• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-14 12:31:30 följande:
    Tack så mycket för alla lyckönskningar! Lillgubben sover nu, själva operationen gick bra men han kommer nog ha lite ont nu efteråt. Både jag och sambon är jättetrötta, men det blir en lugn dag idag och imorgon.
    Tyvärr så känns min tand sämre idag Får ev gå tillbaka till tandläkaren nästa vecka... Men det kanske är bra för vikten.

Grattis till minus (#1)! Du måste vara i toppform snart!
    Skönt att höra att allt gick bra och hoppas lillgrabben känner sig bättre snart {#emotions_dlg.flower}

Igår blev det äntigen träning igen för mig. Sprang ner till friskis och svettis och köpte träningskort och hem igen. Skippade kollegan då han bor på landet och min pannlampa låg i en flyttkartong någonstans. Totalt 5.5 km. Inte så långt, men med tanke på att det var -10 så känns det ändå helt ok

Vågen visade 55.3 idag men jag tror det är vätska. Jag känner mig torr (om läpparna, i hyn mm) så jag ska dricka mycket vatten idag är tanken. Den här kalla luften är ju inte heller så bra för hyn, både jag och lill-tjejen ser helt fnasiga ut. Jag vill ha vår NUUUU!
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-15 06:36:53 följande:
    Skönt att höra att allt gick bra och hoppas lillgrabben känner sig bättre snart {#emotions_dlg.flower}

Igår blev det äntigen träning igen för mig. Sprang ner till friskis och svettis och köpte träningskort och hem igen. Skippade kollegan då han bor på landet och min pannlampa låg i en flyttkartong någonstans. Totalt 5.5 km. Inte så långt, men med tanke på att det var -10 så känns det ändå helt ok

Vågen visade 55.3 idag men jag tror det är vätska. Jag känner mig torr (om läpparna, i hyn mm) så jag ska dricka mycket vatten idag är tanken. Den här kalla luften är ju inte heller så bra för hyn, både jag och lill-tjejen ser helt fnasiga ut. Jag vill ha vår NUUUU!
    Jag vill också ha vår NUUU!! Är snö här nu igen, så tråkigt. Och jag kan inte vara ute alls när det är så kallt så länge min bihåla håller på. Idag ska vi bara vara hemma och bygga lego och mysa

Oj, då är du snart i målvikt antar jag! Grattis! Jag hoppas att du fortsätter hänga här ändå Skäms Märker du någon skillnad på löpning? Jag vill också börja springa sen i vår, förhoppningsvis har jag gått ner lite då så att det blir lättare att springa!

Hann inte städa alla rummen i onsdags så det får bli mitt sidoprojekt idag förutom att underhålla sonen. Får uppdatera senare ikväll om hur det gått med godiset.... Har som vanligt massa godis hemma inför helgen, glass, chips och ostbågar....

• Anonym (lchf)

Ääntligen verker det röra på sig, - 0,4 kg. Inte mycket kanske men jag har ju stått still så länge nu.

Idag blir det städning inför helgen, lite planering till maken eftersom han ska ta hand om barn och hushåll hela helgen och det är han verkligen inte van vid (jag hade köpt färdig gulashsoppa till dem och han frågade om vår fyramånaders också kunde äta det om man mosade). Blir att skriva lappar om allt. Är hundvakt idag också så då måste det bli några promenader men det känns motigt nu när termometern visar -21,8.

Och grattis Anonym (#1)!   

• Anonym (o)

Jag som är en riktigt hönsmamma kan bara tänka mig hur det skulle kännas om min plutt skulle opereras... men nu gick det ju bra klart inte roligt att han kan få lite ont men ni får ta en lugn och skön helg och rå om honom.

En del viktnedgång här läser jag bra tjejer!

Jag väger idag 61,5 så jag har också gått ner och i helgen blir det inget godis what so ever! det är jag helt inställd på.       

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-15 07:57:29 följande:
    Jag vill också ha vår NUUU!! Är snö här nu igen, så tråkigt. Och jag kan inte vara ute alls när det är så kallt så länge min bihåla håller på. Idag ska vi bara vara hemma och bygga lego och mysa

Oj, då är du snart i målvikt antar jag! Grattis! Jag hoppas att du fortsätter hänga här ändå Skäms Märker du någon skillnad på löpning? Jag vill också börja springa sen i vår, förhoppningsvis har jag gått ner lite då så att det blir lättare att springa!

Hann inte städa alla rummen i onsdags så det får bli mitt sidoprojekt idag förutom att underhålla sonen. Får uppdatera senare ikväll om hur det gått med godiset.... Har som vanligt massa godis hemma inför helgen, glass, chips och ostbågar....

Ja, fy det är så trist med denna snö, men nu skiner solen och det är ganska milt (runt fem minus). Jag ska ta dottern och gå en långpromenad i solen och passa på att handla lite mat.

Jag har ingen målvikt men 53 kg är mitt absoluta minimum. Vid 54 kommer jag börja bromsa, men jag tror inte jag kommer att komma ner dit, så jag är inte orolig.

Ang godiset du har hemma, du kanske ska göra portionspåsar med 100 gram i varje (då det är ditt max) och sen bara äta en påse. Öppnar man en stor påse är det lätt att bara fortsätta äta. Och drick en kopp te om du blir för sugen, det brukar ge med sig lite då.
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-15 08:15:53 följande:
    Ääntligen verker det röra på sig, - 0,4 kg. Inte mycket kanske men jag har ju stått still så länge nu.

Idag blir det städning inför helgen, lite planering till maken eftersom han ska ta hand om barn och hushåll hela helgen och det är han verkligen inte van vid (jag hade köpt färdig gulashsoppa till dem och han frågade om vår fyramånaders också kunde äta det om man mosade). Blir att skriva lappar om allt. Är hundvakt idag också så då måste det bli några promenader men det känns motigt nu när termometern visar -21,8.

Och grattis Anonym (#1)!   

Vad ska du åka på för kul?
  • Anonym (lchf)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-15 14:27:56 följande:

Vad ska du åka på för kul?

Haha, såg att det ser ut som jag ska åka bort i helgen. Jag ska börja jobba varannan helg, så jag är hemifrån 9 timmar på lördag och 10 timmar på söndag. Ska bli skönt att börja jobba lite smått, får se hur skönt maken kommer att ha hemma Tungan ute
  • Anonym (#1)
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-15 14:32:07 följande:

Haha, såg att det ser ut som jag ska åka bort i helgen. Jag ska börja jobba varannan helg, så jag är hemifrån 9 timmar på lördag och 10 timmar på söndag. Ska bli skönt att börja jobba lite smått, får se hur skönt maken kommer att ha hemma Tungan ute
    Men jobba kan vara som semester det också, speciellt om man jämför med att vara hemma med barnen. Jag har jobbat halvtid ett tag och det har varit rena lyxen, haha
  • Anonym (Lata Anna)

Vad skönt (lchf) att vågen börjat röra på sig! Ibland tror jag att kroppen stannar upp och "stabiliserar" sig på en vikt ett tag för att sedan kunna gå ner lite till, men det är frustrerande! Du är jätteduktig som inte har gett upp utan verkligen fortsatt kämpa med både maten och alla dina långa promenader!

Grattis (o) till minskningen! Hur gick det igår med godisförbudet? Här gick det väl faktiskt skapligt måste jag säga, vad jag själv tycker. Bakade en nyttig variant av kladdkaka som jag tyckte var helt okej. Åt halva igår (mellis + efterrätt). På kvällen efter middagen tog jag en kula lättglass till. Jag åt ca 30g ostbollar, lite mögelost men dock alldeles förmycket jordnötter.. Men hellre jordnötter än chips känner jag ändå. Ska väga mig på måndag igen, känner att jag måste gå efter måndagsvikten, annars blir det inte riktigt rätt då jag nog går ner mycket vätska i veckan.

Ikväll är jag bjuden till en inflyttningsfest hos en väninna som jag har tackat ja till. Ska bara stanna några timmar så följer inte med ut vidare sen, orkar inte vara bakis efter allting som varit och är inte speciellt sugen på att dansa. Imorgon kommer min mamma också som ska vara "barnvakt" nästa vecka då sonen måste vara hemma från FSK till iallafall torsdag.

Aja, får väl se hur det går med mat/godis idag då..... Har ätit ett kokt ägg, en stor blomkålsbit med ost och en liiiten bit nyttig kladdkaka till frukost redan... Nice kombo va

Min tand är mycket bättre!! Förmodligen har jag pressat käkarna på något sätt pga all stress så att just den tanden blivit belastad och nu bara släpper det. Skönt!! Hoppas nu verkligen att det försvinner helt... Så idag ska vi vara ute lite i friska (kyliga) luften! Sonen behöver verkligen komma ut då han varit inne två dagar nu.

Sorry för långt inlägg! Ha en fortsatt trevlig helg på er Äpple

• Anonym (o)

Haha ja det var en lite lustig kombo till frukost!  va skönt att du är bättre i tanden sådant är så frustrerande.
    ja jag har inte ätit något godis och ska inte göra det i helgen heller. Tycker inte det är värt det för då går jag upp allt jag kämpat för att gå ner i veckan. Får nog vänta med att äta godis tills jag gått ner några kilon till. Men jag är faktiskt inte ens sugen!

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-16 18:54:36 följande:
    Haha ja det var en lite lustig kombo till frukost!  va skönt att du är bättre i tanden sådant är så frustrerande.
    ja jag har inte ätit något godis och ska inte göra det i helgen heller. Tycker inte det är värt det för då går jag upp allt jag kämpat för att gå ner i veckan. Får nog vänta med att äta godis tills jag gått ner några kilon till. Men jag är faktiskt inte ens sugen!
    Superduktigt!! Vad bra att du inte är sugen heller!

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!