• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (Också lat)

Vad tråkigt det blev nu då. Tyckte detta var en trevligt tråd.

• Anonym (#1)
    Anonym (Också lat) skrev 2013-03-04 15:29:34 följande:
    Äsch, strunta i henne. Hon vill bara sätta sig på andra.

Inte ska vi låta henne dra ner tråden Solig
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym skrev 2013-03-04 15:26:00 följande:
    Då vet du ju också att det inte funkar att hålla på som du gör, att hitta undanflykter för allt hela tiden. Bestäm dig och gör det istället för att ursäkta dig själv, du vet ju att det är detta du verkligen vill!

Jag säger sanningen, vill ni inte höra det så är det inte mitt problem, detta är dock ett öppet forum. 
    Du behöver inte skriva här mer om du bara vill bråka, vill be dig att lämna tråden tack.
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 15:31:07 följande:
    Äsch, strunta i henne. Hon vill bara sätta sig på andra.

Inte ska vi låta henne dra ner tråden Solig
    Nej, absolut inte!

Skulle kommentera ditt senaste inlägg, det motiverar mig också väldigt mycket att läsa om hur duktiga alla är
    Ska snart hämta barn och gå ut på promenad i fina solen!
    Anonym (Också lat) skrev 2013-03-04 15:29:34 följande:
    Ja, vi får fortsätta göra den trevlig {#emotions_dlg.flower} Hur går det för dig?

• Anonym
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-04 16:06:31 följande:
     Vad menar du på då att "vi" inte gör eller gör och vad är det "vi" ska lyckas med men som du anser att "vi" inte kommer att lyckas med? Eftersom du har så många synpunkter och tydligen är expert inom något som berör det vi sysslar med här kanske du kan ge lite bra tips då istället för att bara fälla spydiga kommentarer utan grund?
    Annars behöver du inte skriva här och förstöra stämningen.

Vi tar dig som exempel. 
    Du VILL öka motionsgraden, du VILL gå på promenader, du VILL träna pilates.
    Varför gör du inte det då? Varför hittar du ursäkter och bortförklaringar för att INTE göra det?
    Du vill inte äta skräp, du vill hålla sig borta från vissa saker, men ändå så köper du dem sakerna och ändå stoppar du dem i dig? Varför?
    Varför inte bestämma dig och göra det som du bestämt, du vet ju att du ändå bara får ångest osv när du gör sånt du själv inte vill göra?!

Jag tror inte att medhåll i ursäkterna är vad du (ni) behöver. Jag tror ni behöver någon som ifrågasätter VARFÖR ni inte gör det som ni vill (för det är jag säker på att du faktiskt på riktigt vill), och nu menar jag inte att den personen tvunget måste vara jag, men det här är ett öppet forum!
    Och jag kanske inte är den smidigaste i mitt sätt men jag säger inte något för att vara elak, utan menar bara att ni ska öppna ögonen och se att dem här bortförklaringarna aldrig någonsin kommer ta er dit ni vill. Det vet du ju själv för du har provat tusen gånger innan.. man försöker, man hittar ursäkter, "bara en kaka" osv. Sen helt plötsligt har man struntat i promenaderna en vecka, och tänker att det inte gör något om du väntar en vecka till osv. Sen börjar man äta godiset igen och allt annat man inte vill och så får man "börja om" ännu en gång. Det vill ingen av er här egentligen, det är jag säker på, och med lite "tough love", någon som inte säger vad ni vill höra utan vad ni _behöver_ höra så tänkte jag att det kanske hade kunnat gå vägen för er. Att peppa betyder ju inte bara att ge medhåll och klappa folk på axeln!
  • Anonym (#1)
    Anonym skrev 2013-03-04 16:27:54 följande:
    Vi tar dig som exempel. 
    Du VILL öka motionsgraden, du VILL gå på promenader, du VILL träna pilates.
    Varför gör du inte det då? Varför hittar du ursäkter och bortförklaringar för att INTE göra det?
    Du vill inte äta skräp, du vill hålla sig borta från vissa saker, men ändå så köper du dem sakerna och ändå stoppar du dem i dig? Varför?
    Varför inte bestämma dig och göra det som du bestämt, du vet ju att du ändå bara får ångest osv när du gör sånt du själv inte vill göra?!

Jag tror inte att medhåll i ursäkterna är vad du (ni) behöver. Jag tror ni behöver någon som ifrågasätter VARFÖR ni inte gör det som ni vill (för det är jag säker på att du faktiskt på riktigt vill), och nu menar jag inte att den personen tvunget måste vara jag, men det här är ett öppet forum!
    Och jag kanske inte är den smidigaste i mitt sätt men jag säger inte något för att vara elak, utan menar bara att ni ska öppna ögonen och se att dem här bortförklaringarna aldrig någonsin kommer ta er dit ni vill. Det vet du ju själv för du har provat tusen gånger innan.. man försöker, man hittar ursäkter, "bara en kaka" osv. Sen helt plötsligt har man struntat i promenaderna en vecka, och tänker att det inte gör något om du väntar en vecka till osv. Sen börjar man äta godiset igen och allt annat man inte vill och så får man "börja om" ännu en gång. Det vill ingen av er här egentligen, det är jag säker på, och med lite "tough love", någon som inte säger vad ni vill höra utan vad ni _behöver_ höra så tänkte jag att det kanske hade kunnat gå vägen för er. Att peppa betyder ju inte bara att ge medhåll och klappa folk på axeln!
    Du slår in öppna dörrar här. Hon vet mycket väl att hon inte borde äta godis, eller att hon borde röra sig mer. Men detta är en process.

Och alla är inte lika, en del tar längre tid på sig att komma in i en ny livsstil och andra slutar cold turkey med något. Men de flesta människor är lika på det sättet att de inte blir mer motiverade av att bli trackade och få höra att de är lata eller har dålig karaktär, speciellt inte om de inte bett om personens åsikt.

Jag förstår inte varför du känner att du måste ge dig in i en grupp med människor, som peppar varandra och har trevligt och där alla ser bra resultet, och börja påpeka att folk gör fel?

Starta en egen tråd om du måste diskutera detta, den här tråden är inte rätt forum för dig.

Jag kommer ignorera dina inlägg i fortsättningen.

• Anonym
    Anonym (#1) skrev 2013-03-04 16:32:24 följande:
    Du slår in öppna dörrar här. Hon vet mycket väl att hon inte borde äta godis, eller att hon borde röra sig mer. Men detta är en process.

Och alla är inte lika, en del tar längre tid på sig att komma in i en ny livsstil och andra slutar cold turkey med något. Men de flesta människor är lika på det sättet att de inte blir mer motiverade av att bli trackade och få höra att de är lata eller har dålig karaktär, speciellt inte om de inte bett om personens åsikt.

Jag förstår inte varför du känner att du måste ge dig in i en grupp med människor, som peppar varandra och har trevligt och där alla ser bra resultet, och börja påpeka att folk gör fel?

Starta en egen tråd om du måste diskutera detta, den här tråden är inte rätt forum för dig.

Jag kommer ignorera dina inlägg i fortsättningen.

Ignorera du om du vill, det var inte skrivit till dig.

Hon hade ju mått mycket bättre OM hon lyckats ta sig ut på någon av promenaderna hon ville ta, och ni andra bara klappar medhårs och ömkar istället för att peppa henne att faktiskt ta på sig sina skor och gå ut, så vad gör du i detta forum som är så uppmuntrande?! 
  • Anonym (Lata Anna)

Usch, vilken idétorka jag har ang maten den här veckan (middagsmat)! Brukar göra en veckomeny varje vecka så man har någon hum om vad man ska laga, men tyckte inte de hade så mycket "erbjudanden" den här veckan. Gick runt som en virrig höna i affären och plockade lite ditt och datt bara. Haha, får väl se vad det blir av det.... ikväll blir det kokt kyckling iallafall, lite tråkigt men funkar alltid. Vad ska ni äta i veckan?

• Anonym (lchf)

Ikväll Asiatisk lax med spenatpaj (utan botten), wasabicreme
    Imorgon Tacosallad
    Onsdag Stekt fläsk med gräddstuvad vitkål
    Torsdag Sesampanerad kyckling med baconlindad sparris och parmensansmör
    Fredag Lax igen men vet inte hur den ska  tillagas än    

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-04 18:52:27 följande:
    Ikväll Asiatisk lax med spenatpaj (utan botten), wasabicreme
    Imorgon Tacosallad
    Onsdag Stekt fläsk med gräddstuvad vitkål
    Torsdag Sesampanerad kyckling med baconlindad sparris och parmensansmör
    Fredag Lax igen men vet inte hur den ska  tillagas än    
    Tungan ute Åh, allt det där låter supersmarrigt!! Hur kryddar du den asiatiska laxen? Och wasabicremen?

Haha, hade jag bott granne med dig så hade jag försökt bjuda in mig själv
Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!