• Anonym (Lata Anna)

Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!

Hej hej!

Finns det fler där ute som hade som nyårslöfte att komma i form till sommaren men inte riktigt fått röven ur soffan än? Skäms Jag är verkligen en av de lataste som finns! Men nu vill jag verkligen ta mig i kragen och för att göra en ansträngning så tänkte jag göra kost- och gradvis motionsförändringar under en begränsad tid (25/2 - 24/3) till att börja med, och hoppas att jag ska komma in i någon "rutin" som sedan bara ska "flyta på". Vill du vara med och hjälpas åt att förändra våra beteenden kring mat och motion och för en gång för alla gå ner lite i vikt?

Mina "kostregler" tänkte jag ska se ut såhär:

Undvika snabba kolhydrater och fett i större mängd. Äta mer protein och grönsaker. Dricka mycket vatten. Äta 4-5 ggr dag, ej efter middag! 100g godis/glass/snacks per vecka. Max 3 dl vin/vecka
    Utmaning vecka 1: Promenad minst 45 min/dag varav 1 "vilodag"!

Jag är sugen att börja nu men tänkte praktiskt nog och sådär bekvämt till helgen starta på månad!Drömmer
    Fler latmaskar som vill hänga på? Skäms
  • Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!
  • Anonym (Lata Anna)
    Mickan76 skrev 2013-03-05 10:17:35 följande:
    Tacosallad låter supermums! Känner mig nöjd med att jag promenerat alla dagar den här veckan - alla två ;)
    Det ska du göra! Skrattande
    Anonym (lchf) skrev 2013-03-05 13:44:37 följande:

Hur gör du den då?  Jag har testat en massa olika sätt men ungarna gillar dem inte, därför brukar jag blanda hälften färdig och hälften egen

Oj då, men då kanske de inte gillar denna heller Hittar inte det originala grundreceptet jag har nedskrivet någonstans, numera blandar jag själv på måfå, men det ser ut ung sähär för ca 400g färs:

1-1,5 tsk salt 1 tsk chilipulver (eller efter styrka) 1-1,5 msk paprikapulver (vanlig+stark om man vill) 0,75-1 msk lökpulver 0,5-0,75 msk spiskummin 1 krm cayennepeppar Pressade vitlöksklyftor efter smak (jag brukar klämma i en 5 st!)

Det viktigaste tycker jag är balansen mellan paprikapulver, lökpulver och spiskummin och att man inte snålar med saltet. Ledsen att jag inte hittade det när jag skrev att jag hade recept!

Här är det tant-röd på g.... kul. Hade totalt glömt bort det, trodde det var minst 2 veckor kvar! Jaja, lika bra att få det överstökat antar jag

• Anonym (o)

Mmm vilka mumsiga recept ni har!

Här står vågen still men så länge det inte är uppåt igen är jag rätt nöjd. Har ju en förhoppning att plötsligt bara rasslar det till och så har jag gått ner några kg igen fick ställa in träningen igår pga förkylning så jag längtar tills jag kan börja röra mig mer. 

• Anonym (#1)

God Morgon,

Igår blev det ca 40 min promenad med barnvagnen på dagen och 5 km löpning på kvällen, benete kändes helt ok så nu finns inga ursäkter   Maten igår var helt ok också men inget händer på vikten direkt.

Idag ska jag ta mig an och packa vårt badrum. Jag vågar inte ens tänka på all skit jag har där inne som måste kastas men det är skönt när det är gjort

Hoppas ni får en bra dag!

• Anonym (#1)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-06 08:56:40 följande:
    God Morgon,

Igår blev det ca 40 min promenad med barnvagnen på dagen och 5 km löpning på kvällen, benete kändes helt ok så nu finns inga ursäkter   Maten igår var helt ok också men inget händer på vikten direkt.

Idag ska jag ta mig an och packa vårt badrum. Jag vågar inte ens tänka på all skit jag har där inne som måste kastas men det är skönt när det är gjort

Hoppas ni får en bra dag!
    Benet, ska det stå, men det förstod ni kanske
  • Anonym (Lata Anna)

Du är så grym (#1)!!!!!! Jag ska ta mig i kragen ang motionen när den här stressperioden är över! Förutom att det kommer en ny läsperiod direkt efter, men det brukar ju inte bli stressigt förens de sista veckorna...

Det rullar på här annars, inget sötsug och hoppas att jag kan hålla igen lite över helgen också. Ska nog väga mig på fredag, om det skett lite viktminskning kanske det motiverar en lite extra över helgen. Annars får jag väl vara glad om jag kan hålla måndagens resultat!

• Anonym (#1)
    Anonym (Lata Anna) skrev 2013-03-06 11:44:54 följande:
    Du är så grym (#1)!!!!!! Jag ska ta mig i kragen ang motionen när den här stressperioden är över! Förutom att det kommer en ny läsperiod direkt efter, men det brukar ju inte bli stressigt förens de sista veckorna...

Det rullar på här annars, inget sötsug och hoppas att jag kan hålla igen lite över helgen också. Ska nog väga mig på fredag, om det skett lite viktminskning kanske det motiverar en lite extra över helgen. Annars får jag väl vara glad om jag kan hålla måndagens resultat!
    När jag pluggade hjälpte det alltid koncentrationen att gå en timme innan jag satte mig med böckerna. Så jag gick upp och åt frukost. Gick 40-60 min och sen började jag plugga. Om jag inte fick mitt morgonsyre så kunde jag inte koncentra mig

Kanske kan vara värt att prova?
  • Anonym (Lata Anna)
    Anonym (#1) skrev 2013-03-06 11:51:41 följande:
    När jag pluggade hjälpte det alltid koncentrationen att gå en timme innan jag satte mig med böckerna. Så jag gick upp och åt frukost. Gick 40-60 min och sen började jag plugga. Om jag inte fick mitt morgonsyre så kunde jag inte koncentra mig

Kanske kan vara värt att prova?
    Åh, ja det kan nog stämma! *Suck* jag är nog bara lat, eller så jäkla stressad just nu att jag hamnat i en dålig spiral. Sitter uppe jättesent och går upp vid 7, supertrött och innan jag och barn har fått frukost i oss, kläder på oss och han är på FSK så är klockan 9 och då börjar paniken i mig; måste PLUGGA!! Kommer nog sitta uppe inatt också jättelänge och plugga, får se. Men efter den här tentaperioden och sonens operation ska jag verkligen skärpa till mig och börja med regelbundna promenader!

Usch, dag har jag knappt varit hungrig. Min tand spökar fortfarande men jag tror att det är stressrelaterat eftersom tandläkaren sa att inget var fel. De mer eller mindre skrattade åt mig (dock inte på ett elakt sätt). Har iallafall fått i mig middag nu, ska dricka en kopp kaffe nu på det!

Hur går det för er andra?
  • Anonym (o)

Det känns bra iaf. Men ärligt talat funderar jag redan nu om jag ska klara att inte äta något godis på lördag!

Mitt nya vapen är kokosfett ska vara jättebra för förbränningen men jag har inte vågat ta så mycket, steker i det nu och maten blir kanon. Googla gärna det så ser ni så många fördelar de har äter också d-vitamin och magnesium som ska vara bra för blodsockret. 

• Anonym (#1)

Ja, jag har packat idag och skött maten. Ingen träning idag men i morgon har jag ett pass planerat. Nu blir det blodpudding (mums). 

• Anonym (slank)

Tips på vägen. Det viktigaste om du vill kunna hålla vikten nere under en lååång tid (resten av ditt liv)
    är att du inte går hungrig. För hungern vinner alltid. Du ska äta nyttigt och ofta. Det är lite tråkigt att
    skippa det onyttiga men vill man ha en fin kropp får man offra lite faktiskt. :)

Ät fullkornspasta o fullkornsris. man kan visst äta mycket kolhydrater och ändå behålla en sund vikt/gå ner.
    JAg äter mycket bröd men väöjer då bröd utan tillsatt socker/sirap. Väl grovt bröd, fullkornsbröd alltså, knäckebröd osv.

Skippa allt socker..lite trist jag vet men det lönar sig! Efter några veckor är du inte längre sugen. Skippa alltså all chips, kakor, sockrad yoghurt (finns naturell), godis, läsk, saft. Och även snabbmat såsom pizza, pommes frites osv.

Då kan du äta 5-7 gånger om dagen, behöver aldrig gå hungrig. Ha alltid ett mellanmål med dig i väskan om du blir hungrig, t ex en frukter eller en macka.

Du ska träna hårdare/mer än en promenad. Cykla är bra. Eller börja med styrketräning ett par dagar i veckan. Då bränner du fett även i vila. Man blir inte stor av styrketräning men man får en fin o fast kropp. :)
    Lycka till" Det finns inga genvägar. Utan det gäller att göra förändringar i kost o motion som man orkar hålla resten av ens liv. Skulle aldrig utsätta min kropp för chockbantning och halvt svälta mig. Det är inte sunt, o inte bra för hjärtat..

Svar på tråden Utmaning 28 dagar - ska gå ner i vikt!