• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (lchf)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 19:05:16 följande:
    Tungan ute Åh, allt det där låter supersmarrigt!! Hur kryddar du den asiatiska laxen? Och wasabicremen?

Haha, hade jag bott granne med dig så hade jag försökt bjuda in mig själv

har marinerat laxen några timmar i chili, färsk ingefära, koriander, lime och sesamolja. Saltar sen och steker på låg värme i ugnen.
    wasabicremen blandar jag bara creme fraice och wasabipasta på tub, tillsätter lite salt.

Jamen det gäller att göra god mat nu så att man inte blir lika sugen på sötsaker efter middagen   
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-04 19:11:43 följande:

har marinerat laxen några timmar i chili, färsk ingefära, koriander, lime och sesamolja. Saltar sen och steker på låg värme i ugnen.
    wasabicremen blandar jag bara creme fraice och wasabipasta på tub, tillsätter lite salt.

Jamen det gäller att göra god mat nu så att man inte blir lika sugen på sötsaker efter middagen   
    Jättetack! Ska testa din asiatiska lax i veckan!! Med wasabicremen!

Helt rätt du, bra att äta god middag så att det är den man ser fram emot och inte det som lätt åker fram efter
  • Anonym (lchf)
    Mickan76 skrev 2013-03-04 22:46:48 följande:
    Anonym (lchf): hur gör du tacosallad? Låter jättegott!

Ungefär som tacos. Gör tacofärs 800g färs med en påse tacomix och egna kryddor, brukar ta chili, paprikapulver, spiskummin, svartpeppar, salt.

Sen gör man iordning en tallrik med blandad sallad från påse, tomat, gurka, paprika, rödlök på halva sidan. Tacofärs på andra sidan, strö över riven ost på färsen och sen guacamole ovanpå. Guacamole gör jag av en avocado, ½ dl creme fraiche, 1 vitlöksklyfta, ½ finhackad gul lök, salt, peppar och sen mosa med gaffel (det ska finnas lite tuggmotstånd). Ungarna och maken brukar ta tacosås istället för guacamole, och så äter ungarna nachos till.  
  • Anonym (Lata Anna)

gaah, (lchf), nu blev jag ju hungrig när jag läste om din tacosallad! :-P

Har fixat mina naglar och ska nog sova snart. Upp tidigt och plugga! Åh, vi måste nog ha tacokväll i veckan, blir aldrig trött på det! Förresten, jag brukar göra egen tacokrydda om någon vill ha recept så slipper man de färdiga som innehåller allt möjligt.

• Anonym
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-04 18:52:27 följande:
    Ikväll Asiatisk lax med spenatpaj (utan botten), wasabicreme
    Imorgon Tacosallad
    Onsdag Stekt fläsk med gräddstuvad vitkål
    Torsdag Sesampanerad kyckling med baconlindad sparris och parmensansmör
    Fredag Lax igen men vet inte hur den ska  tillagas än    
    Jag skickar denna listan till min man (som lagar maten). Asiatiska laxen och kyckligen låter supersmarrigt!
  • Anonym (#1)
    Anonym skrev 2013-03-05 10:16:37 följande:
    Jag skickar denna listan till min man (som lagar maten). Asiatiska laxen och kyckligen låter supersmarrigt!
    Oj, vad hände med min signatur??

• Mickan76

Tacosallad låter supermums! Känner mig nöjd med att jag promenerat alla dagar den här veckan - alla två ;)

• Anonym (#1)
    Mickan76 skrev 2013-03-05 10:17:35 följande:
    Tacosallad låter supermums! Känner mig nöjd med att jag promenerat alla dagar den här veckan - alla två ;)
  • Anonym (lchf)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-05 00:11:10 följande:
    ! Förresten, jag brukar göra egen tacokrydda om någon vill ha recept så slipper man de färdiga som innehåller allt möjligt.

Hur gör du den då?  Jag har testat en massa olika sätt men ungarna gillar dem inte, därför brukar jag blanda hälften färdig och hälften egen
Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!