• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • LillaLoppanT

Jag skall föda på Varbergs sjukhus.
    Födde min son där för fyra år sedan, eftersom den BM jaghade då lovordade varberg. Blev väldigt väl omhändertagen och känner mig trygg i att åka dit igen.

Min första förlossning var vääääldigt jobbig, och jag har varit tveksam till att göra om en vaginal förlossning. Redan efter min förra förlossning, så nämnde personalen på Varberg för mig att jag kunde gå på Auroura-samtal hos dem, och jag blev "lovad" ett så kallat "snittkontrakt", vilket i pricip innebär att jag har rätt att avbryta och få snitt, om jag känner att det behövs.

Så nu när jag blev gravid igen,, så valde jag att vända mig till varberg för aurora-samtal, eftersom jag kände mig orolig att östra skulle neka mig snittkontrakt.
    Så för min del blir det att åka dit, och det känns jättebra! 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
  • Vilgot o Lillpyret

Hej alla!

Hur går det? Känner du något än, TeddyGirl82? Nu borde det ploppa ut fler bebisar här snart!

Min lille kille är nu 10 dagar gammal och allt fungerar jättebra. Hade lite problem med amningen i några dagar (spricka vid bröstvårtan) men nu fungerar det. Han sover, äter och bajsar. Kan ligga själv en hel del om dagarna men är väldigt tuttig om nätterna. Då har han svårt för att somna. Han äter varannan timme men konstigt nog känner jag mig inte låst. Jag tror att det beror på att jag denna gång inte har ont vid amningen (längre). Då min äldste son var liten och jag ammade honom så grät jag för att det gjorde så ont. Det gjorde ont i hela mig då jag såg att han ville ha mat igen. Skönt att slippa det nu!

Med kroppen går det bra nu, den börjar återhämta sig. Har haft väldigt ont i underlivet (sprack och sydde både i vagina och i ena blygdläppen), särskilt då jag kissat... Jag rekommenderar er att köpa Zylocain-salva! Det är en bedövningssalva som är helt fantastisk! Utan den vet jag inte hur jag hade klarat mig. Men nu har det i alla fall blivit mycket bättre, så skönt! Har däremot kvar en mystisk, tryckande tyngdkänsla som sitter över klitoris. Den kommer helt plötsligt och det känns som att allt ska ramla ner. Det är inte skönt! Jag har kollat runt lite och det är tydligen vanligt att känna så, och det är väl inte konstigt efter att man pressat ut en bebis. Trodde först att det kunde vara urinvägsinfektion men nu vet jag att det inte är det.

Utöver det onda så är det fantastiskt att ha en liten bebis igen. Det är så mysigt! Tänk att ni alla snart kommer få era små att snusa på. Bebisdoft är ju det godaste som finns!

Här kommer lite bilder på mitt underverk:

Ivar på BB.

På väg hem i det stoora babyskyddet.

Hälsar på fantastiska och stolta storebror Vilgot.

Myser hos pappa.

Den nyaste bilden på Ivar, tagen igår.

• WeeBee

Hej!
    Jag har haft fullt upp ett tag nu. Avslutat jobbet, försökt träffa vänner, fixat med hemmet, tränat å besökt släkten i samband med begravning.
    Känns verkligen som att semestern är välkommen nu!

Jag har ju inte heller varit med om nån förlossning tidigare...men jag är inte alls rädd...ser fram emot det med spänning! Vill verkligen veta vad det är alla pratar om å hur jag själv kommer att tackla upplevelsen. Ser det som en utmaning som jag absolut, nästan mer än nått annat, VILL gå igenom.

Kan hända att jag är naivt ovetande...men jag ser i alla fall fram emot att få reda på vad det är för något!

Lovar att vara ärlig i min återgivelse efteråt...hehe...hur min föreställning stod sig i jämförelse med upplevelsen.

• TeddyGirl82

Vilgot o lillpyret: nä känner ingenting. Är redan rätt uppgiven och får va gravid ett tag till. Suck

• TeddyGirl82
    WeeBee skrev 2013-07-04 00:56:06 följande:
    Hej!
    Jag har haft fullt upp ett tag nu. Avslutat jobbet, försökt träffa vänner, fixat med hemmet, tränat å besökt släkten i samband med begravning.
    Känns verkligen som att semestern är välkommen nu!

Jag har ju inte heller varit med om nån förlossning tidigare...men jag är inte alls rädd...ser fram emot det med spänning! Vill verkligen veta vad det är alla pratar om å hur jag själv kommer att tackla upplevelsen. Ser det som en utmaning som jag absolut, nästan mer än nått annat, VILL gå igenom.

Kan hända att jag är naivt ovetande...men jag ser i alla fall fram emot att få reda på vad det är för något!

Lovar att vara ärlig i min återgivelse efteråt...hehe...hur min föreställning stod sig i jämförelse med upplevelsen.

Hehe ska med vara ärlig i min berättelse med upplevelsen av förlossningen.
  • Dannii B
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-07-03 23:15:22 följande:
    Hej alla! Hur går det? Känner du något än, TeddyGirl82? Nu borde det ploppa ut fler bebisar här snart! Min lille kille är nu 10 dagar gammal och allt fungerar jättebra. Hade lite problem med amningen i några dagar (spricka vid bröstvårtan) men nu fungerar det. Han sover, äter och bajsar. Kan ligga själv en hel del om dagarna men är väldigt tuttig om nätterna. Då har han svårt för att somna. Han äter varannan timme men konstigt nog känner jag mig inte låst. Jag tror att det beror på att jag denna gång inte har ont vid amningen (längre). Då min äldste son var liten och jag ammade honom så grät jag för att det gjorde så ont. Det gjorde ont i hela mig då jag såg att han ville ha mat igen. Skönt att slippa det nu! Med kroppen går det bra nu, den börjar återhämta sig. Har haft väldigt ont i underlivet (sprack och sydde både i vagina och i ena blygdläppen), särskilt då jag kissat... Jag rekommenderar er att köpa Zylocain-salva! Det är en bedövningssalva som är helt fantastisk! Utan den vet jag inte hur jag hade klarat mig. Men nu har det i alla fall blivit mycket bättre, så skönt! Har däremot kvar en mystisk, tryckande tyngdkänsla som sitter över klitoris. Den kommer helt plötsligt och det känns som att allt ska ramla ner. Det är inte skönt! Jag har kollat runt lite och det är tydligen vanligt att känna så, och det är väl inte konstigt efter att man pressat ut en bebis. Trodde först att det kunde vara urinvägsinfektion men nu vet jag att det inte är det. Utöver det onda så är det fantastiskt att ha en liten bebis igen. Det är så mysigt! Tänk att ni alla snart kommer få era små att snusa på. Bebisdoft är ju det godaste som finns! Här kommer lite bilder på mitt underverk: Ivar på BB. På väg hem i det stoora babyskyddet. Hälsar på fantastiska och stolta storebror Vilgot. Myser hos pappa. Den nyaste bilden på Ivar, tagen igår.  

Guuud vad mysigt... han är jättefin. Nu vill jag ha min knodd.. vill oxå ha massa ont och föda nuuu Sköt om dig/ er så syns vi när våra är ute
  • Dannii B

Bor i Mölndal så det blir Mölndals. Fick både 1:an och 2:an där så jag kör nog på samma spår. Underbara sommar tack för att du skiner med din sol och värmer oss med denna . Ska det vara såhär hela sommaren??

• TeddyGirl82
    Dannii B skrev 2013-07-04 11:17:43 följande:
    Bor i Mölndal så det blir Mölndals. Fick både 1:an och 2:an där så jag kör nog på samma spår. Underbara sommar tack för att du skiner med din sol och värmer oss med denna . Ska det vara såhär hela sommaren??

Ska ju bli varmare nu i helgen.. så d kommer nog värme
  • SusannneL

Jag tänkte börja köpa saker till bebis nu.
    Täcke & kudde tex, vart har ni köpt det?
    Såg att dom på Ikea "rekommenderas" från 12 månader =/
    Och på föräldrautb så visade dom en kudde som var ganska så stor och ganska så tjock också.
    (Man skulle lägga typ halva bebisen på den..)
    Minns inte vart dom sa att den där kudden såldes men de va väl nån bebis affär..

Tips på nödvändigaste sakerna mottages =)
    Vi bor trångt så jag vill bara köpa det nödvändigaste!
    Ni som har barn sen tidigare har säkert bra råd till mig =,)

• LillaLoppanT
    SusannneL skrev 2013-07-04 14:42:42 följande:
    Jag tänkte börja köpa saker till bebis nu.
    Täcke & kudde tex, vart har ni köpt det?
    Såg att dom på Ikea "rekommenderas" från 12 månader =/
    Och på föräldrautb så visade dom en kudde som var ganska så stor och ganska så tjock också.
    (Man skulle lägga typ halva bebisen på den..)
    Minns inte vart dom sa att den där kudden såldes men de va väl nån bebis affär..

Tips på nödvändigaste sakerna mottages =)
    Vi bor trångt så jag vill bara köpa det nödvändigaste!
    Ni som har barn sen tidigare har säkert bra råd till mig =,)

Jag köpte täcke på Gekås... funkar fint. (Använde iofs bara filt till sonen i början). Den har "standardmått" 100x130. Täcket på Ikea har dock lite andra mått, så isåfall måste du köpa ikeas påslakan.
    Kudden på Gekås var dock på tok för hög, så det rekommenderar jag att du köper i en babyaffär. Fråga dem vilken som ska vara till nyfödd.

Dessa grejer köpte jag dock för över fyra år sedan, så det kan ju vara annorlunda med måtten och så nu.

Tips på nödvändiga saker är sjukt svårt, för alla upplever det olika... När frågan ställs: Vad var det mest onödiga du köpte till bebis, så svarar folk så himla olika, vissa skriver saker som jag personligen hade jättestor nytta av.

Ett tips som jag tycker är bra, är en bärsele, (helst en ergonomisk) för om du får en bebis som inte vill ligga själv, utan bara vara nära, så kan du ha den i bärselen, samtidigt som du får händerna fria till att göra annat. 
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ LUKAS ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013