• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (o)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-03 10:10:59 följande:
    Fy f*n för mig alltså... blir så ledsen på mig själv Gråter

Igår var en katastrofdag matmässigt... Jag fattar inte att jag kan trycka i mig så mycket. Lite sömn och smått bakis (kanske p.g.a. lite sömn) ledde till att jag hade ett matmaraton hela dagen..... usch, minns knappt vad jag ätit... måste blivit minst 3 mackor, 6 pannkakor med sylt, köttrester, en hel djup tallrik klyftpotatis med beasås, 200g chips med dipp, 100g ostbågar, choklad (kanske 100g??), glass med chokladsås, hamburgare, en semla (!!!!!) och säkert mycket mer som jag "förträngt". Usch, mår nästan illa idag p.g.a. allt jag åt under gårdagen, känner mig helt uppsvälld.

Men det får fasiken bli nya tag nu! Jag får helt enkelt avstå utekvällar -sedan i framtiden får jag lära mig att inte bakisäta så, för det gör ju bara att man mår ännu sämre!! Kanske ska ha en vit månad (har absolut inga problem med alkohol anser jag, tar gärna ett glas vin hemma till maten ex, men har man en vit månad så är det ju lättare att säga nej till tjejkompisar som vill gå ut och parta).

Jag ser iallafall inte fram emot vägningen imorgon........ Tyst gissar på att jag GÅTT UPP - mycket!

Så, nu ska jag sätta fart här hemma och städa lite, sen blir det ut i sköna solen!! Nya tag!! Äpple Och detta ska jag skriva ner och försöka ta till mig nästa gång jag är bakis, kanske kan hjälpa.
    Men bra att du vågar vara ärlig och skriva ner det iaf. Sådana dagar har jag också haft. Ja alkohol är lurigt, man bli ju sugen på allt och man har inte samma spärrar ens dagen efter, eftersom man är så trött. Vit månad låter smart.

Helt rätt, nya friska tag imorgon gäller det
    Själv har jag varit på kalas och ätit tårta... och nu är jag bara sugen på mer!! men nu blir det kycklingwok och skärpning i morgon.
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-03 18:23:07 följande:
    Men bra att du vågar vara ärlig och skriva ner det iaf. Sådana dagar har jag också haft. Ja alkohol är lurigt, man bli ju sugen på allt och man har inte samma spärrar ens dagen efter, eftersom man är så trött. Vit månad låter smart.

Helt rätt, nya friska tag imorgon gäller det
    Själv har jag varit på kalas och ätit tårta... och nu är jag bara sugen på mer!! men nu blir det kycklingwok och skärpning i morgon.
    Tack för peppningen! Jag kommer ändå väga mig imorgon, en vecka efter start. Har jag gått upp så har jag, inte mer man kan göra åt det än att ta åt sig av erfarenheten och satsa mer. För det tänker jag göra, har nog varit väldigt slapp denna vecka, inte ens gått en enda snabb promenad! Den här veckan blir det mer fokus på att faktiskt röra på mig lite varje dag och sen så maten givetvis -under helgen framförallt!
  • Mickan76

Usch...som vanligt för mkt onyttighetet, varför blir det alltid så på helgerna?! Som om man inte har kraft att styra själv... Tårta, paj, godis, vin...

• Anonym (lchf)

Körde två snabba pass lör+sön. Bara 25 min varje gång men riktigt riktigt hårt, sådär så man nästan inte kan gå på benen en halvtimme efterråt. Korta hårda pass är nog för mig, inte långa utdragna. Går mycket med barnvagnen nu, men det blir mer frisk luft och inte träning. Vågar inte väga mig än, tror att muskler omvandlas till fett just nu så vågen har jag ställt undan ett tag.

• Anonym (Lata Anna)

Jag är mållös, vet faktiskt inte vad jag ska säga mer än JIPPI kanske?! Förvånad Eller så har gravitationen ändrat sig sedan invägningen...... 58,5!! Det är ju helt sjukt (från 60,9 i måndags) och lördagens vansinnesätning hela dagen! Var tvungen att även väga mig på badrumsvågen, men den visade ytterligare 1kg mindre (tycker inte den är pålitlig) men det är nog inget fel på min (garderobs)våg för den brukar visa 1kg mer. Jag måste ju ha gjort någon jätteförändring som jag själv inte tycks ha insett, undrar om det kan vara att jag undvikit pasta, ris och potatis (och bröd!), för jag äter nog ganska mycket av det annars. Jag har nog varit dålig på att "lägga till" annat istället (för vad äter man istället som inte redan då finns på tallriken??), utan jag har bara tagit bort halva tallriken med pasta och i.o.f. ätit lite mer sallad kanske... måste ju bero på det? Men jag har inte mått dåligt eller varit hungrig, då har jag ju ätit mellanmål. Min kropp kanske helt enkelt behövde den där överdrivna överätingen i lördags! Måste tänka på det den här veckan då, att kanske äta lite mer? Fast det mesta är nog vatten! Men jag tycker det är lite märkligt att den visade så mycket minus efter lördagen, jag var som en svullen ko igår!

Mickan76 skrev 2013-03-03 23:05:50 följande:
    Usch...som vanligt för mkt onyttighetet, varför blir det alltid så på helgerna?! Som om man inte har kraft att styra själv... Tårta, paj, godis, vin...
    Mickan, du är absolut inte ensam! Och jag kan nästan svära på att du inte ätit i närheten av så mycket skräp i helgen som jag gjorde....... Skärpning den här helgen som kommer!

Jag ska iallafall inte ut på krogen, tror det var där det sprack för mig.
    Nu måste jag planera veckans mat och sen blir det plugg! Och jag satsar stenhårt på en promenad idag!

• Anonym (o)

Ja lite överätning då och då kanske sätter fart härlig överraskning för dig jag vägde in på 61,9kg idag och det får jag vara nöjd med, med tanke på att jag åt tårta igår och inte kunnat träna. Nu kör vi så det ryker!

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 07:56:12 följande:
    Jag är mållös, vet faktiskt inte vad jag ska säga mer än JIPPI kanske?! Förvånad Eller så har gravitationen ändrat sig sedan invägningen...... 58,5!! Det är ju helt sjukt (från 60,9 i måndags) och lördagens vansinnesätning hela dagen! Var tvungen att även väga mig på badrumsvågen, men den visade ytterligare 1kg mindre (tycker inte den är pålitlig) men det är nog inget fel på min (garderobs)våg för den brukar visa 1kg mer. Jag måste ju ha gjort någon jätteförändring som jag själv inte tycks ha insett, undrar om det kan vara att jag undvikit pasta, ris och potatis (och bröd!), för jag äter nog ganska mycket av det annars. Jag har nog varit dålig på att "lägga till" annat istället (för vad äter man istället som inte redan då finns på tallriken??), utan jag har bara tagit bort halva tallriken med pasta och i.o.f. ätit lite mer sallad kanske... måste ju bero på det? Men jag har inte mått dåligt eller varit hungrig, då har jag ju ätit mellanmål. Min kropp kanske helt enkelt behövde den där överdrivna överätingen i lördags! Måste tänka på det den här veckan då, att kanske äta lite mer? Fast det mesta är nog vatten! Men jag tycker det är lite märkligt att den visade så mycket minus efter lördagen, jag var som en svullen ko igår!

Mickan, du är absolut inte ensam! Och jag kan nästan svära på att du inte ätit i närheten av så mycket skräp i helgen som jag gjorde....... Skärpning den här helgen som kommer!

Nu måste jag planera veckans mat och sen blir det plugg! Och jag satsar stenhårt på en promenad idag!

Grattis, jag förstår att du blev lite förvånad, men du kickstartade nog kroppen lite. Men även om
    du går ner så är det inte bra att äta så där för tarmar och magen. Och det är rätt mycket salt
    i den typen av mat också.

Här stod vågen på 56.3 så 600 gram från förra veckan vilket jag är väldigt nöjd med. Nu är jag tillbaka inom mitt eget normal-intervall och mer än så kräver jag inte.

Maten i helgen: Lördag blev inte så bra. Vi gick på djurparken hela dagen och ingen av oss fick i oss ordentlig mat, jag åt en pizza på kvällen.  Igår blev det bättre och dagen avslutades med en helt fantastisk sushi

Träningen: Blev ingen organiserad träning (löpning) har sträckt mig i en vadmuskel Men det blev ju ändå 5 timmar på djurparken (ståendes-gåendes) och igår var jag ute och sparkade boll med lilltrollet i en timme, så lite fick jag röra på mig alla fall.

Nu tar jag nya tag och hoppas komma under 56 denna veckan. 3 träningspass är planerade och ett fjärde om jag får tid (vi är mitt uppe i en flytt).

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-04 08:35:06 följande:
    Ja lite överätning då och då kanske sätter fart härlig överraskning för dig jag vägde in på 61,9kg idag och det får jag vara nöjd med, med tanke på att jag åt tårta igår och inte kunnat träna. Nu kör vi så det ryker!
    Grattis, du har gått ner mycket den här veckan! Skrattande

haha kanske det Vissa hävdar ju att en ätardag sätter fart på ämnesomsättningen, men det är inte bra att vräka i sig så som jag gjorde och absolut inte den typen av skräp. Sedan funderar jag lite på vad jag hade vägt idag om jag inte ätit så mycket skit i lördags. Men jag är ändå mycket nöjd, detta hade jag verkligen inte förväntat mig!
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-04 07:49:11 följande:
    Körde två snabba pass lör+sön. Bara 25 min varje gång men riktigt riktigt hårt, sådär så man nästan inte kan gå på benen en halvtimme efterråt. Korta hårda pass är nog för mig, inte långa utdragna. Går mycket med barnvagnen nu, men det blir mer frisk luft och inte träning. Vågar inte väga mig än, tror att muskler omvandlas till fett just nu så vågen har jag ställt undan ett tag.
    Så duktigt! Jag tror också kortare pass är bättre! Du gör helt rätt i att lägga undan vågen tycker jag, träningen kommer nog göra stora underverk för din kropp även om det kanske inte syns på vågen
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 08:43:46 följande:
    Grattis, jag förstår att du blev lite förvånad, men du kickstartade nog kroppen lite. Men även om
    du går ner så är det inte bra att äta så där för tarmar och magen. Och det är rätt mycket salt
    i den typen av mat också.

Här stod vågen på 56.3 så 600 gram från förra veckan vilket jag är väldigt nöjd med. Nu är jag tillbaka inom mitt eget normal-intervall och mer än så kräver jag inte.

Maten i helgen: Lördag blev inte så bra. Vi gick på djurparken hela dagen och ingen av oss fick i oss ordentlig mat, jag åt en pizza på kvällen.  Igår blev det bättre och dagen avslutades med en helt fantastisk sushi

Träningen: Blev ingen organiserad träning (löpning) har sträckt mig i en vadmuskel Men det blev ju ändå 5 timmar på djurparken (ståendes-gåendes) och igår var jag ute och sparkade boll med lilltrollet i en timme, så lite fick jag röra på mig alla fall.

Nu tar jag nya tag och hoppas komma under 56 denna veckan. 3 träningspass är planerade och ett fjärde om jag får tid (vi är mitt uppe i en flytt).

Över ett halvtkilo är ju superbra eftersom du redan väger så lite! hoppas att din vad repar sig snart, ta det lugnt så det inte bli inflammerat!

Ja, nu satsar vi hårt den här veckan!!

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 10:19:04 följande:
    Grattis, du har gått ner mycket den här veckan! Skrattande

haha kanske det Vissa hävdar ju att en ätardag sätter fart på ämnesomsättningen, men det är inte bra att vräka i sig så som jag gjorde och absolut inte den typen av skräp. Sedan funderar jag lite på vad jag hade vägt idag om jag inte ätit så mycket skit i lördags. Men jag är ändå mycket nöjd, detta hade jag verkligen inte förväntat mig!

Så duktigt! Jag tror också kortare pass är bättre! Du gör helt rätt i att lägga undan vågen tycker jag, träningen kommer nog göra stora underverk för din kropp även om det kanske inte syns på vågen

Över ett halvtkilo är ju superbra eftersom du redan väger så lite! hoppas att din vad repar sig snart, ta det lugnt så det inte bli inflammerat!

Ja, nu satsar vi hårt den här veckan!!

Du är ju snart ikapp, haha. Två kilo till så är du förbi mig   Jag är nog liiite för förtjust i mat för att klara att gå ner mer än till 55. Efter det måste jag verkligen dra åt matintaget eller träna ännu mer och då går inte riktigt vardagen ihop för mig. Sen tror jag man kommer till en punkt när man ändå känner sig ganska nöjd med kroppen. Visst skulle man vilja vara ett par kilo smalare men det är inte så att jag skäms för den kropp jag har och då blir det svårt att motivara sig att lägga in den där sista växeln.

Men jag blir peppad av såna här trådar och se alla framsteg som ni gör. Och det gör också att jag tänker en andra gång innan jag hoppar över träningen eller äter den där kakan

• Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 07:56:12 följande:

1 kilo fett är ca 7000 kalorier så för att du ska ha gått ner så mycket på 1 vecka utan någon form av motion, plus allt det du åt i helgen så kan du ju själv räkna ut hur mycket du måste ha förbränt.. vilket inte är realistiskt eller uppnåeligt överhuvudtaget. Det är alltså inte fett du gått ner utan bara vatten som kroppen gjort av med. Ni kanske borde sluta ha sån viktbesatthet och mäta er istället?! Kanske läsa på lite om näringslära också och varför inte skaffa lite verklighetsuppfattning när ni ändå är i gång?
Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!