• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (Lata Anna)

Jaha, här hamnade jag i soffan med ett glas vin och en liten ostbricka istället för vid skrivbordet... Ikväll blir det panerad schnitzel, kom inte på något annat, ville inte ha färs idag igen.
    Tog en sväng genom stan och köpte en snygg topp till imorgon då vi ska åka bort över dagen, måste hitta tid att uppdatera min garderob! Men jag drar nog medvetet ut på det då jag först vill komma i bättre form...

Anonym (o) skrev 2013-03-08 14:28:08 följande:

Tack så mycket längesedan jag gick ner nu så det är skönt att det släppt lite nu iaf. Jo problemet börjar på fredagen när jag börjar plocka till mig smågodis. Tar alltid för mycket! 100gr är ju ingenting när det gäller lösviktsgodis sen börjar jag mumsa på det när jag kommer hem och kan inte sluta förrän det är helt slut även om jag mår lite illa av det... så jag borde hålla mig borta från det ett tag. Dricker man vin så är jag jättesugen på allt dagen efter och bryr mig inte lika mycket vad jag stoppar i mig och i vilken mängd.
    Hade också tänkt att ev köpa lite mörk choklad och så har jag hört att det finns sockerfri lakrits, ska leta efter det.
    Ja, vi får väl se hur det går ikväll. Jag känner mig inte alls sugen nu iallafall, men det kanske kommer sen. Åkte ner både lösgodis, glass, salta pinnar och chips i korgen och så valde jag och sonen tre mögelostsorter som vi testade nu, men de räknar jag inte som "godis" utan som ett bra mellanmål. Sedan finns det ostbågar och ännu mer chips i skåpet från förra helgen....
    Anonym skrev 2013-03-08 14:48:24 följande:
    Eller så kan du och resten av din familj välja att avstå från att äta skit?
    Ja, vi avstår också skitmat 80% av fallen.

• Anonym (o)

TS: håller du dig till 100gr så kan du ju vara nöjd det fixar du!

Ikväll har jag ätit räksallad och nu så här på kvällen bär, yoghurt  och öl korv faktiskt. Mycket gott! hittade osockrad lakrits och choklad som är "lowcarb" och utan vanligt socker ska jag mumsa på imorgon. Ett träningspass står också med på schemat.

• Anonym (Också lat)
    Anonym (o) skrev 2013-03-08 20:01:52 följande:

TS: håller du dig till 100gr så kan du ju vara nöjd det fixar du!

Ikväll har jag ätit räksallad och nu så här på kvällen bär, yoghurt  och öl korv faktiskt. Mycket gott! hittade osockrad lakrits och choklad som är "lowcarb" och utan vanligt socker ska jag mumsa på imorgon. Ett träningspass står också med på schemat.

Vad är det för lakrits? Vet du om den går att beställa online :)
  • Anonym (o)
    Anonym (Också lat) skrev 2013-03-08 20:59:01 följande:
    Vad är det för lakrits? Vet du om den går att beställa online :)

de Bron heter den jag köpte den på ica men jag tror nog att den kanske kan beställas på nätet.
  • Anonym (Lata Anna)

Godmorgon! Hur gick det för er igår ang. godiset? Här gick det väl sådär, åt nog ganska mycket... Får se vad vågen säger på måndag.

• Anonym (o)

Åt inget (borsett från ölkorven) och nu visade vågen upp igenRynkar på näsan ibland är det svårt att hålla motivationen uppe.

Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-09 08:45:16 följande:
    Godmorgon! Hur gick det för er igår ang. godiset? Här gick det väl sådär, åt nog ganska mycket... Får se vad vågen säger på måndag.
  • Anonym (o)

Hmm efter träningen vägde jag mindre än jag gjorde på morgonen! ja kroppens vägar äro outgrundliga

Ikväll blev jag bortbjuden på vinkväll. Hade tänkt att hålla men man vill ju vara lite social också. Det största utmaningen blir ju imorgon när man blir så sugen på allt. 

• Anonym (o)

Tyckte jag var duktig och åt inget godis och chips i lördags när jag var bortbjuden.. men igår kunde jag inte hålla mig. Åt uppp chokladkakan( en lchf-kaka men ändå) och lakritsen.
    62,5kg idag trist... men nu är det nya tag och vem vet vad som händer i veckan med vikten

hur har det gått för er andra?  

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-11 11:18:14 följande:
    Tyckte jag var duktig och åt inget godis och chips i lördags när jag var bortbjuden.. men igår kunde jag inte hålla mig. Åt uppp chokladkakan( en lchf-kaka men ändå) och lakritsen.
    62,5kg idag trist... men nu är det nya tag och vem vet vad som händer i veckan med vikten

hur har det gått för er andra?  
    Inte bra här.... ska väga mig varje dag nu den här veckan och skippa socker helt en period. Vägde... 60,6kg idag... ung. som startvikten.... :-/ Om jag uppdaterar vikten här varje dag så kanske jag drar mig för att trycka i mig skräp hela helgen Obestämd

Min bihåla spökar fortfarande och började blöda igår, men det har blivit bättre nu idag igen. Om det inte har förändrats ytterligare till det bättre på onsdag så kommer jag gå till läkare och kräva biopsi alt. röntgen av bihålan för att utesluta det värsta (som skulle kunna vara cancer..??) Usch, att man ens tänker så. Men jag förbereder mig alltid på det värsta antar jag. Förhoppningsvis är det bara stress som utlöst det hela. Så nej, inga promenader så länge det är så här kallt! Var ute flera timmar i minusgrader i lördags och efter det blev tanden/bihålan sämre så försöker vara inne så mycket som möjligt. Har tenta imorgon också, så ska fortsätta plugga på! Och inte tänka på allt runt omkring Skrikandes På det så ska vår son opereras på torsdag, så det är mycket just nu.
  • Anonym (o)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-11 12:25:19 följande:
    Inte bra här.... ska väga mig varje dag nu den här veckan och skippa socker helt en period. Vägde... 60,6kg idag... ung. som startvikten.... :-/ Om jag uppdaterar vikten här varje dag så kanske jag drar mig för att trycka i mig skräp hela helgen Obestämd

Min bihåla spökar fortfarande och började blöda igår, men det har blivit bättre nu idag igen. Om det inte har förändrats ytterligare till det bättre på onsdag så kommer jag gå till läkare och kräva biopsi alt. röntgen av bihålan för att utesluta det värsta (som skulle kunna vara cancer..??) Usch, att man ens tänker så. Men jag förbereder mig alltid på det värsta antar jag. Förhoppningsvis är det bara stress som utlöst det hela. Så nej, inga promenader så länge det är så här kallt! Var ute flera timmar i minusgrader i lördags och efter det blev tanden/bihålan sämre så försöker vara inne så mycket som möjligt. Har tenta imorgon också, så ska fortsätta plugga på! Och inte tänka på allt runt omkring Skrikandes På det så ska vår son opereras på torsdag, så det är mycket just nu.

Usch då vad du har mycket tråkigt nu starkt av dig att ändå orka tänka på vikten.

Ja jag tror på det att väga sig varje dag för det ger ändå en indikation om man ätit rätt eller inte och man låter det inte gå för långt. 
Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!