• Äppelkaka

Gravida efter IVF i Umeå

Här kan vi som blivit gravida efter IVF i Umeå under  samlas och följas åt  Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-28 10:19
    Ja, slarvfel redan i första meningen, jag radera några ord och glömde ett...Här kan vi samlas i alla fall!

• Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå
  • heli78

Mammaidamaria: det låg på 140/96 om jag minns rätt. Jag brukar ligga på 120/70 ungefär och har samlat en del vätska sista veckan. Det är ju inte alarmerande högt än, men det är väl bara vila ändå och ta det säkra före det osäkra... Vad gäller äggvita skulle de ringa om det låg högt, men det har varit tyst så det är nog inte alarmerande i alla fall.

Turtle01: Så fort man är gravid är det visst fullt lagligt att både kommentera och klämma ogenerat på ens kropp. Konstigt fenomen det där... Jag gör då inte så på andra gravida.

• mammaidamaria

Heli78: Kan ändras ganska fort så det är bra att de har extra koll på dig, hoppas de inte stiger nåt mer. Om du inte reda bär stödstrumpor så är det en väldigt bra och skön investering. Vilken v. är du i? Själv går jag inte i v. 36 imorgon, känns overkligt att det inte är så länge kvar:)

• heli78

Mammaidamaria: jag är en dag före dig. :) och det känns skönt. Även om detta utvecklas åt fel håll är bebis stor nu. Jo, jag har inhandlat ett gäng på apoteket och hade sån tur att de var på halva priset. Försöker förlika mig med tanken att vila mycket och att jag ev redan nu kan ha jobbat klart.

• Äppelkaka

heli78: Trist med havandeskapsförgiftning men det är som sagt tur att de håller bra koll på dig. Det blir kanske ingen bebis på övertid för dig

3villbli4: Stackare, du får då all skit under graviditeten! Bara för att vi är tacksamma att vara gravida så är det inte kul när man mår skit.

Turtle01: Ja du, vi ä rliksom fritt villebråd för många. Själv säger jag aldrig något negativt om en gravid kvinna utan endast saker som "vilken fin mage!". Det är väl ungefär det man vill höra, oavsett om man gått upp 25 kg eller 5 Drömmer

Petto83: Det går framåt! Snart vecka 12, det är hur bra som helst

drömmer om ett barn: Förstår att du inte orkar vara så aktiv här jämt, det kommer och går här också. Hoppas du får må bra

jennyz: Vattegympa låter suveränt, önskar att jag också kunde få gå på det men jag tror inte att det finns där jag bor. Kan inte göra så mycket med tanke på foglossningen så det kanske inte skadar att fråga bm om hon vet om något.

Själv är jag i v 15 och ligger på +4 kg. Kollade mina anteckningar från förra graviditeten och vid samma tid hade jag gått upp 5 kg. Inte så stor skillnad men det vore skönt att slippa väga +20 kg på förlossningen....

Igår träffade jag en läkare för att diskutera kejsarsnitt och det gick sååå mycketbättre än vad jag hade vågat hoppas på! När sonen föddes så blev läget akut och han togs med sugklocka och yttre press vilket resulterade i att jag fick en sfinkterruptur grad 3 som syddes på op. Allt har gått bra efter det men även fast jag inte är rädd för att föda igen så är jag rädd för konsekvenserna om det skulle hända igen. Tänk liksom att bli analinkontinent! (Ett riktigt äckligt ord!). Så jag har läst på och insett att det inte är värt riskerna och att ett snitt är att föredra trots att det också skrämmer mig. läkaren var så lugn och efter att jag sagt det jag ville så sa hon lugnt "jag förstår dig, vill du ha snitt så får du det". Jag blev oerhört lättat över att lipa stå på mig och tjaffsa om det utan hon menade att det finns medicinka orsaker och att de inte försöker övertala en kvinna till vaginal förlossning efter en sfinkterruptur.

• heli78

Äppelkaka: Vilka otrevliga erfarenheter du haft och vad skönt att de lyssnade på dig. Gissar att du kan slappna av mer med det ur världen.

Det var en lagom viktökning. Jag gick jättesnabbt upp och ligger nu på + 23kg. Var dock väldigt smal innan så det ser tack och lov inte lika mycket ut som det låter. ;)

• jennyz

Jag har gått upp 4-5kg nu i v23, jag är ju rätt överviktig annars så jag hoppas slippa gå upp 20kg som förra gången!! Började på sex kilo mer än förra gången då jag inte tappat alla kilon från förra graviditeten..

• jennyz

Det var skönt med vattengympa, men idag känns det inte bra, nu har jag ont på framsidan också...hoppas det är tillfälligt, hade tänkt gå dit imorgon också, men om jag känner så här så avvaktar jag nog...

• Äppelkaka

Det var en stor sten som föll av mina axlar igår för det här har jag gått och tänkt på sedan förlossningen för drygt 2,5 år sedan.  En sådan skada är det värsta man kan tänka sig i bristningsväg innan man väl har fött och så här i efterhand är jag glad att det gick så bra som det gick och att jag inte har några jättesvåra men kvar. Jag lär vara ett asplöv när det närmar sig snitt men det bekymret tar jag då...

Vikten ska man väl egentligen inte fokusera på mycket på som gravid (annat än att äta sunt förstås) men det är så fascinerande det som händer med kroppen! I samma anteckningar så såg jag att jag i v 23 hade gått upp 8 kg och då minns jag att jag var rent förfärad! Sedan planade det ut lite mer men jag gick ändå upp 20 kg totalt. Nu ör jag visserligen smal i grunden och allt försvann på ett halvår så det är ingen större fara. Nu har jag börjat på + 2 kg efter ivf-behandlingarna och "flufffet" på kroppen har liksom satt sig på nya ställen efter första barnet så jag hoppas att det inte behöver dra iväg lika mycket nu.

jennyz: fogen fram är inte rolig att få ont i! Var försiktigt, det är där min foglossning sätter sig och det är större risk att man har problem även efteråt då.

• jennyz

Äppelkaka: ja nu känns det inte bra!!! hoppas det går över snart, att det bara är tillfälligt!!
    Angående kejsarsnitt så kommer det säkert att gå jättebra!! Det blev akut kejsarsnitt för oss förra graviditeten då det upptäcktes att hon låg med rumpan neråt... Det var inte bråttom när det upptäcktes men kallas akut när värkarna startat, vi fick komma in på operation nästan direkt. Allt gick ruskigt bra, hon föddes 9,30, på kvällen var jag uppe och gick lite och dagen efter hade jag nästan inte ont alls, trots att jag bara fick Alvedon, har inte haft problem efter heller, då jag har inga problem att göra det igen om det blir så... Sen oroar man sig väl alltid lite för allt, men det kommer gå jättebra! Planerade kejsarsnitt går oftast smidigare också!

• heli78

Blodtrycket hade stigit ytterligare lite, 148/101 men ingen äggvita i urinen ännu. Ny provtagning på måndag igen. Min BM är verkligen noggrann. Blev skickad till labb för att kolla toxprover redan idag.

Får nog ställa in mig på att det inte blir att gå över tiden och att jag även kan bli snuvad på förlossningen.

Någon som har mer erfarenhet av havandeskapsförgiftning? Hur högt kan blodtrycket stiga innan man tar ut bebis? Alla erfarenheter mottages tacksamt.

Svar på tråden Gravida efter IVF i Umeå