• EwMa

Gravid i Göteborg 2013

Eftersom vi blev fler och fler tog jag mig friheten att starta en ny tråd från våran gamla.
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m67435211.html

Här samlas vi och pratar om våra upplevelser och tankar kring våra graviditeter. Ny som gammal är välkommen. Ingen fråga eller diskussion är för dum.

Har även lagt till våran BF lista, Vi kan ju fylla på den allt eftersom.

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m68898959.html

Vi har en spännande resa framför oss!   

• Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013
  • MissKaos
    SusannneL skrev 2013-07-04 14:42:42 följande:
    Jag tänkte börja köpa saker till bebis nu.
    Täcke & kudde tex, vart har ni köpt det?
    Såg att dom på Ikea "rekommenderas" från 12 månader =/
    Och på föräldrautb så visade dom en kudde som var ganska så stor och ganska så tjock också.
    (Man skulle lägga typ halva bebisen på den..)
    Minns inte vart dom sa att den där kudden såldes men de va väl nån bebis affär..

Tips på nödvändigaste sakerna mottages =)
    Vi bor trångt så jag vill bara köpa det nödvändigaste!
    Ni som har barn sen tidigare har säkert bra råd till mig =,)

Babyproffsen  köpte jag kudde på till stora killen.  Täcke: JAg köpte ett på Ullared. Det var sådär tyckte jag så jag klippte sönder ett gammalt och sydde ett. Påslakan, Ullared..  Nödvändigt är väl det nog olika vad man tycker. Babyskydd till bilen -även vid taxiresa hem från BB behövs ju det. Något att ta på barnet och någon pyjamas. Sängplats hemma, spjälsäng.. Vagn. Blöjjor och tvättlappar. Jag köper "torra" tvättlappar och använder olja från köket typ solros eller raps. Det fungerar bra till rengöring och lämnar bebisens hud mjuk och go. Kanske vill du ha babywatcher? JAg använde hårdliften till vagnen som sovplats inne. Antingen sov kotten i vagnen i tvättstugan -ligger inteill kökte här -bäst sov han när torktumlaren gick.. Eller så kunde jag bära den med mig. Vi har enbabysitter som kan göras som en liten gunga den användes frekvent med från ngn vecka tror jag. Iom att man kunde fälla ner den så den blev som en vagga så var det bra (la då kudden från barnvagnen i) Några filtar i olika tjocklek. AmningsBH och inlägg till Bhn så det inte blir så blött. Kanske en amningströjja? En filt att täcka soffan men hade jag. Det var bra! För jag läckte mjölk och det gjorde ju bebisen med. ibland. Plastad frotte (ullared, finns hemma med men dyrare) till vagn och säng.
    Badbalja och termometer.
    Babygym? -behövs eg inte när man kommer hem från BB men åker man till Ullared som vi gjorde är det ju billigare.
    Amningskudde!
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • SusannneL
    LillaLoppanT skrev 2013-07-04 14:51:26 följande:
    Jag köpte täcke på Gekås... funkar fint. (Använde iofs bara filt till sonen i början). Den har "standardmått" 100x130. Täcket på Ikea har dock lite andra mått, så isåfall måste du köpa ikeas påslakan.
    Kudden på Gekås var dock på tok för hög, så det rekommenderar jag att du köper i en babyaffär. Fråga dem vilken som ska vara till nyfödd.

Dessa grejer köpte jag dock för över fyra år sedan, så det kan ju vara annorlunda med måtten och så nu.

Tips på nödvändiga saker är sjukt svårt, för alla upplever det olika... När frågan ställs: Vad var det mest onödiga du köpte till bebis, så svarar folk så himla olika, vissa skriver saker som jag personligen hade jättestor nytta av.

Ett tips som jag tycker är bra, är en bärsele, (helst en ergonomisk) för om du får en bebis som inte vill ligga själv, utan bara vara nära, så kan du ha den i bärselen, samtidigt som du får händerna fria till att göra annat. 
    MissKaos skrev 2013-07-04 14:56:13 följande:

Babyproffsen  köpte jag kudde på till stora killen.  Täcke: JAg köpte ett på Ullared. Det var sådär tyckte jag så jag klippte sönder ett gammalt och sydde ett. Påslakan, Ullared..  Nödvändigt är väl det nog olika vad man tycker. Babyskydd till bilen -även vid taxiresa hem från BB behövs ju det. Något att ta på barnet och någon pyjamas. Sängplats hemma, spjälsäng.. Vagn. Blöjjor och tvättlappar. Jag köper "torra" tvättlappar och använder olja från köket typ solros eller raps. Det fungerar bra till rengöring och lämnar bebisens hud mjuk och go. Kanske vill du ha babywatcher? JAg använde hårdliften till vagnen som sovplats inne. Antingen sov kotten i vagnen i tvättstugan -ligger inteill kökte här -bäst sov han när torktumlaren gick.. Eller så kunde jag bära den med mig. Vi har enbabysitter som kan göras som en liten gunga den användes frekvent med från ngn vecka tror jag. Iom att man kunde fälla ner den så den blev som en vagga så var det bra (la då kudden från barnvagnen i) Några filtar i olika tjocklek. AmningsBH och inlägg till Bhn så det inte blir så blött. Kanske en amningströjja? En filt att täcka soffan men hade jag. Det var bra! För jag läckte mjölk och det gjorde ju bebisen med. ibland. Plastad frotte (ullared, finns hemma med men dyrare) till vagn och säng.
    Badbalja och termometer.
    Babygym? -behövs eg inte när man kommer hem från BB men åker man till Ullared som vi gjorde är det ju billigare.
    Amningskudde!
    Vi har köpt en emmaljunga edge duo barnvagn & bilstol har vi hyrt.
    Och en sån liten baby säng som man har intill sängen.
    Vet inte vilka mått man ska ha på täcket o så. (?)
    Och i början behövs nog bara nån filt kan jag tänka mig.
    O så 2 paket blöjor, check! =,) 

Min kompis köpte också ett täckte, från ikea som hon klippte av o sydde till sin son nu.
    Babygym har vi ett ärvt =) 

Har endast köpt 2 bodysar i klädväg hittills.
    Börjar känna mig lite stressad över att det är så mycket som fattas =/

Tittade på lite saker som min moster hade hemma idag.
    Men hon hade visst lånat ut det och fått tillbaka sakerna fläckiga & noppriga.
    Känns inte så kul att ta emot till vårat första barn.
    Då vill man ju gärna ha fräscha saker... =/

Blir dyrt nu när man väntat så länge med att köpa allt. 
  • SusannneL

Förresten!!  I kläd storlek, bör man köpa 50 eller 56 ?
    Känns som 50 kommer passa så kort tid men de e ju inge kul att ha alldeles för stora kläder heller? =/ 

• TeddyGirl82

Vi har nog köpt allt, onödigt med säkert...dock inte babygym.
    Kläder har vi köpt mycket vitt och då i storlek 56-62 tror jag det är mellan...kommer inte ihåg. Det är jättesvårt, och det finns så mycket sött. Men mycket känns som man kommer få sen när bebisen är ute, det är ju mest kläder som kommer användas i början känns det som.  

• SusannneL
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-04 15:49:23 följande:
    Vi har nog köpt allt, onödigt med säkert...dock inte babygym.
    Kläder har vi köpt mycket vitt och då i storlek 56-62 tror jag det är mellan...kommer inte ihåg. Det är jättesvårt, och det finns så mycket sött. Men mycket känns som man kommer få sen när bebisen är ute, det är ju mest kläder som kommer användas i början känns det som.  
    Vart har du köpt täcke o sånt? =)
  • MissKaos
    SusannneL skrev 2013-07-04 15:21:18 följande:
    Förresten!!  I kläd storlek, bör man köpa 50 eller 56 ?
    Känns som 50 kommer passa så kort tid men de e ju inge kul att ha alldeles för stora kläder heller? =/ 

Köp bådadera. MIn son hade knappt 50 alls. Dessutom vil man nog inte dra ut en liten baby i affärer när strl 50 är förlitet.
    Jag tycker man kan vika upp ärmsluten på bodys och nerekanten på byxorna i värsta fall.
    Kanske 4 set i varje strl + ett antal pyjamaser + hjälmmössa.
    Villervalla rear just nu. På hagagatan. Är personligen väldigt kär i deras kläder..  Lindex är bra med men smått i strl. Deras nya linje Lilttlephant får mig att bli alldeles sjuks sugen på shopping..
    Fler blöjjor! HAr du hämtat ut gratispaketet från Libero? Anmäl dig och gör det annas. Tror det finns rabattkuponger på blöjjor.
    Ingen panik, allt går att lösa! I värsta fall får du skicka ut gubben men en inköpslista när du är på BB. Dock, man vill ju tvätta sängkläder et.

Mått på täcke: Vet ej. Det är standard tror jag. Jag och Loppan har samma täcke tror jag och mitt har passat i alla påslakan.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

¨

Mina fynd från igår på Villervalla. JAg ska ju ha i december så en overall i 50/56 på 70% rea kändes ju bra.. Den och pyjamasen (70%)och mössan (50%)och fleecetröjjan(50%) kommer från outleten nere vid järntorget. Resterande är 30% rean på stora butiken.

• TeddyGirl82
    SusannneL skrev 2013-07-04 16:08:53 följande:
    Vart har du köpt täcke o sånt? =)

Täcke, lakan, spjälskydd köpte vi på Gekås, men spjälskyddet är inte som jag vill ha d, inte så roligt. Jag e ju tokig i Nalle Puh så hoppas kunna hitta nåt sött sådant sen istället och kunna variera mig även om d e onödigt :P

Kudde köpte vi först med på Gekås, men den kändes så tjock och hög, så köpte den på IKEA istället att ha i början istället.  
  • MissKaos
    Vilgot o Lillpyret skrev 2013-07-03 23:15:22 följande:
    Hej alla!

Hur går det? Känner du något än, TeddyGirl82? Nu borde det ploppa ut fler bebisar här snart!

Min lille kille är nu 10 dagar gammal och allt fungerar jättebra. Hade lite problem med amningen i några dagar (spricka vid bröstvårtan) men nu fungerar det. Han sover, äter och bajsar. Kan ligga själv en hel del om dagarna men är väldigt tuttig om nätterna. Då har han svårt för att somna. Han äter varannan timme men konstigt nog känner jag mig inte låst. Jag tror att det beror på att jag denna gång inte har ont vid amningen (längre). Då min äldste son var liten och jag ammade honom så grät jag för att det gjorde så ont. Det gjorde ont i hela mig då jag såg att han ville ha mat igen. Skönt att slippa det nu!

Med kroppen går det bra nu, den börjar återhämta sig. Har haft väldigt ont i underlivet (sprack och sydde både i vagina och i ena blygdläppen), särskilt då jag kissat... Jag rekommenderar er att köpa Zylocain-salva! Det är en bedövningssalva som är helt fantastisk! Utan den vet jag inte hur jag hade klarat mig. Men nu har det i alla fall blivit mycket bättre, så skönt! Har däremot kvar en mystisk, tryckande tyngdkänsla som sitter över klitoris. Den kommer helt plötsligt och det känns som att allt ska ramla ner. Det är inte skönt! Jag har kollat runt lite och det är tydligen vanligt att känna så, och det är väl inte konstigt efter att man pressat ut en bebis. Trodde först att det kunde vara urinvägsinfektion men nu vet jag att det inte är det.

Utöver det onda så är det fantastiskt att ha en liten bebis igen. Det är så mysigt! Tänk att ni alla snart kommer få era små att snusa på. Bebisdoft är ju det godaste som finns!

Här kommer lite bilder på mitt underverk:

Ivar på BB.

Jag bara tittar på bilden och *åhhhhh* LÄNGTAR herrejösses så fin han är Vill MED ha NU!
  • SusannneL
    MissKaos skrev 2013-07-04 16:24:40 följande:

Köp bådadera. MIn son hade knappt 50 alls. Dessutom vil man nog inte dra ut en liten baby i affärer när strl 50 är förlitet.
    Jag tycker man kan vika upp ärmsluten på bodys och nerekanten på byxorna i värsta fall.
    Kanske 4 set i varje strl + ett antal pyjamaser + hjälmmössa.
    Villervalla rear just nu. På hagagatan. Är personligen väldigt kär i deras kläder..  Lindex är bra med men smått i strl. Deras nya linje Lilttlephant får mig att bli alldeles sjuks sugen på shopping..
    Fler blöjjor! HAr du hämtat ut gratispaketet från Libero? Anmäl dig och gör det annas. Tror det finns rabattkuponger på blöjjor.
    Ingen panik, allt går att lösa! I värsta fall får du skicka ut gubben men en inköpslista när du är på BB. Dock, man vill ju tvätta sängkläder et.

Mått på täcke: Vet ej. Det är standard tror jag. Jag och Loppan har samma täcke tror jag och mitt har passat i alla påslakan.
    Åh va fina kläder du hittat!

Asså är Lindex små i storlekarna? Då kanske bodyn jag fyndade på Lindex rea i strl 50 är alldeles för litet.
    Han får kanske ha den att åka hem i eller nåt så han hinner använda den en liten stund iaf.
    Om det inte kommer ut en bjässe! ;D Hahah

Nä jag har inte hämtat nåt gratis paket.
    Har sett att det finns flera såna gratis paket. Men det står att man måste skriva ut och jag har ingen skrivare :/
    Blöjorna passade jag på att köpa med erbjudande 60:- rabatt (ett paket gratis blev det).
     Men får nog skaffa fler som du säger ;P
    TeddyGirl82 skrev 2013-07-04 16:41:18 följande:

Täcke, lakan, spjälskydd köpte vi på Gekås, men spjälskyddet är inte som jag vill ha d, inte så roligt. Jag e ju tokig i Nalle Puh så hoppas kunna hitta nåt sött sådant sen istället och kunna variera mig även om d e onödigt :P

Kudde köpte vi först med på Gekås, men den kändes så tjock och hög, så köpte den på IKEA istället att ha i början istället.  

Kanske får ta mig en tripp till Gekås! Mannen vill ändå ha nya strumpor också. Hahah ;D

Svar på tråden Gravid i Göteborg 2013