag skrivit i mina önskemål. Det är en läskig situation känner jag nu. Men samtidigt vill jag bara att d ska hända.

Just det, fick för mig att alla hade barn innan här men så är ju inte fallet :) Hoppas jag inte skrämde upp någon nu med min historia!

Jag var nära att ge upp och ta epidural men då övertalade min man mig att testa lustgas vilket var det bästa som hänt mig. Det hjälpte bara såååå bra. Efter det var det mycket lättare. Och jag upplevde krystfasen väldigt, väldigt positivt. Så underbart fantastiskt det var att känna hur kroppen bara tog tag i mig och fick mig att krysta och vråla som Tarzan (ej av smärtan utan av kraften som tog över min kropp!)

Det värsta för mig var punkten där jag "gav upp" och ville ha epidural tror jag. Nästa gång ska jag nog inte låta det gå så långt innan jag testar någon smärtlindring.

Om man får komma med lite råd då som någon som gått igenom det, skulle jag säga att jag också är kontrollmänniska och var orolig över det. Det som hjälpte mig var att verkligen KONCENTRERA mig på andningen. Då kände jag mig lite mer i kontroll. Andades ut och in låååångsamt och kontrollerat vid varje värk. Använde även TENS-maskin för att känna att jag kunde göra något och inte var helt utom kontroll.

Hjälpte just mig själv genom att försöka tänka på de positiva bitarna från förlossningen   
  • Dannii B

Sicken trafik det var här. Hinner inte med riktigt. TeddyGirl82...final countdown är över. ..nu är det lånad tid. Fy vad träligt. Misströsta inte. ..jag kommer förmodligen också gå över tiden. Har 20 dagar kvar och den virvlar ff runt som ingenting i magen på mig. Inga som helst känningar. . måste vara en bra värd. Är ensam med sonen idag och funderar på vad man kan göra. Slottskogen är inte ett alternativ. För många backar, en heeel del övervikt både fram och bak. 4H Gården i Tuve..nån som vet ngt om den??

• MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 09:51:47 följande:

Jag hade n eBRA förlossning. MED EDA! Min son föddes med apgar 10-10-10 ändå! HAde lustgas och fick typ tandläkarbedövning i f***n. Suveränt! Fick några stygn men det gjorde inte ont och det var inte ngt stort problem efteråt heller. 
    Jag ser fram emot att få föda igen!
    Kontrollförlust -jag var ju kung ju! ALLA gjorde ju som jag sa. Dom tom matad mig med glass *s* Jo jag bad BM göra det och hon matade snällt även om det tydligen inte är så vanlgit att folk ska äta under förlossningen. Men jag har hållt på mkt med idrott så jag vet ju att det hjälper med energi både mot smärta och att man 2tar slut".
    Man orkar MYCKET mer än man tror. Kroppen kan föda. Du har kontroll för du är kroppen, det är bara en annan kontroll.
    Det gör ont. JA! Och upplevelsen av smärta är väldigt olika för olika individer. Be BM om hjälp att hantera den. Och bra att du vågar vara rädd. MAn kan inte jobba med sin rädsla om man inte erkänner den. Försök nagla ner exkat vad du är rädd för, då gör du rädslan mindre. Att tappa kontrollen över vad? Bajs? Skrik? Annat?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • TeddyGirl82
    Dannii B skrev 2013-07-03 10:27:13 följande:
    Sicken trafik det var här. Hinner inte med riktigt. TeddyGirl82...final countdown är över. ..nu är det lånad tid. Fy vad träligt. Misströsta inte. ..jag kommer förmodligen också gå över tiden. Har 20 dagar kvar och den virvlar ff runt som ingenting i magen på mig. Inga som helst känningar. . måste vara en bra värd. Är ensam med sonen idag och funderar på vad man kan göra. Slottskogen är inte ett alternativ. För många backar, en heeel del övervikt både fram och bak. 4H Gården i Tuve..nån som vet ngt om den??

Ja, nu är det lånad tid snart. Och idag mår jag inget vidare. Är jätteoroligt för bebisen rör sig inte alls på samma sätt, det är bara ibland jag känner hur det trycket utåt, den kan ju ligga med benen mot min rygg och då känner man ju inte så mycket...och d e väl mycket sömn där inne nu innan vad som komma ska. Men blir d ingen ändring kommer jag ringa förlossningen under dagen och fråga vad man ska göra...
    MissKaos skrev 2013-07-03 10:57:54 följande:

Jag hade n eBRA förlossning. MED EDA! Min son föddes med apgar 10-10-10 ändå! HAde lustgas och fick typ tandläkarbedövning i f***n. Suveränt! Fick några stygn men det gjorde inte ont och det var inte ngt stort problem efteråt heller. 
    Jag ser fram emot att få föda igen!
    Kontrollförlust -jag var ju kung ju! ALLA gjorde ju som jag sa. Dom tom matad mig med glass *s* Jo jag bad BM göra det och hon matade snällt även om det tydligen inte är så vanlgit att folk ska äta under förlossningen. Men jag har hållt på mkt med idrott så jag vet ju att det hjälper med energi både mot smärta och att man 2tar slut".
    Man orkar MYCKET mer än man tror. Kroppen kan föda. Du har kontroll för du är kroppen, det är bara en annan kontroll.
    Det gör ont. JA! Och upplevelsen av smärta är väldigt olika för olika individer. Be BM om hjälp att hantera den. Och bra att du vågar vara rädd. MAn kan inte jobba med sin rädsla om man inte erkänner den. Försök nagla ner exkat vad du är rädd för, då gör du rädslan mindre. Att tappa kontrollen över vad? Bajs? Skrik? Annat?
    Jag är väl rädd för att man ska ha massa ont, att bebisen ska bli stressad och att allt måste gå snabbt och sen vilken smärtlindring man ska ha. Men som ni säger, BM är ju där för att stötta en genom allt och då får man försöka ta till sig det. Det är ju inte första förlossningen bm är med om förhoppningsvis.

• SusannneL

Där dom bygger dom nya lägenheterna :)

MissKaos skrev 2013-07-03 08:47:24 följande:
    Välkommna!

Var?

• solskenstjejen

Nu har jag gjort min sista arbetsdag på över ett år. Kändes en aning konstigt att lämna över alla uppdrag till kollegorna.

Är inte så nervös inför förlossningen faktiskt. Jag skall göra allt för att få föda "normalt".
    Första fl slutade i akut kejsarsnitt och det är inget jag helst upplever igen. Andra fl födde jag normalt så nu siktar jag på det igen.

Vart har ni tänkt föda? Vi åker till Mölndal (om det finns plats) båda barnen är födda där och jag har varit nöjd.

• TeddyGirl82
    solskenstjejen skrev 2013-07-03 16:59:36 följande:
    Nu har jag gjort min sista arbetsdag på över ett år. Kändes en aning konstigt att lämna över alla uppdrag till kollegorna.

Är inte så nervös inför förlossningen faktiskt. Jag skall göra allt för att få föda "normalt".
    Första fl slutade i akut kejsarsnitt och det är inget jag helst upplever igen. Andra fl födde jag normalt så nu siktar jag på det igen.

Vart har ni tänkt föda? Vi åker till Mölndal (om det finns plats) båda barnen är födda där och jag har varit nöjd.

Spelar ingen roll..beror på¨vart platsen finns men är nog inställd på östra mest
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013