• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym

Hur kan det vara så svårt att sin egen utmaning i 28 dagar?! 
    När helgen kommer och ni sitter och trycker i er grejer, det är ju DÅ ni ska logga in här och stötta varandra för det är ju uppenbarligen då ni mister all kontroll över er själva. Vill man något så gör man det, men ni vill det helt enkelt inte tillräckligt mycket.. då hade det inte varit så jävla svårt.. Anmäl mig gärna igen, bevisar bara att ni inte tål sanningen..  

• Anonym (o)
    Anonym skrev 2013-03-12 15:38:23 följande:
    Hur kan det vara så svårt att sin egen utmaning i 28 dagar?! 
    När helgen kommer och ni sitter och trycker i er grejer, det är ju DÅ ni ska logga in här och stötta varandra för det är ju uppenbarligen då ni mister all kontroll över er själva. Vill man något så gör man det, men ni vill det helt enkelt inte tillräckligt mycket.. då hade det inte varit så jävla svårt.. Anmäl mig gärna igen, bevisar bara att ni inte tål sanningen..  
    Jo du har ju rätt. Tar till mig det faktiskt... men vill väl kunna äta ngt gott på helgerna men det får man kanske vänta med tills man gått ner till önskevikten.

Men om du stör dig så på oss varför läser du tråden då? 
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (o) skrev 2013-03-12 09:22:12 följande:
    Ja jag får nog byta ut något som du skrev...varför kan man inte få allt bara

Tack, jag hoppas också att jag blir återställd snart! Sambon föreslog att jag skulle ta ett riktigt hett bad sen, så det ska jag göra när jag nattat sonen. Får se om jag tar ett glas rött till det också, så lär jag sova riktigt gott sen med :-P

Ja, varför kan man inte få allt?! Jag var mega sugen på kakorna i köket när jag kom hem från tentan, men tyckte det var en dålig idé..
  • Anonym
    Anonym (o) skrev 2013-03-12 19:44:14 följande:
    Jo du har ju rätt. Tar till mig det faktiskt... men vill väl kunna äta ngt gott på helgerna men det får man kanske vänta med tills man gått ner till önskevikten.

Men om du stör dig så på oss varför läser du tråden då? 
    Jag stör mig inte, jag blir frustrerad på er för att jag vet att ni kan om ni bara bestämmer er :(
    Har varit i er sits tusentals gånger och jag vet vilken jävla ångest man får efter varje helg, så besviken man blir på sig själv efter att ha varit duktig i flera dagar och sen bara mister kontrollen.

Började läsa för att jag ville hänga på, men när jag såg att ni bara gav upp så fort det blev helg så blev jag frustrerad istället. Jag lovar er, när ni väl bestämmer er på riktigt, när ni verkligen fått nog. går det, och det kommer inte vara jobbigt. Har själv fått ner 15,5 kilo och lever ett helt annat liv nu än innan, och det som var så annorlunda nu var att jag var bestämd.

Det är klart att man ska kunna äta något gott på helgen, självklart! Men nu var detta till en början en utmaning under en väldigt begränsad tid, och ni ville alla själva vara med eftersom ni lovat er denna nystart sedan nyår. Det är lång tid sedan, på 3 månader händer mycket om man går in för det.

För kroppen är det inte belönande med vin och godis. Den mår dåligt av det. När alkohol finns i kroppen så stänger den ner all fettförbränning till förmån för att rensa sig från alkoholen. Socker vet vi alla att det inte är bra. Såklart att man ska kunna falla för frestelsen ibland, såklart man ska kunna fika osv. men det är väl inte det viktigaste i livet? Är det inte viktigare att vara hälsosam så man kan få ett långt liv med dem man älskar? Att man får vara frisk? Att man har en kropp som orkar göra saker, som orkar jobba, som är stark även om man blir äldre?

Att unna sig är inte att trycka transfetter, alkohol och socker. Det är gifter. Ni känner ju själva hur ni mår efter ni ätit för mycket. Så varför inte avstå tills ni känner att ni kan äta en lagom mängd? Tills dess kan ni äta goda fruktsallader med vanilj kesella (barnen kommer älska det!!), ni kan göra egen frozen yoghurt med era favoritsmaker, goda smoothies, grönsaksstavar med dip, göra goda fruktfat med mango, jordgubbar, blåbär, ananas osv. Ni kan dricka zero-produkter, finns både cola, sprite och fanta. Det finns hur mycket som helst man kan frossa av som är nyttigt (säger inte att zero-produkter är det dock!)!

Framförallt kan ni hjälpa varandra, här inne, när ni får sug, när ni behöver den där knuffen för att ta er ut. Jag är inte er fiende :( 
  • Anonym (Lata Anna)

Oj, 57.1 kg idag! Då har det verkligen hänt något sedan start! Trots allt "skräp" under helgerna...

Idag är det storstädning här! Måste hålla mig inomhus pga bihålan, men städning get ju bra motion. Ska baka lite sen. Imorgon ska sonen opereras.

Anonym- välkommen och grattis till din viktnedgång! Ang ditt inlägg ovan så vill jag poängtera att ingen i den här tråden är gravt överviktig, utan det handlar mest om trivselkilon. För egen del så spelar det ingen roll om jag äter chips med dipp eller grönsaker, jag har ett osunt ätmönster på helgen som jag försöker bryta. Därför kan jag lika gärna unna mig riktigt godis, annars blir det istället så att både det s.k. nyttiga alternativet OCH det onyttiga hamnar i magen... Men jag förstår hur du tänker

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-12 22:32:55 följande:
    Jag stör mig inte, jag blir frustrerad på er för att jag vet att ni kan om ni bara bestämmer er :(
    Har varit i er sits tusentals gånger och jag vet vilken jävla ångest man får efter varje helg, så besviken man blir på sig själv efter att ha varit duktig i flera dagar och sen bara mister kontrollen.

Började läsa för att jag ville hänga på, men när jag såg att ni bara gav upp så fort det blev helg så blev jag frustrerad istället. Jag lovar er, när ni väl bestämmer er på riktigt, när ni verkligen fått nog. DÅ går det, och det kommer inte vara jobbigt. Har själv fått ner 15,5 kilo och lever ett helt annat liv nu än innan, och det som var så annorlunda nu var att jag var bestämd.

Det är klart att man ska kunna äta något gott på helgen, självklart! Men nu var detta till en början en utmaning under en väldigt begränsad tid, och ni ville alla själva vara med eftersom ni lovat er denna nystart sedan nyår. Det är lång tid sedan, på 3 månader händer mycket om man går in för det.

För kroppen är det inte belönande med vin och godis. Den mår dåligt av det. När alkohol finns i kroppen så stänger den ner all fettförbränning till förmån för att rensa sig från alkoholen. Socker vet vi alla att det inte är bra. Såklart att man ska kunna falla för frestelsen ibland, såklart man ska kunna fika osv. men det är väl inte det viktigaste i livet? Är det inte viktigare att vara hälsosam så man kan få ett långt liv med dem man älskar? Att man får vara frisk? Att man har en kropp som orkar göra saker, som orkar jobba, som är stark även om man blir äldre?

Att unna sig är inte att trycka transfetter, alkohol och socker. Det är gifter. Ni känner ju själva hur ni mår efter ni ätit för mycket. Så varför inte avstå tills ni känner att ni kan äta en lagom mängd? Tills dess kan ni äta goda fruktsallader med vanilj kesella (barnen kommer älska det!!), ni kan göra egen frozen yoghurt med era favoritsmaker, goda smoothies, grönsaksstavar med dip, göra goda fruktfat med mango, jordgubbar, blåbär, ananas osv. Ni kan dricka zero-produkter, finns både cola, sprite och fanta. Det finns hur mycket som helst man kan frossa av som är nyttigt (säger inte att zero-produkter är det dock!)!

Framförallt kan ni hjälpa varandra, här inne, när ni får sug, när ni behöver den där knuffen för att ta er ut. Jag är inte er fiende :( 
    För hjärnan är det belönande. 
  • Anonym

"För hjärnan är det belönande" Nej, hjärnan blir också belönad av riktig mat. Det är bara dina vaneföreställningar som inbillar sig det. Choklad är det enda som har en riktig inverkan på hjärnan/kroppen och det kan man välja högre kakaohalt av. Jag förstår att ni inte är överviktiga men tydligen är det ju så pass påverkande eftersom ni mår dåligt av det och vill göra något åt det. Sen är det skillnad på att vara smal och att vara hälsosam. För era varns skull skulle man ju hoppas på att livskvalitet var viktigare än tillfällig matfrossa :/

• Anonym (Lata Anna)
    Anonym skrev 2013-03-12 22:32:55 följande:

Började läsa för att jag ville hänga på, men när jag såg att ni bara gav upp så fort det blev helg så blev jag frustrerad istället. Jag lovar er, när ni väl bestämmer er på riktigt, när ni verkligen fått nog. DÅ går det, och det kommer inte vara jobbigt. Har själv fått ner 15,5 kilo och lever ett helt annat liv nu än innan, och det som var så annorlunda nu var att jag var bestämd.

Kan du vara så snäll och sluta projicera dina egna känslor på oss andra. Vem mår dåligt och får ångest av att ha ätit en massa godis på helgen? Inte jag iallafall. Jag kan tycka att det var onödligt att äta så pass mycket, visst, men att dra det till att få ångest är lite väl långsökt. Bara för att du får ångest av socker och alkohol betyder det inte att alla andra får det. Det är för övrigt något du kanske borde söka hjälp för?

Jätteroligt att du har gått ner 15kg, jag har gått ner 45kg efter att jag var gravid med samma livsstil som jag har nu.

Det är själva frosseriet på helgen jag vill vänja mig av med och då hjälper det föga att byta ut frosseriprodukterna mot lågkalori- alt. sockerfria produkter för då äter jag bara desto mer. Jag känner mig själv och min kropp, jag tar gärna emot råd från de andra i den här tråden men av dina inlägg blir man bara irriterad för att du verkar tro att du kan allt om ämnesomsättning, vad som är "nyttigt" och att alla kroppar fungerar som din. Jag ser ju fel i dina inlägg, som att alkohol stannar upp fettförbränningen helt.

Du får gärna vara med och kämpa för att bli av med dina sista kilon, men om du ska fortsätta med att bara skriva negativa inlägg för att få uppmärksamhet och provocera när vi bett dig sluta, så ber jag dig en sista gång att lämna tråden.

• Anonym (lchf)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-13 08:54:59 följande:
    Oj, 57.1 kg idag! Då har det verkligen hänt något sedan start! Trots allt "skräp" under helgerna...

Idag är det storstädning här! Måste hålla mig inomhus pga bihålan, men städning get ju bra motion. Ska baka lite sen. Imorgon ska sonen opereras.

Anonym- välkommen och grattis till din viktnedgång! Ang ditt inlägg ovan så vill jag poängtera att ingen i den här tråden är gravt överviktig, utan det handlar mest om trivselkilon. För egen del så spelar det ingen roll om jag äter chips med dipp eller grönsaker, jag har ett osunt ätmönster på helgen som jag försöker bryta. Därför kan jag lika gärna unna mig riktigt godis, annars blir det istället så att både det s.k. nyttiga alternativet OCH det onyttiga hamnar i magen... Men jag förstår hur du tänker
    Vad roligt! Själv står jag still på 61,2 och har legat runt där i två veckor nu. SÅ HIMLA FRUSTRERANDE!!!! Funderar på att sluta med mejeriprodukter då jag har läst på många forum att det kan stoppa viktnedgång när man äter LCHF. Gick med barnvagnen i 2 timmar igår, visserligen inte riktigt fort men fick upp pulsen lite i alla fall och sen ett spinningpass på det. Och så står man HELT still på vågen. I helgen börjar jag jobba i alla fall, ska jobba varannan helg nu innan maken tar över föräldraledigheten. Jobbar i kök så då rör man sig hela tiden, blir mycket sittande nu med bebisen.
  • Anonym (o)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-13 08:54:59 följande:

Wow det låter som en drömvikt i mina öron grattis! hur lång är du?
Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!