LillaLoppanT skrev 2013-07-04 14:51:26 följande:
Jag köpte täcke på Gekås... funkar fint. (Använde iofs bara filt till sonen i början). Den har "standardmått" 100x130. Täcket på Ikea har dock lite andra mått, så isåfall måste du köpa ikeas påslakan.
Kudden på Gekås var dock på tok för hög, så det rekommenderar jag att du köper i en babyaffär. Fråga dem vilken som ska vara till nyfödd.
Dessa grejer köpte jag dock för över fyra år sedan, så det kan ju vara annorlunda med måtten och så nu.
Tips på nödvändiga saker är sjukt svårt, för alla upplever det olika... När frågan ställs: Vad var det mest onödiga du köpte till bebis, så svarar folk så himla olika, vissa skriver saker som jag personligen hade jättestor nytta av.
Ett tips som jag tycker är bra, är en bärsele, (helst en ergonomisk) för om du får en bebis som inte vill ligga själv, utan bara vara nära, så kan du ha den i bärselen, samtidigt som du får händerna fria till att göra annat.
MissKaos skrev 2013-07-04 14:56:13 följande:
Babyproffsen köpte jag kudde på till stora killen. Täcke: JAg köpte ett på Ullared. Det var sådär tyckte jag så jag klippte sönder ett gammalt och sydde ett. Påslakan, Ullared.. Nödvändigt är väl det nog olika vad man tycker. Babyskydd till bilen -även vid taxiresa hem från BB behövs ju det. Något att ta på barnet och någon pyjamas. Sängplats hemma, spjälsäng.. Vagn. Blöjjor och tvättlappar. Jag köper "torra" tvättlappar och använder olja från köket typ solros eller raps. Det fungerar bra till rengöring och lämnar bebisens hud mjuk och go. Kanske vill du ha babywatcher? JAg använde hårdliften till vagnen som sovplats inne. Antingen sov kotten i vagnen i tvättstugan -ligger inteill kökte här -bäst sov han när torktumlaren gick.. Eller så kunde jag bära den med mig. Vi har enbabysitter som kan göras som en liten gunga den användes frekvent med från ngn vecka tror jag. Iom att man kunde fälla ner den så den blev som en vagga så var det bra (la då kudden från barnvagnen i) Några filtar i olika tjocklek. AmningsBH och inlägg till Bhn så det inte blir så blött. Kanske en amningströjja? En filt att täcka soffan men hade jag. Det var bra! För jag läckte mjölk och det gjorde ju bebisen med. ibland. Plastad frotte (ullared, finns hemma med men dyrare) till vagn och säng.
Badbalja och termometer.
Babygym? -behövs eg inte när man kommer hem från BB men åker man till Ullared som vi gjorde är det ju billigare.
Amningskudde!
Vi har köpt en emmaljunga edge duo barnvagn & bilstol har vi hyrt.
Och en sån liten baby säng som man har intill sängen.
Vet inte vilka mått man ska ha på täcket o så. (?)
Och i början behövs nog bara nån filt kan jag tänka mig.
O så 2 paket blöjor, check! =,)
Min kompis köpte också ett täckte, från ikea som hon klippte av o sydde till sin son nu.
Babygym har vi ett ärvt =)
Har endast köpt 2 bodysar i klädväg hittills.
Börjar känna mig lite stressad över att det är så mycket som fattas =/
Tittade på lite saker som min moster hade hemma idag.
Men hon hade visst lånat ut det och fått tillbaka sakerna fläckiga & noppriga.
Känns inte så kul att ta emot till vårat första barn.
Då vill man ju gärna ha fräscha saker... =/
Blir dyrt nu när man väntat så länge med att köpa allt.