• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (o)

Aaah jag står bara still!! kanske för att jag inte har haft möjlighet att motionera... på lördag blir det styrka och promenad iaf.

Anonym (slank) Jag håller med om att man inte ska gå hungrig, men det tror jag inte det är någon i den här tråden som gör, inte jag iaf.

Tom. mitt barns bvc-tant sa igår att hon tror att orsaken till att vi svenskar har ökat så mkt i vikt är att vi äter så otroligt mkt pasta.   

• Anonym (lchf)

Det blir inte så mycket träning den här veckan då det är sportlov hos oss. Däremot låånga promenader. 2 timmar igår och idag blir det minst 2 timmar när ungarna åker skridskor på förmiddagen och slalom på eftermiddagen (hade gärna åkt jag med men har en bebis att ta hand om)

• Anonym (Latisen)

Hej! Jag hänger på er här, hade också tänkt detta som ett nyårslöfte men kom ej igång förrän förra veckan då jag kom hem efter en veckas svullande i värmen. Jag kör viktväktarna, då jag gärna vill kunna äta allt och lätt kunna äta på lunchrestauranger och hos vänner den mat som serveras. Deras app till telefonen är underbar och sparar mig massor av tid. Igår hade första veckan gått och vågen visade minus 1,9kg Nu har jag 5-6kg kvar att ta bort. Måste komma igång med att röra på mig, men det är mitt stora problem, för lat, trött och orkeslös på kvällarna och helgerna är ofta helt galna så jag vet inte när det ska bli av. Tips på hur man får igång motivationen mottages gärna.

• Anonym (lchf)

Välkommen latisen!
    Mitt bästa tips är att träna korta stunder. Känner man att man inte hinner eller orkar så kan man bestämma sig för att ta en powerwalk på 20 min eller så sätter jag på Just Dance på vårt x-box och väljer ett träningsprogram på 12 min. 12 minuter har man tid för, så kan man unna sig en kopp te framför tvn sen. 

• MallanJ

Vad roligt att läsa, jag gör nästan samma sak. Jag försöker såklart äta lite nyttigare, men jag fokuserar mer på träningen. Jag har köpt gymkort och ska försöka träna 5gånger/veckan i en månad. Men ditt sätt är ju mer hållbart i längden! Jag är dock alldeles för mycket av en gottegris!

mallanblirsmal.blogg.se

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-07 08:29:45 följande:
    Aaah jag står bara still!! kanske för att jag inte har haft möjlighet att motionera... på lördag blir det styrka och promenad iaf.

Anonym (slank) Jag håller med om att man inte ska gå hungrig, men det tror jag inte det är någon i den här tråden som gör, inte jag iaf.

Tom. mitt barns bvc-tant sa igår att hon tror att orsaken till att vi svenskar har ökat så mkt i vikt är att vi äter så otroligt mkt pasta.   
    Det kommer lossna snart! Ja, kanske är det motionen som får det hela att sätta igång Väger du dig varje dag? 
    Vår lilla familj ska åka bort på en dagsutflykt på lördag så det kommer nog bli en del motion här med (för att vara jag haha!).

Håller med (slank) jag också, förutom en del ang. kolhydrater... Vanlig söt frukt ex. har jag slutat helt med nu och nu blir jag inte sådär VRÅLHUNGRIG längre på eftermiddagarna någon timme efter! Och nej, jag tror inte heller någon i den här tråden svälter sig. Och ärligt, jag vill inte leva ett liv utan mina chips eller snickers.. eller rödvin för den delen Skäms Jag äter det däremot inte var och varannan dag nu och hoppas kunna äta "lagom" som jag skrev i TS, ca 100g per helg OM jag blir sugen. Tror det blir värre för mig om jag sätter en massa "förbud" som att "det här får du aldrig äta igen". Däremot kanske jag inte blir så sugen nu när jag äter så lite kolhydrater och då behöver man ju inte äta det.
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-06 20:46:59 följande:
    Det känns bra iaf. Men ärligt talat funderar jag redan nu om jag ska klara att inte äta något godis på lördag!

Mitt nya vapen är kokosfett ska vara jättebra för förbränningen men jag har inte vågat ta så mycket, steker i det nu och maten blir kanon. Googla gärna det så ser ni så många fördelar de har äter också d-vitamin och magnesium som ska vara bra för blodsockret. 
    Glömde svara, jag äter också en del kokosfett, var min mamma som prackade på mig det för några år sedan men först nu som jag faktiskt använder det. Haha jag äter också D-vitamin och magnesium som tillskott
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-07 08:49:58 följande:
    Det blir inte så mycket träning den här veckan då det är sportlov hos oss. Däremot låånga promenader. 2 timmar igår och idag blir det minst 2 timmar när ungarna åker skridskor på förmiddagen och slalom på eftermiddagen (hade gärna åkt jag med men har en bebis att ta hand om)
    Fantastiskt (lchf)!
    Anonym (#1) skrev 2013-03-06 20:49:18 följande:
    Ja, jag har packat idag och skött maten. Ingen träning idag men i morgon har jag ett pass planerat. Nu blir det blodpudding (mums). 
    Åh blodpudding! Köper du färdig eller gör du själv? Någon som vet var man kan få tag i blod förutom hos slaktare? Hmm... kanske ska fråga nere på vår ICA idag faktiskt då de styckar själva.... Obestämd de kanske kan ta in lite blod om man frågar efter det alt. beställa!
    Och du behöver allt en vilodag så mycket som du springer!!
    Anonym (Latisen) skrev 2013-03-07 08:59:37 följande:
    Hej! Jag hänger på er här, hade också tänkt detta som ett nyårslöfte men kom ej igång förrän förra veckan då jag kom hem efter en veckas svullande i värmen. Jag kör viktväktarna, då jag gärna vill kunna äta allt och lätt kunna äta på lunchrestauranger och hos vänner den mat som serveras. Deras app till telefonen är underbar och sparar mig massor av tid. Igår hade första veckan gått och vågen visade minus 1,9kg Nu har jag 5-6kg kvar att ta bort. Måste komma igång med att röra på mig, men det är mitt stora problem, för lat, trött och orkeslös på kvällarna och helgerna är ofta helt galna så jag vet inte när det ska bli av. Tips på hur man får igång motivationen mottages gärna.
    Välkommen säger jag också! Vi tycks ha lite samma problem där, att verkligen komma igång med motionen. Jag tror jag kör lite slow nu, är gärna en sån där "allt-eller-inget"-människa och vill gärna göra ALLT på en gång och så blir det ofta förmycket och jag tappar intresset. Jag är glad att maten går så bra nu, känns verkligen som min grej så motionen får vänta lite tänker jag. Och vem vet, det kanske blir en bra "kick start" sen att köra igång med motion om någon vecka till då kroppen troligen vant sig mer vid kosten.

Och grattis till -1,9kg första veckan, det var riktigt bra! Roligt att läsa att du hittat en bra kostplan som passar dig direkt!

• Anonym (#1)
    Anonym (slank) skrev 2013-03-06 21:31:03 följande:
    Tips på vägen. Det viktigaste om du vill kunna hålla vikten nere under en lååång tid (resten av ditt liv)
    är att du inte går hungrig. För hungern vinner alltid. Du ska äta nyttigt och ofta. Det är lite tråkigt att
    skippa det onyttiga men vill man ha en fin kropp får man offra lite faktiskt. :)

Ät fullkornspasta o fullkornsris. man kan visst äta mycket kolhydrater och ändå behålla en sund vikt/gå ner.
    JAg äter mycket bröd men väöjer då bröd utan tillsatt socker/sirap. Väl grovt bröd, fullkornsbröd alltså, knäckebröd osv.

Skippa allt socker..lite trist jag vet men det lönar sig! Efter några veckor är du inte längre sugen. Skippa alltså all chips, kakor, sockrad yoghurt (finns naturell), godis, läsk, saft. Och även snabbmat såsom pizza, pommes frites osv.

Då kan du äta 5-7 gånger om dagen, behöver aldrig gå hungrig. Ha alltid ett mellanmål med dig i väskan om du blir hungrig, t ex en frukter eller en macka.

Du ska träna hårdare/mer än en promenad. Cykla är bra. Eller börja med styrketräning ett par dagar i veckan. Då bränner du fett även i vila. Man blir inte stor av styrketräning men man får en fin o fast kropp. :)
    Lycka till" Det finns inga genvägar. Utan det gäller att göra förändringar i kost o motion som man orkar hålla resten av ens liv. Skulle aldrig utsätta min kropp för chockbantning och halvt svälta mig. Det är inte sunt, o inte bra för hjärtat..
    Jag tycker mellanmål är jättebra. Men jag brukar packa ner lite ost, soltorkade tomater och parmaskinka, inte smörgås. Jag får väldigt ont i magen av kolhydrater/gluten så jag undviker sån mat så mycket jag kan.

Jag går aldrig hungrig, står mig mycket bättre på ägg och ost till frukost än smörgås, då är jag hungrig igen efter 1 timme tyvärr.
  • Anonym (Lata Anna)
    MallanJ skrev 2013-03-07 09:16:24 följande:
    Vad roligt att läsa, jag gör nästan samma sak. Jag försöker såklart äta lite nyttigare, men jag fokuserar mer på träningen. Jag har köpt gymkort och ska försöka träna 5gånger/veckan i en månad. Men ditt sätt är ju mer hållbart i längden! Jag är dock alldeles för mycket av en gottegris!

mallanblirsmal.blogg.se
    Jag har tränat periodvis mycket på gym, slutar alltid med att jag kör 6-10 hårda gruppträningspass i veckan i 2 månader och sedan blir jag förkyld i 2 veckor och lägger ner. Jag har alltså svårt att hitta en bra "balans" när det kommer till träningen så vågar inte börja på gymmet igen även om jag fortfarande har mitt gymkort men fick det fryst så måste bestämma mig till mitten av maj om jag ska säga upp mig eller inte. Får se hur det blir, kanske kan hitta en sund träningsbalans men just nu är jag mer inne på snabba promenader, lite jogg till våren och styrka och pilates hemma då vi har redskap. Men först är det fokus på skolan och att få ordning på kosten för min del. Har nog ganska bra grundfysik iallafall, inbillar jag mig...

Önskar dig all lycka till! Kommer säkert besöka din blogg då och då och se hur det går för dig

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!