• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • Chickie
    solskenstjejen skrev 2013-07-03 16:59:36 följande:
    Vart har ni tänkt föda? Vi åker till Mölndal (om det finns plats) båda barnen är födda där och jag har varit nöjd.
    Östra är närmast men Mölndal verkar ha flest enkelrum och det var där jag föddes själv så hade inte haft något emot det. Min man vill önska sig Östra då det blir kortare resväg fram och tillbaka om han inte får sova över. 
  • MissKaos
    SusannneL skrev 2013-07-03 16:49:55 följande:
    Där dom bygger dom nya lägenheterna :)

ÅH! Supernära mig Bor på övre kviberg. I husen bakom fotbollsplanerna från dig sett. Då kan man kanske få promenadsällskap såmåningom!
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 11:04:36 följande:
    Jag är väl rädd för att man ska ha massa ont, att bebisen ska bli stressad och att allt måste gå snabbt och sen vilken smärtlindring man ska ha. Men som ni säger, BM är ju där för att stötta en genom allt och då får man försöka ta till sig det. Det är ju inte första förlossningen bm är med om förhoppningsvis.

Okej.
    Då kan du ju ta orosmomenten ett och ett:
    Stressad bebis: Vad händer då?  Jo barnet plockas ut via kejsarsnipan. MAn har övervakning på både dig och barnet. Så ser man att barnet blir för stressat så agerar personalen.

Smärta: Inget KUL. Men man får smärtlindring. Finns det något du kan göra för att lindra smärtan? Tex andas? PAss på nu att öva på andningen kanske? Andra saker? När ska din man be om extra smärtilndring etc?
    BM: ÄR det Bm första förlossning så har du tur! För då har du ju även en extra erfaren BM där som handleder.

(Gissar av ditt kontrollbehov att dessa tankeövnignar kan vara bra)

Jag födde på Ös sist. Kunnig personal. Grymma var dom! Råkade hiva ut uskan en gång. Nackdel: när vi kom in stod jag i fönstret och tittade på PK huset (psykiatrin) och såg ngn kollega. Tänka på jobb vid förlossningen. Sådär. Glömde det sedan.  KOmmer åka dit igen. Det gock snabbt och åka bil med värkar är inte min ide om kul..
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MoonFlight

Alla våra 3 är födda på Mölndal och det är planen även denna gång fast jag egentligen ska till Trollhättan, men har lika långt till båda ställena så får väl se vart det finns plats.
    Har bara kört på lustgas och det är planen även denna gång om allt går som det ska.

• TeddyGirl82
    MissKaos skrev 2013-07-03 17:10:47 följande:

ÅH! Supernära mig Bor på övre kviberg. I husen bakom fotbollsplanerna från dig sett. Då kan man kanske få promenadsällskap såmåningom!

Okej.
    Då kan du ju ta orosmomenten ett och ett:
    Stressad bebis: Vad händer då?  Jo barnet plockas ut via kejsarsnipan. MAn har övervakning på både dig och barnet. Så ser man att barnet blir för stressat så agerar personalen.

Smärta: Inget KUL. Men man får smärtlindring. Finns det något du kan göra för att lindra smärtan? Tex andas? PAss på nu att öva på andningen kanske? Andra saker? När ska din man be om extra smärtilndring etc?
    BM: ÄR det Bm första förlossning så har du tur! För då har du ju även en extra erfaren BM där som handleder.

(Gissar av ditt kontrollbehov att dessa tankeövnignar kan vara bra)

Jag födde på Ös sist. Kunnig personal. Grymma var dom! Råkade hiva ut uskan en gång. Nackdel: när vi kom in stod jag i fönstret och tittade på PK huset (psykiatrin) och såg ngn kollega. Tänka på jobb vid förlossningen. Sådär. Glömde det sedan.  KOmmer åka dit igen. Det gock snabbt och åka bil med värkar är inte min ide om kul..
    Ja det var bra tips. Vill både det ska komma igång och inte liksom. För man e lite rädd för allt nytt men samtidigt ser man fram emot d.
  • MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 18:10:47 följande:
    Ja det var bra tips. Vill både det ska komma igång och inte liksom. För man e lite rädd för allt nytt men samtidigt ser man fram emot d.
    Skräckblandad förtjusning... Ja efter det där läskiga så har man en bebis! Märklig känsla att det där lilla saken är ens ansvar när den ligger där helt försvarslös och pliarar. Eller sover. MInns vilken beskyddarinstrinkt som vaknade!
    Hoppas det drar igång inatt nu så du slipper tänka på det. JAg jagade upp mig det sista vet jag. Fick för mkt tid att tänka. Var kolugn sen sa min smarta BM att Det där är en STOR bebis osv.
    Bebisen är ofta lite lugnare precis innan förlossningen drar igång, visst skrev du ngt om det?

Jag har ju skitlångt kvar! NU börjar jag längta..

HAr så dåligt samvete: har ont i halsen. Ont i skallen och det kliar i öronen. Har inte feber (tur) känner mig mer en mindre utslagen ändå. Kommer intepalla jobba imorgon. Duktig Flicka Syndromet slår till = dåligt samvete.. Sjuk utan feber, bah lixom! Graviditeten gör väl sitt till man orkar mindre.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • TeddyGirl82
    MissKaos skrev 2013-07-03 19:21:27 följande:
    Skräckblandad förtjusning... Ja efter det där läskiga så har man en bebis! Märklig känsla att det där lilla saken är ens ansvar när den ligger där helt försvarslös och pliarar. Eller sover. MInns vilken beskyddarinstrinkt som vaknade! Hoppas det drar igång inatt nu så du slipper tänka på det. JAg jagade upp mig det sista vet jag. Fick för mkt tid att tänka. Var kolugn sen sa min smarta BM att Det där är en STOR bebis osv. Bebisen är ofta lite lugnare precis innan förlossningen drar igång, visst skrev du ngt om det? Jag har ju skitlångt kvar! NU börjar jag längta.. HAr så dåligt samvete: har ont i halsen. Ont i skallen och det kliar i öronen. Har inte feber (tur) känner mig mer en mindre utslagen ändå. Kommer intepalla jobba imorgon. Duktig Flicka Syndromet slår till = dåligt samvete.. Sjuk utan feber, bah lixom! Graviditeten gör väl sitt till man orkar mindre.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Ja den jar varit mycket lugnarr idag. Men sen var d full rulle och så ett tag. Och nu sover den tror jag. Vill d händrr inatt så får min bror rätt när fomk tror den tittar ut e så nyfiken på vad d e för nåt där inne
  • MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 19:46:45 följande:

Ja den jar varit mycket lugnarr idag. Men sen var d full rulle och så ett tag. Och nu sover den tror jag. Vill d händrr inatt så får min bror rätt när fomk tror den tittar ut e så nyfiken på vad d e för nåt där inne

*tänker*
    Jag tippar på en bebis...  Spännande att se vem det är därinne.

Jag har kickboxningshow i min mage. Och det kurrar, låter som om bebisen morrar därinne? En tigerunge?
  • TeddyGirl82
    MissKaos skrev 2013-07-03 19:53:07 följande:
    *tänker* Jag tippar på en bebis...  Spännande att se vem det är därinne. Jag har kickboxningshow i min mage. Och det kurrar, låter som om bebisen morrar därinne? En tigerunge?
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Ja d e spännande och om d e en tjej eller kille. Förbannad halsbränna och bara gnäll. Suck. Nu blur d snart vräkning så man kan bli trevlig igen ;)
  • MissKaos
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-03 20:04:44 följande:

Ja d e spännande och om d e en tjej eller kille. Förbannad halsbränna och bara gnäll. Suck. Nu blur d snart vräkning så man kan bli trevlig igen ;)

Skriv en vräkningsorder och tugga i dig? Och hoppas ungen kan läsa?

Lys med ficklampa nerifrån och ropa "gå mot ljuset" ?

*försöker muntra upp Teddy*
  • TeddyGirl82
    MissKaos skrev 2013-07-03 20:18:55 följande:
    Skriv en vräkningsorder och tugga i dig? Och hoppas ungen kan läsa? Lys med ficklampa nerifrån och ropa "gå mot ljuset" ? *försöker muntra upp Teddy*

Hehe tack. Det är tur man kan gnälla lite här. Lovar jag inte är så gnällig annars. E väldugt glad. Skrattar jämt ;)
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013