• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym

Lata Anna, du borde läsa dina egna inlägg och din ts. Enda anledningen till att du blir så provocerad är för att du vet att jag har rätt. Men fortsätt leva i förnekelse för all del, så ser jag fram emot att läsa en ny ts av dig i början på nästa år som inte heller får något genomslag.

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-13 13:53:15 följande:
    Vad roligt! Själv står jag still på 61,2 och har legat runt där i två veckor nu. SÅ HIMLA FRUSTRERANDE!!!! Funderar på att sluta med mejeriprodukter då jag har läst på många forum att det kan stoppa viktnedgång när man äter LCHF. Gick med barnvagnen i 2 timmar igår, visserligen inte riktigt fort men fick upp pulsen lite i alla fall och sen ett spinningpass på det. Och så står man HELT still på vågen. I helgen börjar jag jobba i alla fall, ska jobba varannan helg nu innan maken tar över föräldraledigheten. Jobbar i kök så då rör man sig hela tiden, blir mycket sittande nu med bebisen.

Åh, så det är därför du är så bra på mat Tänkte på din goda veckomeny förra veckan.

Ja, då förstår jag att du måste röra mycket på dig. Jag tycker du är superduktig som promenerar så mycket!

Jag skulle nog testa att utesluta mjölkprodukter som du skriver ett tag och se, det skadar ju inte. Äter du mycket mjölkprodukter i vanliga fall eller är du på nivån som typ har en slurk i kaffet?

Annars tror jag att det kan vara en del vätska som balanserar upp det fett du förbrännt. Har du måttat dig runt mage/midja?
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-13 15:09:42 följande:
    Wow det låter som en drömvikt i mina öron grattis! hur lång är du?

Tack! Jag är 1.66, så det är inte många kilon kvar, men de är de sega! Ingen här har ju så mycket att gå ner, tror det är därför det är så svårt, även med motivationen ibland!
  • Anonym (o)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-13 18:51:24 följande:

Tack! Jag är 1.66, så det är inte många kilon kvar, men de är de sega! Ingen här har ju så mycket att gå ner, tror det är därför det är så svårt, även med motivationen ibland!

Jag är 167, när jag väger 57kg(som jag knappt gjort någon gång i livet;)) är jag väldigt smal tycker jag hade varit supernöjd om jag varit du men man är ju olika

Ja du har helt rätt i det, och det är nog svårare också pga att man inte har någon övervikt direkt, kroppen sparar säkert och vill kanske behålla nuvarande vikt. Men jag vill iaf få på mig mina byxor jag hade för ett halvår sedan.

Lite sötsugen ikväll faktiskt... men det får bli lite bär med turkisk yoghurt.    
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-13 19:04:37 följande:

Jag är 167, när jag väger 57kg(som jag knappt gjort någon gång i livet;)) är jag väldigt smal tycker jag hade varit supernöjd om jag varit du men man är ju olika

Ja du har helt rätt i det, och det är nog svårare också pga att man inte har någon övervikt direkt, kroppen sparar säkert och vill kanske behålla nuvarande vikt. Men jag vill iaf få på mig mina byxor jag hade för ett halvår sedan.

Lite sötsugen ikväll faktiskt... men det får bli lite bär med turkisk yoghurt.    
    Du har säkert lite mer muskler än mig Är fortfarande lite pluffsig här och där. Jag vill också få på mig mina finbyxor, undrar om de är out of date nu... Obestämd Så min målvikt får väl bli när de där byxorna går på!

Åh vad gott med bär och turkisk yoghurt Hjärta Vi äter så sent här hemma så jag hinner aldrig nästan bli hungrig på kvällen. Värre är då på eftermiddagen ibland, speciellt om jag varit i skolan och kommer hem vid 17-tiden. Ny läsperiod fr.o.m. nästa vecka, kommer bli låååånga dagar dessutom så får se hur jag löser det där.

Någon som har ett bra tips på vad man kan ha i "skåpet" i skolan och ta fram? Förutom frukt, sist fick jag ju så där hiskeligt ont i magen efter det....

Idag passade jag på att handla hem mat fram till fredagen. Köpte 100g blåmögelost (får dela med sonen) och en 35g påse ostbollar till mig, får se om jag kan hålla mig till det och några chokladbitar (eller ännu bättre - avstå heeelt..).

Sonen ska opereras imorgon, fick tid klockan 7.20 på morgonen (!!) så det blir upp tidigt. Köpte en sån där isländsk yoghurt Skyr som jag kan ta med och äta som frukost, sen gjorde jag varsin matlåda av resterande kycklingsallad till mig och sambon. Får hoppas att allt går bra imorgon!
  • Anonym (o)

Förstår att du är nervös inför imorgon men det går nog hur bra som helst! hoppas du sover gott i natt ändå.

Skyr är jättebra! synd det är så dyrt bara... annars som mellanmål kan du ta med dig nötter, eller ett kokt ägg. Det är vad jag kommer på så här på rak arm  

• Anonym (#1)

Hej tjejer.

Jag har inte hunnit titta in här för vi har flyttat veckan som gick. Nu skolar jag in på nytt dagis och det går i 180 från morgon till kväll. Träna har jag inte hunnit alls och det är skitjobbigt, jag är nog lite beroende.

I kväll ska jag få barnvakt så jag ska dra på mig löparskorna, springa hem till en kollega och hämta min nya tjänstetelefon, springa till Friskis och köpa medlemskap och sen hem. Förhoppningsvis så blir det ok väder också, det har varit väldigt kallt här (runt 16 minus) och då är det inte så kul att springa heller. Jag får ont i luftrören. Min man fick med sig mina inomhusskor i sin sportbag när han åkte på tjänsteresa annars hade jag övervägt löpband

Jag har inte tänkt något på maten denna vecka. Vägde mig idag 55.7 kg så det har ändå blivit 700 gram sen senast (när nu det var).

Jag har inte läst alla inlägg, men av det jag läst så verkar det gå rätt bra för er. Kul!! Solig

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-13 20:02:13 följande:
    Sonen ska opereras imorgon, fick tid klockan 7.20 på morgonen (!!) så det blir upp tidigt. Köpte en sån där isländsk yoghurt Skyr som jag kan ta med och äta som frukost, sen gjorde jag varsin matlåda av resterande kycklingsallad till mig och sambon. Får hoppas att allt går bra imorgon!
    Det kommer säkert gå alldeles utmärkt. Håller tummar och tår i alla fall
  • Anonym (lchf)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-13 20:02:13 följande:
    Lycka till, det går säkert jättebra.
  • Anonym (Lata Anna)

Tack så mycket för alla lyckönskningar! Lillgubben sover nu, själva operationen gick bra men han kommer nog ha lite ont nu efteråt. Både jag och sambon är jättetrötta, men det blir en lugn dag idag och imorgon.

Tyvärr så känns min tand sämre idag Får ev gå tillbaka till tandläkaren nästa vecka... Men det kanske är bra för vikten.

Grattis till minus (#1)! Du måste vara i toppform snart!

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!