• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (#1)
    Anonym skrev 2013-03-04 14:13:49 följande:
    1 kilo fett är ca 7000 kalorier så för att du ska ha gått ner så mycket på 1 vecka utan någon form av motion, plus allt det du åt i helgen så kan du ju själv räkna ut hur mycket du måste ha förbränt.. vilket inte är realistiskt eller uppnåeligt överhuvudtaget. Det är alltså inte fett du gått ner utan bara vatten som kroppen gjort av med. Ni kanske borde sluta ha sån viktbesatthet och mäta er istället?! Kanske läsa på lite om näringslära också och varför inte skaffa lite verklighetsuppfattning när ni ändå är i gång?
    Och du kanske borde skaffa dig lite hyfs? Och inte ge råd när du inte är tillfrågad?

Jag mäter mig också, men känner inte att jag måste lägga ut de måtten här. Det ena behöver inte utesluta det andra. Och jag är för din information, inte ett dugg viktbesatt, tvärt om

• Anonym (lchf)
    1 kilo fett är ca 7000 kalorier så för att du ska ha gått ner så mycket på 1 vecka utan någon form av motion, plus allt det du åt i helgen så kan du ju själv räkna ut hur mycket du måste ha förbränt.. vilket inte är realistiskt eller uppnåeligt överhuvudtaget. Det är alltså inte fett du gått ner utan bara vatten som kroppen gjort av med. Ni kanske borde sluta ha sån viktbesatthet och mäta er istället?! Kanske läsa på lite om näringslära också och varför inte skaffa lite verklighetsuppfattning när ni ändå är i gång?
    Men nu är det så att jag är påläst om näringslära men har kommit på att det där med kaloriräkning inte stämmer! Jag åt ca 2000 kcal förut och äter runt 2500 kcal nu men går ändå ner i vikt, det beror på VILKA kalorier jag äter.

Kanske du ska gå till en gnälltråd istället för här peppar vi varandra!
  • Anonym
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-04 14:35:46 följande:
    Men nu är det så att jag är påläst om näringslära men har kommit på att det där med kaloriräkning inte stämmer! Jag åt ca 2000 kcal förut och äter runt 2500 kcal nu men går ändå ner i vikt, det beror på VILKA kalorier jag äter.

Kanske du ska gå till en gnälltråd istället för här peppar vi varandra! 
    Kanske har du en högre basalförbränning än du tror? 

Tycker bara ni ska vara pålästa _på riktigt_ när ni sitter och ger kostråd osv till varandra. Äta kokosfett till mellanmål liksom, nog bra för kroppen (Y) 
  • Anonym (#1)
    Anonym skrev 2013-03-04 14:51:27 följande:
    Kanske har du en högre basalförbränning än du tror? 

Tycker bara ni ska vara pålästa _på riktigt_ när ni sitter och ger kostråd osv till varandra. Äta kokosfett till mellanmål liksom, nog bra för kroppen (Y) 
    Haha, du är rolig du. Varför tar du inte din svans och startar en annan tråd där du kan diskutera sånt här

Eftersom du inte har något konstuktivt att komma med så är nog inte det här tråden för dig.
  • Anonym
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 14:54:17 följande:
    Haha, du är rolig du. Varför tar du inte din svans och startar en annan tråd där du kan diskutera sånt här

Eftersom du inte har något konstuktivt att komma med så är nog inte det här tråden för dig.
    Du kanske inte förstår innebörden av konstruktiv? Precis som ni inte verkar förstå innebörden av att gå ner i vikt. Ni kan ju sluta vara så förbaskat envisa om att ni måste skada er kropp med skit och börja ta hand om er själva istället? Ut och rör på er, sluta komma med undanflykter och sluta missförstå innebörden av realistisk! 

Ingen av er kommer lyckas långsiktigt om ni inte VAKNAR och slutar ljuga för er själva! 
  • Anonym (Lata Anna)
    Oj, vilken diskussion det blev!

För det första så skrev jag i det inlägget du citerade att min tappade vikt i veckan troligtvis mestadels är vatten.

För det andra så är det lite felaktigt som du påstår att endast se till energimängden från livsmedel/motion när man tittar på viktminskning och vill reducera fetthalten (eftersom du inte har en blekaste aning om vad jag stoppat i mig). Du kan inte räkna en kalori in = en kalori ut då man i en levande organism måste ta hänsyn till de otaliga kemiska processer som sker.

Jag kanske inte har läst så mycket renodlad näringslära, men en hel del fysik och kemi och något av det första man får lära sig är hur man ställer upp en energibalans över ett system, ett system som skulle kunna vara en mänsklig kropp. Då får du energibalansen:

Ackumulering= inflöde - utflöde + produktion

Du kan alltså inte räkna på en stationär energibalans där inflöde - utflöde=0. Alltså har matens sammansättning en betydelse och inte enbart kaloriinnehållet.

Om du inte vill ge konkreta råd istället med lite trevligare attityd så kan du ju starta en egen tråd?
  • Anonym (#1)
    Anonym skrev 2013-03-04 15:14:20 följande:
    Du kanske inte förstår innebörden av konstruktiv? Precis som ni inte verkar förstå innebörden av att gå ner i vikt. Ni kan ju sluta vara så förbaskat envisa om att ni måste skada er kropp med skit och börja ta hand om er själva istället? Ut och rör på er, sluta komma med undanflykter och sluta missförstå innebörden av realistisk! 

Ingen av er kommer lyckas långsiktigt om ni inte VAKNAR och slutar ljuga för er själva! 
    Du, jag springer 35 km i veckan och är ute med mitt barn varje dag. Varför tror du att jag inte rör på mig. Och jag har ätit kolhydratreducerat i flera år och mår bra av det då jag är känslig mot gluten.

Jag väger 56 kg, har ett bmi på 20. Du borde nog gå och dra något gammalt över dig.
  • Anonym
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 15:18:51 följande:
    Du, jag springer 35 km i veckan och är ute med mitt barn varje dag. Varför tror du att jag inte rör på mig. Och jag har ätit kolhydratreducerat i flera år och mår bra av det då jag är känslig mot gluten.

Jag väger 56 kg, har ett bmi på 20. Du borde nog gå och dra något gammalt över dig.
    Varför tar du åt dig om du nu är så duktig då?
  • Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 15:17:35 följande:
    Oj, vilken diskussion det blev!

För det första så skrev jag i det inlägget du citerade att min tappade vikt i veckan troligtvis mestadels är vatten.

För det andra så är det lite felaktigt som du påstår att endast se till energimängden från livsmedel/motion när man tittar på viktminskning och vill reducera fetthalten (eftersom du inte har en blekaste aning om vad jag stoppat i mig). Du kan inte räkna en kalori in = en kalori ut då man i en levande organism måste ta hänsyn till de otaliga kemiska processer som sker.

Jag kanske inte har läst så mycket renodlad näringslära, men en hel del fysik och kemi och något av det första man får lära sig är hur man ställer upp en energibalans över ett system, ett system som skulle kunna vara en mänsklig kropp. Då får du energibalansen:

Ackumulering= inflöde - utflöde + produktion

Du kan alltså inte räkna på en stationär energibalans där inflöde - utflöde=0. Alltså har matens sammansättning en betydelse och inte enbart kaloriinnehållet.

Om du inte vill ge konkreta råd istället med lite trevligare attityd så kan du ju starta en egen tråd?
    Då vet du ju också att det inte funkar att hålla på som du gör, att hitta undanflykter för allt hela tiden. Bestäm dig och gör det istället för att ursäkta dig själv, du vet ju att det är detta du verkligen vill!

Jag säger sanningen, vill ni inte höra det så är det inte mitt problem, detta är dock ett öppet forum. 
  • Anonym (#1)
    Anonym skrev 2013-03-04 15:23:35 följande:
    Varför tar du åt dig om du nu är så duktig då?
    Därför att du hackar på oss i tråden som vill gå ner i vikt och äta hälsosammare. Helt oombedd också. Ingen här har bett om dina råd eller tarvliga kommentarer.

Jag har inte något problem med viken, men det betyder inte att jag inte kan äta bättre, träna mer eller peppa andra att komma igång. Ingen är perfekt.

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!